הפתעה בעולם המוזיקה: על פי נתונים שפורסמו השבוע במגזין ה"רולינג סטון" האמריקאי, שירות המוזיקה הדיגיטלי ספוטיפיי הצליח סוף סוף לעצור את ההפסדים שרשם ב־13 שנות קיומו, וברבעון האחרון אף רשם רווח תפעולי של כ־54 מיליון יורו. זאת לאחר שחברת הסטרימינג עצמה חזתה בקיץ האחרון כי עד סוף ספטמבר ביצועי התפעול שלה ינועו בין רווח דליל של 2 מיליון יורו לבין הפסד של כ־78 מיליון יורו.

גורמים בספוטיפיי הסבירו ל"רולינג סטון" כי ההצלחה המפתיעה נובעת משלושה גורמים עיקריים; ראשית כל, הרבעון הנוכחי רשם עלייה משמעותית בכמות מנויי הפרימיום (בתשלום) ב"ספוטיפיי", כשמספר המנויים המשלמים עומד כיום על 113 מיליון מנויים - עלייה של 31% משנה שעברה. זאת לעומת מספר המנויים החינמי, שעומד על 141 מיליון, עם עלייה של 29% משנה שעברה. זאת הודות להצעות אטרקטיביות ל"תוכניות מנויים משפחתיות" ו־"תוכניות סטודנטים מוזלות". המשמעות היא שיותר ויותר מנויים מעדיפים לשלם על המנוי בכדי לצרוך את ההטבות של מנוי פרימיום מאשר המנויים בחינם, שמקבלים את חבילת הבסיס.

על פי הנתונים, בתשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הגולמי של ספוטיפיי על מנויי פרימיום היה 1.18 מיליארד יורו (1.33 מיליארד דולר). הרווח הגולמי שלה מהכנסות מפרסום באותה תקופה היה רק 67 מיליון יורו (79 מיליון דולר).

הסיבה השנייה היא העובדה כי בספוטיפיי משלמים פחות כסף ליוצרים ולאמנים מאשר ברדיו או בכלי תקשורת אחר המשמיע מוזיקה. זאת בשל העובדה כי מפתחי הסטרימינג מלכתחילה לא חזו רווח כלכלי גדול מדי, ולכן בהסכם עם חברות התקליטים הם קיבלו "הנחה" על תשלום התמלוגים להשמעת שירים. וזאת גם הסיבה שהיוצרים עצמם שיצירותיהם מושמעות מקבלים פחות כסף מאשר בפלטפורמות אחרות - עד שיושג הסכם חדש ועדכני בהתאם לרווחי ספוטיפיי.

הסיבה השלישית והעיקרית, לפי ספוטיפיי, לנסיקה הכלכלית המפתיעה, קשורה לעובדה שהיא מבצעת שיפורים במוצר מבלי לבזבז יותר מדי כסף על המהנדסים ומפתחי התוכנה. כיוון שהאג'נדה שלה היא לעבוד "לאט ובטוח" בנושא המחקר והפיתוח, כיום, כשספוטיפיי כבר מפותחת מאוד, יש צמצום בהוצאות על מהנדסי תוכנה, ולכן יש רווח של 2.1% יותר בהכנסות מבשנה שעברה. החברה רשמה גם עלייה של 0.5% (בשווי 8.7 מיליון יורו) בהכנסות, ביחס לשנה שעברה, הודות לשיווק ויחסי ציבור מאסיביים.