ג'ונתן גלינדו מופיע באפליקציות בדמות כלב, הפונה לילדים דרך צ'ט פרטי ומציע להם לשחק משחק. המשחק מורכב מסדרת משימות המוקצבות בזמן, ובשלב הסופי, לאחר קרוב לחודשיים - האתגר האחרון מחייב את השחקן לבצע התאבדות. הדמות שהזמינה את המשתתף, שלרוב הינו ילד, לשחק, מאיימת עליו שתפיץ מידע רגיש ואישי על אודותיו ואף תפגע בקרובים אליו, אם לא ישתתף ויבצע את המשימות במלואן.

בין המשימות: חריטה על הגוף בסכין, מניעת שינה וצפייה בסרטי אימה. האתגר האחרון, בתום 50 ימי משחק, כולל קפיצה מהבניין הגבוה ביותר שאליו השחקן יכול להגיע - דבר המתפרש כהתאבדות לכל דבר. מומחים מאמינים כי המשחק הוביל לפגיעה עצמית בקרב ילדים, לשיימינג ולבריונות ברשת. פיליפ בודייקין, סטודנט בן 21 מרוסיה, טען ב־2016 שהמציא את המשחק כדי "לטהר את החברה על ידי דחיפת אנשים חסרי חשיבות להתאבדות".

בודייקין נאסר לאחר הודאתו ולאחר שמקרים מצערים של ילדים ששיחקו התפרסמו ברחבי העולם. בישראל טרם דווח על מקרה מוות כתוצאה מהמשחק, אך משרד החינוך הזהיר מפניו בשנת 2017, כאשר ילד ישראלי שלקח חלק במשחק פגע בעצמו.

לנוכח התגברות הדיווחים על אתגר "הלווייתן הכחול", השרה לחיזוק וקידום קהילתי, ח"כ אורלי לוי־אבקסיס, קוראת לציבור לפנות למוקד 105 לאורך כל שעות היממה: "המחויבות שלנו היא להגביר את תחושת הביטחון האישי של הילדים ובני הנוער במרחב המקוון", אמרה.

כך תגנו על ילדיכם

  • הזהירו את הילדים מפני האתגר
  • הדגישו בפניהם שעליהם לשתף אתכם, אם נחשפו אליו
  • הבהירו להם שגם אם מאיימים לפגוע בכם ובסובבים אתכם, על הילד לשתף אתכם במתרחש
  • דווחו למשטרה ולמוקד 105 במקרה של חשיפה לאתגר