בעוד רוב כוכבי הרשת הם בני נוער או צעירים בשנות ה־20 המוקדמות לחייהם, יש בהם גם כמה שחצו את שנות ה־60 לחייהם והפכו לכוכבי רשת לכל דבר. אחד מהם הוא איש העסקים הרמת־גני גבריאל בוזגלו (60), שגילה את כוחן של הרשתות החברתיות בכלל ושל פייסבוק בפרט בשנת 2008. "כמי שנולד למשפחה ענייה, אך עשירה בלב, וגדל בג'סי כהן בחולון, הערכים שאבי ואמי החדירו בי עיצבו את מי שאני", הוא מספר. "לימים הפכתי להיות איש עסקים אמיד. לפני 11 שנה אבי האהוב הלך לעולמו. אבי היה איש חסד ועזר לנזקקים גם כשלא היה לו לעצמו, וזה לימד אותי המון.

"כשהוא נפטר, קמתי בוקר אחד והחלטתי שאני לא רוצה יותר להתעסק בלהרוויח כסף, אלא לעשות טוב על הלב לאנשים אחרים. הבנתי שאם לפייסבוק יש כוח להפיל ממשלות, כדאי לי לנצל אותו למען מטרותיי והחלטתי להשתמש בו כפלטפורמה להקמת מערך שיסייע לי לחלק סלסילות מזון לנזקקים ממטולה ועד אילת.דרך הרשתות החברתיות גיבשתי קבוצת התנדבות שעומדת כיום על כ־800 מתנדבים שמסייעים למשפחות נזקקות. אני משתף ברשת החברתית את הנתינה ורואה שאנשים נרתמים".
 
תוך כדי העשייה הפך בוזגלו עצמו לאושיית רשת, ולעמוד הפייסבוק שלו יש כיום למעלה מ־98 אלף עוקבים. כל פוסט שהוא מעלה זוכה למאות תגובות ושיתופים ולאלפי לייקים. "בגלל שאי אפשר להראות ברשתות רק תרומות, אני גם מראה מסעדות שאני מבלה בהן או מועדונים, ורואה שיש הרבה תגובות ושיתופים", הוא מספר. "צברתי קהל מעריצים שאוהב את הדרך שלי. הוצאתי לאחרונה ספר בשם 'החיים על פי גבריאל בוזגלו', שמספר את סיפור חיי, ולא מכרתי אותו אלא חילקתי בחינם למי שעשה מעשה טוב למישהו אחר. מעל 8,000 עותקים ממנו כבר חולקו דרך הרשתות החברתיות".
 
באיזו תדירות אתה נכנס לפייסבוק? 

"אני נכנס לפייסבוק כל שעה ומגיב לכל מי שכותב לי הודעה פרטית או תגובה כי חשוב להסתכל לאנשים בגובה העיניים".
 
מה הפוסט הכי ויראלי שלך?
"יש פוסט ששבר שיאים כשהגיע לכ־100 אלף שיתופים: הגרלתי שתי מכוניות יוקרה בין 25 אלף אנשים שתרמו תיק מאובזר לבית ספר לילדים נזקקים. אחרי שנה הגרלתי עוד רכב נדיר מאוד בין אנשים שתרמו סל מזון לפסח. המטרה הייתה להגביר מודעות ולצרף עוד אנשים לעשייה דרך הרשתות החברתיות".
 
עד כמה אתה משקיע מחשבה בתכנים שאתה משתף ברשתות?
"אני משקיע מחשבה אסטרטגית בכל תוכן שאני מעלה לפייסבוק. המטרה העיקרית שלי היא לגרום לאנשים לעשות משהו למען אחרים, אבל כדי למשוך אותם, אני גם חושף מהחיים הפרטיים שלי. הפייסבוק עבורי הוא כמו 'האח הגדול'. אנשים מזהים אותי ואת המעשה שלי דרך הפעילות ברשתות החברתיות".

גבריאל בוזגלו. "אני נכנס לפייסבוק כל שעה". צילום פרטי
גבריאל בוזגלו. "אני נכנס לפייסבוק כל שעה". צילום פרטי

 
אפס מחשבה
 
משה ניסימפור (60) מאשקלון פרץ ככוכב רשת בשנת 2008 כשפיתח טיל בליסטי בקוטר 200 מילימטרים והתכוון לשגרו מבניין עיריית אשקלון לכיוון רצועת עזה כמחאה על ירי הקטיושות על עירו. ניסימפור העלה את סרטון ה"שיגור" לפייסבוק, וכל כלי התקשורת השתוללו.
 
