אפריל 2019, הקליטו 34 אמנים ואמניות את שירם של עידן רייכל ודורון מדלי – "שבט אחים ואחיות" – לקראת יום העצמאות ה־71 למדינת ישראל. הקליפ לשיר, שהפך ללהיט ענק, הציג את כל אחד מהאמנים שר בלוקיישן אחר ונעשה באמצעות תוכנה שלא הייתה פופולרית מאוד בישראל – זום, או בשמה המלא Zoom Video Communications.

זום אינה תוכנה חדשה, היא נוסדה כבר ב־2011 על ידי איש העסקים אריק יואן, אמריקאי ממוצא סיני, ועברה לאורך השנים וריאציות ושדרוגים. עד לאחרונה היא שימשה בעיקר אנשי עסקים לצורך שיחות וידיאו מרובות משתתפים.

אך מאז פרצה הקורונה לחיינו, רשמה מניית זום קפיצה של יותר מ־100%, והשימוש בה זינק ברחבי העולם.  מדובר בתוכנה קלה ופשוטה להורדה ממחשב או מסמארטפון, שמאפשרת שיחות וידיאו מרובות משתתפים, מהארץ ומחו"ל.

איכות הווידיאו

"הנסיקה של זום התחילה בתחילת השנה ומגיעה לשיאה בימים אלו", אומר אלי לוין, מנכ"ל חברת Elpc Networks, שירותי מחשוב ותקשורת לעסקים. "כל העולם צמא לטרנדים ומה טוב יותר מתוכנה קלילה עם ממשק משתמש פשוט, נגישות רחבה, התקנה פשוטה, ויאללה לשיחה. האפליקציה התחילה כתוכנה לשיחות ועידה עסקיות ועם הכניסה להסגר בבתים עבר העולם להשתמש בתוכנה הזו לצרכים פרטיים. משם, זה רק הולך וגובר".

איך אתה מסביר את זה שזום עוקפת את המתחרות שלה?
"הבאז עשה את שלו, ללא ספק. מבחינה טכנולוגית יש חזקות וטובות ממנה, אך כרגע היא בהחלט התעוררה ראשונה ולא נראה שתלך לישון בקרוב. מומחים יכולים להגיד שמערכות אחרות טובות ממנה בהרבה, אך ניצחון טכנולוגי מושג מיעילות, אפקטיביות והכרת השוק, וזום עשתה כאן עבודה יפה מאוד. השוק מלא בפלטפורמות לשיחות ועידה. הוותיקות והמומלצות אשר שומרות על נציגותן בכבוד רב הן: GoToMeeting, גוגל Hangouts, Teams ו־Cisco Webex. כעת בזמן הקורונה יש חברות המציעות התחברות בחינם לתקופה של כחצי שנה לטובת התנסות במערכות".

אריק יואן (צילום: רויטרס)
אריק יואן (צילום: רויטרס)

למרות ההצלחה הרבה, מדגיש לוין עניין חשוב מאוד: "חברת זום מפרסמת בעמוד ה'אודות' שלה כי היא אוספת עליכם מידע פרטי ומשתמשת במידע, לטענתה, לטובת שיפור היכולות שלה והתאמות לטובת חוויה מקסימלית. עם כל גל הורדות ושימוש היסטרי, כדוגמת תוכנת זום, עלולות להגיע גם פגיעות אבטחת מידע, והמידע של העסקים והאנשים הפרטיים עלול להיות בסיכון. בעבר התפרסמו פרצות אבטחה במערכת זום".

"זום היא תוכנה בעלת איכות גבוהה מאוד של וידיאו וקול והיא גם מאוד נוחה לתפעול, ואפילו זולה", מסביר אלכסיי שלימוב, מנכ"ל איסטרן פק, חברה לפיתוח אפליקציות מובייל ואינטרנט. "לחברה שלי יש משרדים בארבע מדינות שונות, ובגלל שאנחנו עובדים עכשיו מהבית בשל הקורונה אנחנו חייבים כלים שיאפשרו לנו לנהל את אותה עבודה בצורה טובה ולספק שירות ללקוחות בצורה הקלה ביותר, וזום עונה על הצרכים האלה. החיסרון של זום זה שהיא מעין תוכנה נפרדת שאתה צריך להוריד והיא לא חלק ממערכת גוגל, ולא לכולם זה יעיל. אני לא חושב שזום היא היחידה שעלתה על הגל, כל התוכנות עלו, כי העולם עובד מרחוק וחייב את הכלים האלה".

