מיזם השנה: הסטארט־אפ Meditemi - רובוט המיועד להפיג את הבדידות של של בני הגיל השלישי - זכה במקום הראשון בתחרות מיזמי הסטארט־אפ לשנת 2020, שנערכה מטעם קרן מגדלי הים התיכון Ventures. 

מאחורי המיזם הזוכה עומדים מנכ"ל הסטרט־אפ רפי אבירם ומנהל הפיתוח דן שקרק. הרובוט סורק את הבעלים שלו, לומד את תכונותיו  באופן יסודי (מבנה גוף, צבע, מראה) והולך  אחריו ברחבי הבית. כך המפעיל יכול לשוחח איתו ולבקש ממנו לבצע משימות שונות כמו להתקשר לנכדים, להדליק ולכבות את האור, לתזכר אותו בנושאים שונים ועוד. 

אחד התפקידים המרכזיים של הרובוט הוא לשמור על בריאות הקשיש. אם הוא נופל, למשל, הרובוט ניגש אליו ושואל אם צריך שהוא יתקשר להזעיק עזרה. הוא גם מזכיר לו לבצע בדיקות שגרתיות כגון מדידת משקל, לחץ דם וסוכר, ומבצע עבורו חלק נרחב מהבדיקות ושולח את התוצאות לבני משפחה. הרובוט אף מזכיר לבעלים מתי ומה לאכול, מתי הוא צריך לקחת תרופה וכדומה.

הרובוט. באדיבות "מדי טמי"
הרובוט. באדיבות "מדי טמי"


הקשיש גם יכול להתחבר דרך הרובוט ולהשתתף באופן בחוגים שונים לפעילות גופנית שמשודרים על המסך שלו. תפקיד נוסף של הרובוט הוא להפיג את תחושת הבדידות; הוא עוזר לבעליו לשמור על קשר עם משפחתו באמצעות שיחת סקייפ, ואם בני המשפחה דואגים ורוצים לראות מה מצבו, הם יכולים להשתלט על הרובוט מרחוק ולבקש ממנו לבדוק מה מצבו. 

היזמים זכו להשתתף בתחרות הבינלאומית בלונדון Longevity Leaders World Congress באפריל 2020, ואולי יזכו בתואר הסטארט־אפ המבטיח של השנה. ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית מגדלי הים התיכון Ventures: "בעשור האחרון נראה כי תחום הפתרונות הטכנולוגיים לבני הגיל השלישי תופס תאוצה בכל העולם. מדובר בתעשייה ענפה ומובילה שרואה את הפוטנציאל העסקי והערכי בפיתוח מענים מבוססי טכנולוגיה לאתגרי הזדקנות האוכלוסייה. הקרן שלנו, ששמה לה למטרה לקדם ולשפר את איכות חייהם של בני הגיל השלישי בעזרת טכנולוגיות מתקדמות, ארגנה ולקחה חסות על התחרות כדי להכיר לעולם את הטכנולוגיות הישראליות ולמצב את ישראל כמעצמת הייטק ככלל וכמובילה בפיתוח טכנולוגיות לגיל השלישי בפרט. אנחנו נרגשים מאוד להוביל את התחרות בפעם השנייה ברציפות ושואפים לקיים תחרויות נוספות גם בשנים הבאות, במטרה לקדם יזמים ישראליים בעולם".