הסרטונים שניסימפור מעלה כיום לרשת גורפים מאות אלפי צפיות. לאחרונה הוא התראיין במסגרת סדרת כתבות על תיירות וסיפר על טיול שעשה באנדורה ועל שד אנדורי בשם "פלתיון" שמושך תיירים למערה. הסרטון הזה בכיכובו שבר את הרשת. "כילד שעזב בגיל 16 וחצי את בית הספר כדי לעבוד, אין לי השכלה, אבל תמיד הייתי פעיל בנושאים חברתיים", הוא מספר. "הייתי דברן. לפני כעשור הבן שלי ניסה ללמד אותי להשתמש בפייסבוק, והתחלתי לכתוב מאמרים על נושאים שכואבים לי, בעיקר בענייני עוולות בחברה, ולפרסם אותם בפייסבוק. כתבתי מדם לבי, בלי חרטות או התפלספויות, אלא נטו מאהבת הארץ והאדמה. אנשים אהבו את מה שכתבתי, והתחלתי לראות שהפוסטים שלי לאט־לאט תופסים תאוצה. בשלב מסוים מצאתי את עצמי עם מאות בקשות חברות ולא יכולתי לצרף אנשים, אז פתחתי עוד פייסבוק. היום אני מקבל הודעות מעריצים מכל מיני מדינות, אפילו מעיראק, הודו, אוקראינה וכו'. אני עוזר לאנשים שנופלים קורבן לשרלטנות. הלב שלי נקרע כשאני רואה אנשים עצובים. בתחילת השנה אני קונה למשפחות נזקקות כלי כתיבה ומשתדל לתרום ככל שאני יכול. זה ייעוד עבורי".
 
אילו עוד סרטונים ויראליים העלית?
"עשיתי סרטון על לשכת העבודה באשקלון, כשראיתי 200 אנשים מחכים במבול ובכפור בחוץ כדי להיכנס ללשכה. בפוסט תקפתי את ביבי וכתבתי: מה, אנחנו נמצאים באושוויץ? זה הפך לוויראלי, וכל ערוצי הטלוויזיה ראיינו אותי".
 
כמה מחשבה אתה משקיע בתכנים?
"אני לא משקיע חשיבה במה שאני מעלה, אפס מחשבה. אני כותב רק דברים מהלב. תמיד יש לי רעיונות לפוסטים. גם כשאני שוכב לישון בלילה צצים לי רעיונות. אני מעלה סרטונים בנושאים שכואבים לי. 'הצינור' של גיא לרר, 'הכל כלול' ו'שי בשידור' של שי שטרן תמיד משתפים את הסרטונים שלי והופכים אותם לעוד יותר ויראליים. לא מזמן שי שטרן אמר לי שהסרטונים שלי, שהוא משתף בפייסבוק של התוכנית, זוכים ללמעלה מ־300 אלף צפיות. הוא טוען שזה שיא לא נורמלי".
 
כמה זמן אתה מבלה בפייסבוק ביום?
"אני כל היום בפייסבוק. כל עשר דקות יש לי 50 הודעות. אני שומר שבת, אז בכל מוצאי שבת אני מקבל 400 הודעות בווטסאפ ובמסנג'ר בפייסבוק".

 
עד לפני כמה חודשים, היה ציון ביסמוט בן ה־64 אנונימי לחלוטין. סרטון שלו שרץ ברשתות החברתיות ותיעד אותו מנהל שיחה בווידיאו־צ'אט עם חברה בניסיון למצוא לעצמו שידוך, הפך לוויראלי ושרף את הרשת, כשהוא זוכה לכינוי: "ציון 'לא נראה בכלל'" על שם ציטוט מאותו סרטון.
 
לאחר הסקרנות שעורר, סיפר ביסמוט בראיון טלוויזיוני בערוץ 13 את סיפור חייו הקשה: הוא ריצה 15 שנות מאסר על עבירות סמים שונות ומצא עצמו ברחוב ביום שחרורו. קבוצה של שלושה תיכוניסטים שהגיעו לתל אביב לצלם סרט נתקלו בו מקבץ נדבות ברחוב והחליטו לקחת אותו כפרויקט: הם לקחו אותו להסתפר ולהתגלח, קנו לו בגדים ואוכל ונתנו לו תקווה מחודשת לחיים.
 
