קבוצת עורכי דין ישראלית הגישו היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת ענק נגד גוגל, זאת בגין הפרה לכאורה של פרטיות ואיסוף מידע ונתונים על משתמשים במוצרי החברה, בהם הדפדפן גוגל כרום. כאמור, בתובענה הייצוגית שהוגשה ע"י עורכי הדין עומר פיינטוך שלומי ויינברג אורי קינן והילה אקרמן, נטען כי "עולה לכאורה הפרה בוטה של מיליוני משתמשים בדפדפן גוגל כרום. המשיבה מציגה לכאורה דרך גלישה פרטית כאשר בפועל היא ממשיכה לאסוף העדפות גלישה והרגלים צרכניים."

חברי הקבוצה, אותה מגדירים התובעים הייצוגים, הם כל משתמשי גוגל כרום בישראל, כאשר התביעה יכולה להסתכם במיליונים רבים. עוד כתבו העותרים כי: "ערך הפרטיות אמור להיות ערך עליון ובהתנהלותה זאת נגרמת פגיעה חמורה בפרטיות המשתמשים". בבקשה לתביעה הייצוגית ובחוות דעת שצורפה אליה טוענים התובעים כי "המשיבה אינה מפסיקה לאסוף נתונים ולעקוב אחר משתמשיה והכל בניגוד לדין המפורט בבקשה." 

למעשה, טוענים התובעים, כי גוגל אוספת נתוני גלישה היסטוריית גלישה ופעיליות אחרות של המשתמשים ברשת  תוך הצגת מצגי שווא כאשר היא גורמת שהמשתמשים יחשבו שלמעשה הנתונים אינם גלויים. המבקש הראשון בתביעה הייצוגית הוא מהנדס מחשבים תושב ר"ג שחיפש באופן אנונימי טיסות לחו"ל בכדי להוזיל מחירי הכרטיסים באמצעות בדיקה פשוטה הוא ראה כי אתרי נופש ומכירת כרטיסים אספו נתונים אודותיו באמצעות גוגל אנליטיקס.

כזכור, בשבוע שעבר הוגשה בקליפורניה תביעה ייצוגית נגד גוגל, בה שלושה תושבי המדינה דרשו ממנה לשלם 5 מיליארד דולרים על הפרת ההבטחה הזו. לפי התובעים, גוגל אוספת עלינו מידע גם כשאנחנו גולשים במצב הגלישה בסתר, בניגוד להבטחותיה, דרך שירותים נוספים שלה – כמו "גוגל אנליטיקס", המאפשרת לבעלי אתרים לקבל מידע על הגלישה באתרם, מנהל הפרסומות של גוגל ויישומים נוספים של החברה, גם מבלי שלחצו על המודעות של גוגל.