ללא מגבלות: מהנדסים מהתעשייה האווירית משתתפים במיזם משותף עם עמותת TOM, שבמסגרתו הם מפתחים פתרונות מתקדמים לאתגרים שעמם מתמודדים נכי צה"ל. אחד המשתתפים בפרויקט הוא מוטי אלמליח, בן 35 שנפצע פעמים מספר במהלך שירותו במשמר הגבול. "אני סובל מכמה קשיים, ובהם פגיעה ברגל ימין, פגיעה במערכת העצבים ופוסט־טראומה", סיפר. "אני נעזר בקביים וביקשתי מהמהנדסים קביים מיוחדים שיוכלו לעמוד בעצמם (כמו סטנד, במובן מסוים). כחודש וחצי לאחר המפגש הראשון כבר בידיהם אבטיפוס להראות לי".
 
ראש תחום השירותים הסוציאליים בתעשייה האווירית, דנה פלנר דרך, סיפרה על החיבור למיזם המיוחד: "לפני שלוש שנים השתתפנו ביום המעשים הטובים וראינו שהמהנדסים, שעושים דברים מורכבים מאוד ביומיום, יכולים לפתח מוצרים טכנולוגיים שישנו את חייהם של אנשים בעלי מוגבלויות. "אחרי אותו היום אמרתי לעצמי: למה נעשה את זה רק פעם בשנה - ואז הקמתי את הפרויקט. הייתה התגייסות עצומה, וכיום אנחנו נמצאים במחזור השני של הפרויקט, ובמסגרתו עובדים עם שמונה נכי צה"ל הסובלים מקשיים שונים שכיום אין פתרון מתאים בשוק שיכול להקל עליהם או שיש והוא יקר מאוד".
 
לדבריה, במסגרת הפרויקט יוצרים פתרונות זולים וקלים לצורך שזוהה ואופיין. "לאחר מכן מעלים את הפיתוחים לאינטרנט כדי שאנשים מרחבי העולם שסובלים מאותם קשיים יוכלו לייצר את זה", הדגישה פלנר. "אנחנו עובדים עם עמותת TOM, שמאפשרת את הפלטפורמה הזו. בעצם אין כאן פטנטים רשומים או משהו כזה, אלא רק יותר ממאה איש (במחזור הנוכחי) שפועלים בהתנדבות כדי לשנות ולשפר את החיים של אחרים".
 

אורי אביחיל, מהנדס במפעל הטכנולוגיות של חטיבת מערכות הטילים והחלל בתעשייה האווירית, הוא אחד ממובילי הקבוצות. "הכל התחיל בדוא"ל שקיבלנו, ובו נשאלנו מי מוכן להתנדב. כיוון שהשתתפתי בפרויקט קודם שבמסגרתו עזרנו לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הכרתי את הקונספט ואת האתגר הטכנולוגי", סיפר. "בצוות שלי עשרה אנשים מתחומים שונים, וכל אחד תורם כמה שהוא יכול".
 
אביחיל שיתף בתהליך העבודה: "בשלב הראשון נפגשנו עם מוטי אלמליח כדי להבין מה בדיוק הקושי שהוא מחפש פתרון בשבילו. קיימנו שיחה ארוכה ואז התחלנו לעבוד, ובמקביל שיתפנו אותו בכל אחד משלבי התהליך". אביחיל סיפר על הפיתוח שהם מכינים לאלמליח: "הוא הציג בפנינו כמה בעיות, אחת מהן היא שהקביים לא 'עומדים' לבד, ולכן הוא מסתבך בכל פעם שהוא צריך לשחרר את אחת הידיים שלו כדי להחזיק למשל כוס קפה, או אם הוא יושב במסעדה ואז צריך להניח את הקביים על הרצפה בצד כדי שלא יפריעו במעבר".
 
"בשביל לסייע למוטי בנינו מעין חצובה שמעמידה את הקביים בכל מצב", סיפר אביחיל. "כל מי שנעזרים בקביים וראו את הפיתוח אמרו לנו ישר שגם הם צריכים משהו כזה בשבילם. המטרה שלנו פה היא לא רק לעזור למוטי אלא גם להנגיש את הפתרון לציבור כולו". אלמליח סיכם: " כבר שבע שנים אני נעזר בקביים, ומעמד כזה יכול לשפר את העצמאות שלי, כי כיום אני נזקק לעזרה בהרמת הקביים. זה קל ונגיש יותר, במיוחד אם רוצים לעמוד ולהחזיק משהו ביד".
 
גידי גרינשטיין, ההוגה והמייסד של מיזם TOM, הוסיף: "המוצרים שפותחו במסגרת הפעילות של מהנדסי התעשייה האווירית יתווספו למאות מוצרים ועזרים שפותחו בשנים האחרונות לטובת אנשים בעלי מוגבלויות מכל העולם. אנחנו גאים להיות שותפים לדרך של התעשייה האווירית וגאים על הזכות לשתף את המוצרים הללו באתר, וכך לאפשר לרבע מיליארד בעלי מוגבלויות וקשישים ברחבי העולם ליהנות מפירות החדשנות והקדמה בפיתוח הישראלי".