העניין בביסמוט - שהפך לאחד מיקירי מערכת "הצינור" של גיא לרר, שאף שידר בלייב את חתונתו עם סימה, מי שהשתתפה באותו סרטון ויראלי - תרם להפיכתו לכוכב רשת המתחזק עמוד אינסטגרם פופולרי המונה כ־19 אלף עוקבים, ולו עשרות אלפי לייקים ואלפי תגובות.
 
"עד עכשיו אני לא מבין איך קרה שהפכתי לכוכב רשת", אומר ביסמוט, שעובד בימים אלה לפרנסתו במזנון בית ספר ברמת גן. "לא האמנתי שהסרטון ייצור כזה באזז גדול. זה לא מובן מאליו ולא נתפס, לבוא מעולם הסמים והבלגן ופתאום להיות בטלוויזיה ובתוכניות רדיו ולקבל אהבה מאנשים. זה מרגש".
 
עד כמה אתה פעיל ברשתות? 
"אני פעיל הרבה בפייסבוק ובאינסטגרם ומעלה רק תמונות. אני לא יודע כל כך לקרוא ולכתוב, לכן אני לא מבין מה הולך שם, אז אני פשוט מעלה את התמונות שבא לי. חבר שלי עוזר לי לתפעל את האינסטגרם כי אני עדיין לא מבין בזה כל כך. אני זורם ולא חושב במיוחד על מה שאני משתף ברשתות. אני כל יום נכנס לפייסבוק ולאינסטגרם, עושה לייקים ומעלה שידורי לייב בפייסבוק. אני אוהב את זה, בעיקר כשיש תגובות".
 
מה המסר שאתה מנסה להעביר?
"אני אומר לכל מי שמשתמש בסמים ושנמצא בבלגן - שאפשר לעשות משהו עם החיים, רק צריך טיפת רצון. זה מה שאני עשיתי וזה מה שאני רוצה לגרום למי שעוקב אחריי לעשות".

ציון ביסמוט. "חבר שלי עוזר לי לתפעל את האינסטגרם". צילום פרטי
ציון ביסמוט. "חבר שלי עוזר לי לתפעל את האינסטגרם". צילום פרטי

 
הוֹלד לשגרה
 
לאחרונה החליט כוכב הרשת יהל יעיש לפתוח דף אינסטגרם לסבתא שלו, ימימה יעיש בת ה־85. עמוד האינסטגרם, הנקרא "סבתא ימימה", מונה כיום מעל 73 אלף עוקבים, וכל סרטון שימימה משתפת קוצר עשרות אלפי צפיות ולייקים.
 
"אחרי שאנשים ראו את הקשר והקרבה של סבתא ושלי, כפי שאנחנו מציגים אותם ברשתות, הם התחילו גם כן לבקר את הסבא והסבתא שלהם ולהיות יותר עם ההורים, וזה מרגש אותנו", אומר יהל, שהוא זה שמצלם את סבתו ובשיתוף עמה בוחר אילו תכנים להעלות.
 
"אחרי הסרטון הוויראלי שלנו 'הבלוג', שהגיע לשני מיליון צפיות, הבנו שהפכנו להצלחה ברשת", מוסיפה ימימה. "עד היום אנשים זוכרים את הסרטון הזה. הוא קורע".
 
באיזו תדירות אתם משתפים תכנים?
יהל: "סבתא ואני פעילים יום־יום, אבל לא כל יום מעלים סרטונים כי לפעמים אני עסוק, אז אין לי זמן לצלם אותה ולהעלות".
 
מה האג'נדה שאתם רוצים לקדם?
ימימה: "שאנשים ילכו לבקר את הקרובים אליהם. אנשים נוטים לפעמים להזניח את המשפחה עקב התמקדות בעבודה ובחיים האישיים שלהם, ואנחנו מראים לכולם כמה כיף זה להיות עם המשפחה ולשים את השגרה על הולד".
 
איך את מעבירה את הזמן כשאת לא עסוקה בלהיות כוכבת אינסטגרם?
"עם בעלי בבית, רואים טלוויזיה ומעבירים את הזמן בכיף". 

ימימה יעיש. 73 אלף עוקבים. צילום פרטי
ימימה יעיש. 73 אלף עוקבים. צילום פרטי