"יש היום בינה מלאכותית טובה והיא רק תלך ותשתפר", מסביר ז'אן־לוק שאטליין, CTO של חברת Accenture Applied Intelegance, שהשתתף ב־"AI WEEK" של אוניברסיטת תל אביב בשיתוף אינטל והרשות לחדשנות.
Accenture היא חברת ייעוץ טכנולוגי המספקת שירותים מקצועיים מקצה לקצה של פתרונות בתחומי אסטרטגיה, ייעוץ, דיגיטל, טכנולוגיה ועוד. ז'אן־לוק העביר בכנס, שבו נכח גם מנכ"ל אקסנצ'ר ישראל, שמעון אלקבץ, הרצאה בנושא Pragmatic AI ובה סקר את האתגרים המלווים חברות בתהליך הטמעת בינה מלאכותית. בדבריו, נתן דוגמאות מחיי היומיום לשימוש בבינה מלאכותית כדי להדגיש את חשיבות הנושא.
"מה שהופך את הבינה המלאכותית של היום לטובה, זה הפרגמטיות שלה, שניתן ליישם אותה ולשנות את החברה בזמן אמת", אומר שאטליין בשיחה עם "מעריב". הוא מדגיש כי אמון הציבור הוא הדבר החשוב ביותר למערכת: "צריך שלבינה המלאכותית תהיה שקיפות ולא תהיה נתונה לתפיסה מוקדמת".

"חשוב לזכור שהקוד לא כותב את עצמו", הוא מדגיש, "דעות קדומות קיימות אצל כל בני האדם ועלינו לוודא שהמכונה יכולה לזהות את זה ולא להביא את זה בחשבון. כדי לקבל החלטה עצמאית ונבונה, היא חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה מפני מי שירצה לשנות אותה, ולכן האבטחה פה היא קריטית".
השימוש בבינה מלאכותית היה שמור עד לשנים האחרונות לסרטי המדע הבדיוני: רובוטים או מערכות מחשב שחושבים בצורה עצמאית ומשרתים את הציבור. שאטליין מדגיש כי למרות ההתקדמות הגדולה בתחום, אנחנו עדיין לא נמצאים בפני שלטון המכונה. "בענף הבינה המלאכותית 70 אחוז ממה ששומעים זה גימיק, אבל 30 אחוז אמיתי לחלוטין.
"יש יכולות אמיתיות בשוק שמשנות עסקים לטובה", הוא מדגיש, "רכבים אוטונומיים, צ'ט בוטים ועוזרים אוטונומיים בבנקים וחברות ביטוח. יש מערכות שנועדו להבין מה הצרכן מבקש ולחפש עבורו תשובות אינטליגנטיות, או הצעות טובות ללקוחות שמותאמות להן אישית".
שאטליין מוסיף כי למרות הפיתוחים המתקדמים היום בתחום, המיל האחרון במסע לעבר בינה מלאכותית משופרת הוא עדיין הקשה ביותר לצלוח. "אין קסם, הבינה המלאכותית מתוכנתת על ידי בני אדם ויש גם מעצורים שעלינו לשים על הסביבה, כדי שנוכל להבטיח שלא ניכנס לסיטואציות קשות ושנשאיר את ההחלטה הסופית בידיים אנושיות. חשוב לזכור שמערכות מחשב יודעות להנחית אוטומטית מטוסים, אבל אנחנו עדיין חייבים שיישב שם טייס".
לשאלה האם יש אפשרות שאותה בינה מלאכותית תפנה את כוחה כלפי בני האדם, השיב שאטליין שאם דבר כזה יקרה, האשמה היא של המקור ולא של המבצע: "בסופו של דבר, מי שיגרום לזה לקרות אלו יהיו בני האדם. קל להאשים דרקונים או רובוטים, אבל כולנו אחראים לחיות בחברה בריאה ובטוחה".