לבחור תחום לימודים זה לא רק לבחור מה אתם הולכים לעשות בשלוש או ארבע השנים הקרובות, אלא גם מה יהיה המקצוע שבו תפתחו את הקריירה שלכם. לכן, קיימת חשיבות למה שאתם בוחרים ללמוד, ורבים מי שמבינים את זה – כרבע מהסטודנטים לא מסיימים את שנת הלימודים הראשונה שלהם.

כדי לחסוך לכם את כאב הראש, בזבוז הזמן והכסף, אפשר מראש לבחור את התחום שמתאים לכם ביותר – וכיום, לא חייבים ללכת ליועץ תעסוקתי בשביל זה. קיימים באינטרנט אתרים רבים המציעים כלים לייעוץ לימודים. הבאנו לכם 5 מהמרכזיים שבהם, שיכולים לעשות סדר בבלאגן ובכמויות של המידע, לעזור לכם לעשות סדר עדיפויות שמתאים לאישיות שלכם – ולסדר לכם את העתיד.

כיוונים לעתיד – האוניברסיטה העברית
אפשר להיעזר בכלי הזה, שפותח על ידי צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית, כדי לבחור תחום לימודים או את מוסד הלימודים בו כדאי ללמוד את התחום שבחרתם, וגם כדי לפתור התלבטויות לגבי סוגי המשרות בתחום שבחרתם ללמוד.

הייעוץ שניתן באתר מורכב משלושה שלבים: סינון ראשוני, חקירה לעומק, ובחירה. בכל אחד מהשלבים האלה מוצעים כלים ממוחשבים שיכולים לעזור. הרעיון הוא להתחיל מ – 5 עד 8 מקצועות רלבנטיים, לסנן אותם ל 3 – 4 שאותם חוקרים לעומק, ואז לבחור בחירה מושכלת.

האתר מאפשר להשתתף במבדק חינמי כדי לבחור את תחום הלימודים שהכי מתאים לכם, ואחד מהפיצ'רים המועילים ביותר שבו, הוא רשימה של 32 שיקולים שאותם כדאי לקחת בחשבון כשבוחרים מקצוע.

באתר יש מערכת שאפשר באמצעותה לעשות השוואה בין מקצועות נבחרים, ולשקלל את השיקולים החשובים לכם: אתם יכולים להיעזר ברשימה, או להשתמש בקריטריונים אחרים שמעניינים אתכם.

חוץ מזה, לאחר שבחרתם את התחום שאתם רוצים ללמוד, אפשר גם להשתמש בפונקציה של בחירת מוסד לימודים: האתר נותן רשימת מוסדות לימוד שמלמדים את התחום המבוקש, וכך אתם יכולים להשוות ביניהם. קיימת גם אופציה למלא שאלון אישי דרך המערכת, ולציין שיקולים שחשובים לכם, כמו מרחק מהבית ומתכונות הלימודים – לאחר שסיימתם למלא את השאלון, המערכת נותנת לכם מידע לגבי מוסדות הלימוד המתאימים לכם ביותר. 

אתר לימודים בישראל
אתר לימודים בישראל מכיל אלפי מאמרים על תחומי לימודים שונים, שהמידע בהם יכול לעזור למי שמתלבטים מה ללמוד: מאמרי השוואה בין מקצועות דומים, טיפים ועצות לצעירים, וראיונות עם אנשי מקצוע בכירים שחולקים מניסיונם בתחומיהם. הריכוז של המידע במקום אחד עוזר לעשות סדר בראש, בעידן שבו יש כל כך הרבה מידע במקומות שונים, וחלקו סותר או לא מדויק.

כך למשל, אם אתם מתלבטים בין לימודי תחומים קרובים כמו ביוטכנולוגיה לעומת הנדסת ביוטכנולוגיה, תוכלו להיעזר במאמרים שבאתר, ולקבל מידע מקיף על ההבדלים ביניהם.

