במהלך היום הארוך בשנה: הבוקר (ראשון) מהתרחש ליקוי חמה חלקי. בשיא הליקוי, שהחל בשעה 7:26 בבוקר, יכסה הירח כ-35% משטח השמש. שיאו של הליקוי ייראה בישראל בשעה 8:24 בבוקר, ובשעה 09:30 - הוא יגיע לסיומו.

ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח נמצא בדיוק בין כדור הארץ והשמש. הוא מסתיר את השמש ויוצר את המראה הייחודי של הליקוי שבו השמש "נאכלת" על ידי צל הירח. במקרה של ליקוי מלא, באזור הקטן בו יכול להיראות ליקוי מלא, נראה כאילו שקעה השמש באמצע הצהריים. הליקוי שיתקיים ביום ראשון הקרוב, לא יהיה ליקוי מלא בשום מקום על פני כדור הארץ, אלא ליקוי טבעתי. 

בשיא האירוע, צל הירח לא יצליח להסתיר את כל האור מהשמש, ותישאר טבעת של אור מסביב לעיגול של חושך. כיוון שעוצמת ההארה של השמש היא מאוד גדולה, מי שלא מסתכל באמצעים מיוחדים, כמו: משקפי ליקוי לא יבחין כלל בתופעה. כאמור, רק מי שיסתכל באמצעי מגן מיוחדים, יוכל להבחין "שמישהו אכל את השמש" .

צופים בליקוי בגבעתיים (צילום: אבשלום ששוני)
צופים בליקוי בגבעתיים (צילום: אבשלום ששוני)

חשוב להדגיש כי אין לצפות בשמש באופן ישיר ללא אמצעי מגן מאושרים. אין לכוון טלסקופים או משקפות ישירות לשמש, שכן הצפייה בשמש בצורה זו עלולה לגרום לעיוורון. ליקוי החמה הבא שיראה מישראל יהיה רק בשנת 2027.

היכן תוכלו לצופת בליקוי בחינם ומבלי לצאת מהבית? 

קהילת הורייזון של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה מזמינה את הציבור הרחב לתצפית אסטרונומית חווייתית יחד עם מדריכי הדובה הגדולה לצפות בליקוי החמה עם טלסקופים מיוחדים וגם יינתנו הסברים מעניינים על התופעה. יש להירשם מראש לאירוע בלינק הבא,  תחת הלשונית "תצפית פתוחה". האירוע בחינם רק ברישום מראש.

ליקוי החמה בגבעתיים (צילום: אבשלום ששוני)
ליקוי החמה בגבעתיים (צילום: אבשלום ששוני)

האגודה הישראלית לאסטרונומיה תשדר את הליקוי בשידור ישיר ממצפה הכוכבים גבעתיים. ניתן לראות את השידור בדף הפייסבוק של סוכנות החלל הישראלית ומצפה הכוכבים גבעתיים. כמו כן, ניתן לצפות גם באתר של האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

למי שבכל זאת רוצה להגיע למצפה כוכבים: במרכז החלל הדרוזי ע"ש אילן רמון בכפר ירכא יערך אירוע המתאים לכל המשפחה בכניסה חופשית. האירוע כולל: תצפית לשמש דרך משקפיים  וטלסקופ שמש. הסבר על התופעה והפעלות מדעיות שונות לכל המשפחה.