בשורות לארכיאולוגים, ולא רק: Google Arts & Culture משיקה את Fabricius, הכלי הדיגיטלי הראשון בעולם המאפשר לכולם לפענח כתבים עתיקים ולכתוב בכתב חרטומים. היום (רביעי) מצויין ברחבי העולם יום השנה לגילוי אבן הרוזטה, צו מלכותי משנת 196 לפנה"ס הכתוב בשלושה סוגי כתב שונים - כתב חרטומים, כתב דמוטי וכתב יווני עתיק, אשר היווה את המפתח לפענוח כתב החרטומים המצרי. מערכת כתיבה מתוחכמת זו שימשה את המצרים הקדומים לפני למעלה מ-4,000 שנים בכדי לתעד את סיפוריהם, אולם רק מעטים ידעו כיצד להשתמש בה לקריאה וכתיבה.

כעת, בזכות כלי דיגיטלי חדשני בשם Fabricius של אפליקציית Google Arts & Culture, כולם יכולים לגלות ולחקור באופן אינטראקטיבי את שפת החרטומים העתיקה. תהליך הלימוד כולל שלושה נדבכים מרכזיים: ראשית, ניתן ללמוד על שפת מצרים העתיקה באמצעות מצגת חינוכית קצרה הכוללת שישה צעדים פשוטים. שנית, Fabricius מזמין אתכם לשחק ולתרגם את המילים וההודעות שלכם להירוגליפים (תווים או סימנים גרפיים שיוצרים דמויות מצוירות) ולשתף אותם עם חברים ובני משפחה. 

Fabricius, גוגל (צילום: גוגל)
Fabricius, גוגל (צילום: גוגל)

שלישית, Fabricius גם מציע דרכים חדשות למחקר אקדמי. עד כה, נאלצו מומחים להתעמק בספרות מקצועית בכדי לתרגם ולפענח את השפה העתיקה, תהליך שכמעט ולא השתנה כבר למעלה מ-100 שנים. Fabricius הוא הכלי הדיגיטלי הראשון שמשוחרר גם כקוד פתוח לתמיכה בהתפתחויות עתידיות בחקר השפות העתיקות, המפענח את ההירוגליפים המצריים בהתבסס על למידת מכונה. טכנולוגיית הענן של Google, AutoML Vision, שימשה ליצירת מודל ללמידת מכונה המסוגלת להבין מהו הירוגליף. טכנולוגיה זו מאפשרת למפתחים לאמן בקלות מכונה לזהות סוגים שונים של חפצים ובכך חוסכת זמן רב ומחליפה פעולות קידוד ארוכות וצוותים של מדעני נתונים. 

Fabricius קרוי על שמו של אבי האפיגרפיה, חקר הכתבים העתיק והוא זמין באנגלית ובערבית. הכלי נוצר בשיתוף עם המרכז האוסטרלי לחקר מצרים באוניברסיטת מקאוור, חברת התוכנה Psycle Interactive, חברת המשחקים Ubisoft וחוקרי מצרים מכל רחבי העולם. באפליקציית Google arts & Culture זמינים סיפורים נוספים הקשורים בנפלאות מצרים העתיקה, בהם סיפורו המפורסם של המלך תות אנך אמון, הפירמידות של מצרים וספר המתים. בכלי Google Classroom זמינים חומרים על מצרים העתיקה לשימושם של מחנכים.