בנוסף, קיימים כלים שימושיים באתר, שיכולים לעזור בקבלת החלטה על תחום לימודים: בעזרת מחשבון תנאי הקבלה שנמצא באתר, אפשר להעריך את סיכויי הקבלה שלכם למוסדות לימוד שונים, על סמך הישיגכם האישיים בפסיכומטרי ובבגרות, ובלוח המלגות שנמצא בו, מרוכזות אלפי מלגות, אליהן תוכלו להגיש מועמדות בקלות ובמהירות. ניתן להיעזר במסגרת האתר גם בפורום לייעוץ לימודים ואף בשירות אישי חינמי, באמצעותו ניתן לקבל מענה מנציגי שירות.

אין חכם כבעל ניסיון – בלימודים בישראל יותר מ – 28,000 סטודנטים מילאו סקר חוות דעת על המכללות והאוניברסיטאות בהם הם לומדים, ועל התחום אותו בחרו ללמוד. הנתונים מונגשים בצורה נוחה באתר, המאפשר להזין את מוסד הלימודים בו אתם שוקלים ללמוד, לקרוא חוות דעת, ולהשוות אותו למוסדות לימוד אחרים, גם על סמך מסלול הלימודים בו אתם מעוניינים.

LEAP – מאקו
LEAP הוא כלי לייעוץ לימודים שפותח על ידי אתר מאקו, ומאפשר להתאים באופן אישי אשכולות של מקצועות שיכולים להתאים לכם. בסיום התהליך, תוכלו לדעת מה 1-3 התחומים המתאימים לכם ביותר. כל מה שצריך לעשות זה לענות על 93 ההיגדים בשאלון – האם ההיגד מתאר אתכם, או שלא כל כך.

אחרי שסיימתם לענות על השאלון וקיבלתם רשימה מצומצמת של מקצועות ותחומי לימוד, המערכת מאפשרת לדייק את הבחירה לפי הקריטריונים החשובים לכם, כדי להבטיח את ההתאמה האישית של התחום הנלמד, לפי שיקולים כמו שכר הלימוד או גמישות במתכונת הלימודים.

סקר השכר באתר אולג'ובס
אחד השיקולים המשמעותיים בעת בחירת תחום לימודים, הוא השכר שאתם עתידים להרוויח בעבודתכם, אחרי שתסיימו ללמוד. כדי לדעת למה לצפות, אפשר להשתמש בסקר השכר שבאתר אולג'ובס: שם נמצאות טבלאות שכר ממוצעות מעודכנות לשנת 2020, בעזרתן אפשר לראות כמה אתם צפויים לקבל בתפקידים השונים במשק: החל מדאטה אנליסט וכלה ברכז משאבי אנוש. הטבלאות בנויות כך שהן מראות את העלייה הצפויה בשכר, בהתאם לשנות הניסיון שלכם בתחום ולהגעתכם לתפקיד בכיר או ניהולי. 

באולג'ובס יש כלים שימושיים נוספים שיכולים לעזור לבחור מה ללמוד. כך למשל, קיימת רשימה מתעדכנת המראה את השינויים במגמות השכר במשרות בעלות המשכורות הגבוהות ביותר במשק. כך אפשר לראות גם האם השכר נמצא בעלייה או בירידה בתחום שמעניין אתכם.

גוגל טרנדס

אחד הכלים המעניינים שאפשר להשתמש בהם, ולא רק לבחירת תחום לימודים, הוא גוגל טרנדס. שירות אינטרנטי זה מאפשר לראות מגמות בחיפושים שאנשים עורכים בגוגל: למשל, האם הרבה אנשים מחפשים כעת לימודי רפואה? ומה לגבי לימודי סיעוד?

שימוש בגוגל טרנדס יכול לעזור להבין את הפופולריות לתחומי לימודים מסוימים, וגם מאפשר לבצע השוואות עם תחומים לימוד אחרים: כך למשל, אפשר להשוות בין תחומי לימוד וממש לראות בגרף מה יותר פופולרי - לימודי רפואה או לימודי סיעוד? לימודי חינוך או לימודי תקשורת?

השימוש בגוגל טרנדס מאפשר להבין גם לאילו תחומים יש ביקוש רב – לביקוש לתחום יכולה להיות השפעה על תנאי הקבלה, שמשתנים משנה לשנה ויכולים לעלות כאשר יש ביקוש גבוה, אבל במיוחד גם על "ההצפה" של השוק בבוגרי תארים בתחומים האלו, שיכולה ליצור תחרות רבה על כל משרה. זהו גם שיקול שכדאי להתחשב בו.