שימור לקוחות

כאמור, מאז התפרצות הקורונה, משמשת התוכנה קהלים רבים, שלא השתמשו בה קודם: תלמידים ומורים לצורך למידה מקוונת מרחוק, אמנים שמשדרים לייב הופעות וקונצרטים דרכה ומאמני כושר ואחרים שמעבירים דרכה אימונים למתאמנים הסגורים בביתם. דרך התוכנה מועברות גם תפילות, ובשבוע שעבר ניתן אף פסק דין מהפכני של רבני ערים ויישובים הקובע כי אנשים מבוגרים הנמצאים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף יכולים להשתתף בליל סדר דרך התוכנה, בתנאי שהיא הופעלה קודם לכניסת החג. הפסיקה אומנם עוררה סערה, אבל לא מן הנמנע שרבים, שאינם שומרי מצוות, ישתמשו בתוכנה כדי לערוך ליל סדר משפחתי למרות הריחוק.

"מרגע שאנשים נכנסים לבידוד, ובייחוד מאז ההנחיות הכלליות להישאר בבתים, עלה צורך גדול ביכולת לשמור על קשר איכותי עם העולם החיצון, גם מבחינה אישית וגם מבחינה עסקית", מסביר גלעד "המזוקן" לוי, מאמן לצמיחה אישית שמעביר בין השאר סדנאות על זום, "שיחות וידיאו בזום נותנות מענה לצרכים שונים של אנשים שונים – אם זה מפגש עם חברים ומשפחה, עבודה מול עובדים או לקוחות כולל שיתופי מסך, שליטה מרחוק או לימוד מרחוק כולל שיתוף מצגת או שימוש בלוח מחיק מתוחכם.

כבר עכשיו לא ניתן להימלט מהשימוש בתוכנה, ומרגע שהמשתמשים יתרגלו להשתמש בה בנוחות, גם ברגע שבו נצא מבידוד היא תגרום ליותר עבודה מרחוק, פגישות וידיאו לעומת פגישות פיזיות, כי אנשים יגלו שזה חוסך להם הרבה זמן ומשאבים. בגרסה החינמית ניתן להשתמש ללא הגבלה עד שני משתתפים, וניתן לארח עד 100 משתתפים למשך 40 דקות. תמורת תשלום של 15 דולר לחודש ניתן לארח עד 100 אנשים ללא הגבלה. מספר גדול יותר של משתתפים אפשרי עד כמה אלפים, אך תמורת תשלום גבוה יותר. למרות השימוש הרב בתוכנה בימים אלה נראה שזום עומדת בעומסים והשימוש בה הוא 'חלק'".

שרון ינובסקי קפלן (צילום: פרטי)
שרון ינובסקי קפלן (צילום: פרטי)

לאחר המכה שנחתה על תחום התרבות והבידור, שהושבת כמעט כליל, שחקנים ואמנים אימצו אף הם את הזום. "בשח"ם (ארגון השחקנים בישראל; ד"פ) החליטו להעביר את מערך הסדנאות שלהם למערך מקוון", מספר אורי יניב, שחקן תיאטרון גשר ויוצר סדרת הרשת "הרומן שלי עם דאע"ש". "הם רכשו רישיון לתוכנה והציעו לי לנסות ולהעביר את הסדנה שלי ככה. היתרון הגדול של התוכנה מבחינתי הוא שאפשר לקיים שיח של עשרה אנשים בלי שתהיה קָקוֹפוֹנְיָה. התוכנה מזהה בכל פעם מי מדבר ומחלישה את האחרים לעומתו".

