משרד ההגנה האיראני הודיע הערב (ראשון) כי שיגור הלוויין "זאפאר" נכשל. כאמור, על פי הדיווחים הלוויין מתוצרת איראנית לא הצליח להיכנס למסלול התעופר המדויק שלו. "השיגור היה מוצלח והשגנו את רוב המטרות שלנו", נטען בטלוויזיה הרשמית, "למרות זאת, הלוויין לא הגיע למסלול המיועד שלו". כאמור, הלוויין שוגר ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן והוא הגיע להגיע למהירות 7,400 קמ"ש בחלל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בכנס הליכוד בנהריה לכשלון האיראני. "התבשרנו היום שאיראן נכשלה בשיגור לוויין. הם גם נכשלים בהעברת נשק לסוריה וללבנון כי אנחנו פועלים שם כל הזמן כולל בימים אלה", רמז.

יש לציין, כי איראן שיגרה את הלוויין הראשון שלה "אומיד" (תקווה), ב-2009 ואת הלוויין "רסד" (תצפית) ביוני 2011. ב-2012 הודיעו השלטונות במדינה, כי הצליחו לשגר את הלוויין השלישי "נאוויד" (הבטחה), אך בשנה שעברה נכשלו לפחות שני שיגורים שלה, כאשר באחד מהם אירע פיצוץ בכן השיגור. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, רמז לקשר אמריקאי להכשלת השיגור האיראני. שכן, בוושינגטון טוענים שקיים קשר בין תוכנית החלל האיראנית לבין פיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח.

דונלד טראמפ, ארכיון (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, ארכיון (צילום: רויטרס)

בתוך כך, שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזרי-ג'הרמי, הודיע כי ארצו נתונה למתקפת סייבר קשה החל מהשבת, שגרמה לניתוק רשת האינטרנט, וזאת במטרה להשפיע על הבחירות לפרלמנט שיתקיימו ב-21 לחודש. השר האיראני כינס היום מסיבת עיתונאים אמר כי "הבעיות באינטרנט עדיין נמשכות, והאויב עדיין מתעקש להשפיע על האינטרנט באיראן". ג'הרמי הוסיף: "עמדנו בפני מתקפת הסייבר נגד רשת אינטרנט ואנחנו עובדים על זיהוי הגורמים לה".

"האויב מבקש לנתק את האינטרנט מאיראן על סף השנה ה-41 לניצחון המהפכה האיסלאמית", הוסיף השר האיראני, "ההשפעה על האווירה באיראן במהלך הבחירות לפרלמנט, היא אחת מתוכניות האויב". לדבריו, ואמריקה איימה כי תגרום לפגם ברשת האינטרנט הלאומית של איראן. הוא הסביר כי "הפיגוע האלקטרוני וניתוק האינטרנט הם חלק מתוכניות האויב שהחלו בשבת כדי להשפיע על הבחירות לפרלמנט".

סגן שר התקשורת האיראני אמר במקביל, כי מתקפת הסייבר, שכוונה נגד תשתית האינטרנט, היא "המתקפה האלקטרונית הגדולה ביותר שהייתה נגד המדינה עד כה". הבכיר האיראני הוסיף, כי "גל שני של מתקפת סייבר החל לכוון לעבר האינטרנט באיראן. מתקפת הסייבר מאורגנת ומכוונת ממיליוני מקורות שונים".