תלמידי כיתות ט' בבית הספר הדתי בכפר הנוער החקלאי מקוה ישראל פיתחו במשך חודשים רובוט שמסייע לחקלאים לבצע את תהליך ההאבקה בעגבניות חממה

"אני מאמינה שתפקיד בית הספר, מעבר ללימוד ידע ומשמעת, הוא להכין את התלמיד לחיים, להיות אדם עם סקרנות בריאה, שאכפת לו לדעת, לחקור ולפתח דברים", הדגישה המורה קרן שאער, שליוותה את התלמידים במסגרת פרויקט חינוכי בכפר הנוער.

לתלמידים הוצב אתגר בדמות הקושי בגידול עגבניות בחורף. דבורים רבות מתות בהליך ההאבקה בחממות, ובאין רוח לא מתפזרים כמעט אבקנים. במהלך התהליך התלמידים למדו וחקרו את הנושא בחממות הגידולים, ופיתחו רובוט האבקה לפתרון הבעיה.

הרובוט מבצע את תהליך ההאבקה בחממות באמצעות חיקוי ההרעדה שמבצעת דבורת הבומבוס, המפרה את העגבניות, ומבצע באופן מכני הרעדה משמעותית של תפרחות העגבנייה. את הרובוט הציגו התלמידים בתחרות של המינהל לחינוך התיישבותי בתחילת החודש.

מור בוצר, אחת התלמידות שעבדה על הפרויקט, סיפרה כי הם שילבו מחקר ופיתוח: "קבוצה אחת תכננה ובנתה את הרובוט, וקבוצה שנייה בדקה את יעילותו בדרך של מחקר מדעי. יצאנו מהשגרה הכיתתית ולימדנו את עצמנו לחשוב מחוץ לקופסה. עבדו איתנו אנשי מקצוע ונחשפנו באופן מעשי לעולם התכנון הרובוטי".