אשתו של יניב, המוזיקאית והמורה לפיתוח קול גלי אלון, "נכנעה" אף היא ועברה ללמד באמצעות זום. "ברגע שיצאו ההנחיות חיפשתי פתרון כדי להמשיך את התהליך עם התלמידים שלי", מספרת אלון, "היתרון בתוכנה הוא שיש מעט מאוד קטיעות ויש ויסות מצוין של הסאונד. אני מעבירה שיעורי פיתוח קול ועד כה הולך ממש חלק, מפתיע לטובה ומאוד מעודד. התלמידים אומרים שזה יעיל כמו שיעור פרונטלי רגיל".

"לא שמעתי על זום לפני עידן הקורונה", אומרת הגיטריסטית, היוצרת, הזמרת והמורה לפיתוח קול זוהר גינזבורג, "העניין הוא שככל שהתגברו ההגבלות התבטלו לי ההופעות, וגם ההורים של הילדים שאותם לימדתי גיטרה רצו לשמור על הילדים, אז הציעו שאעביר שיעורים מרחוק דרך תוכנת זום כי כך הילדים גם לומדים. ראיתי שזו אחלה תוכנה, אפשר לראות זוויות טובות ואחרות שבמפגש פנים מול פנים לא תמיד אני רואה, גם להעביר בצורה טובה את השיעור וגם זה מאוד יעיל ונוח לתפעול. אני חושבת שאאמץ את זה גם אחרי שהקורונה תיגמר עם תלמידים שנמצאים רחוק".

"האמת היא ששמעתי על הזום מזמן, עוד לפני התפרצות הקורונה שהגיעה ושינתה לנו את החיים", מספרת שרון ינובסקי קפלן, מאמנת כושר וריצה, עיתונאית ובעלת אתר הלייפסטייל "ברונקה". "חשבתי איך אוכל להגיע ליותר אנשים שפונים אליי אבל לא יכולים להגיע אליי כי הם מתגוררים רחוק ממני. אז הזום הייתה בתודעה אבל שום דבר לא דחף אותי באמת להשתמש בה, אולי מחוסר זמן ואילוצים, עד שהקורונה הגיעה וזה ישר קפץ לי לראש. ביום הראשון שהבנתי שאני לא יכולה לאמן יותר עברתי לזום".

ואיך החוויה?
"זה קצת מוזר להעביר שיעור בזום כי אני רגילה לדבר עם האנשים מקרוב, להרגיש, להריח, לראות כל הבעה, ודרך הזום זה לא אותו דבר. באימונים של עשרה אנשים זה עוד יותר אינטימי, אבל כשאני מעבירה אימון ל־100 איש זה מרגיש אחרת. כמאמנת זה לא אידיאלי בעיניי, אבל זה הכי טוב שאפשר, בהתחשב במצבנו. אנחנו בסך הכל יצורים חברתיים, ובימים בודדים אלו אני מרגישה זכות להיות שם בשביל הרבה אנשים שכותבים לי שזה ההיילייט של היום שלהם, או שהאימון הזה משאיר אותם שפויים. בזה שאני יכולה להגיע לאנשים עד הבית, להזיז ולשמח, מבחינתי הפורמט עושה את שלו".

האם התוכנה תשמור על מעמדה גם אחרי הקורונה? ימים יגידו. "הפופולריות תדעך כמובן, כמו כל מדד שעולה במהירות הוא צפוי גם לרדת, אך אין ספק שאם תשאלו אותנו עוד 20 שנה מה אתם זוכרים מתקופת הקורונה, תוכנת הזום תהיה בראש המצעד", אומר לוין. "מערכת זום תישאר כאן לעוד הרבה זמן, והרבה חברות יהפכו את שיחות הוועידה והפגישות הווירטואליות לעניין יומיומי על מנת לחסוך בזמן ומתוך הבנה כי ניתן לבצע דברים בצורה קצת שונה. מתחילת השנה נוספו לאפליקציה כ־שניים וחצי מיליון משתמשים פעילים. במקביל לעליית המניה של הקורונה, שלא מפסיקה לטפס, המספרים יכולים לזנק עד סוף השנה לעשרות מיליונים".