משבר הקורונה, שהוביל לסגירת השמיים ולעיכובים בהעברה ובאספקה של חומרי גלם, גרם לפגיעה קשה בענף הייצור, לצד בחינה מחודשת של שיטות העבודה בארגונים ובמפעלים. הפתרון הטכנולוגי שבא לספק מענה בעת המשבר הוא הדפסה בתלת־ממד.

"תעשיית התלת־ממד היא חלק מרשימה ארוכה של טכנולוגיות אשר גרמו למהפכה בשווקים שונים, יצרו סטנדרטים חדשים, ובסופו של דבר השתלטו על אותו שוק על ידי יצירת משהו חדש. בין טכנולוגיות אלו ניתן למצוא את הטלפונים החכמים, טכנולוגיות ענן ועוד", מספר אנדרס אידסס, מנהל תחום התלת־ממד בחברת מפעיל.

"לפני כחצי שנה, עם תחילת המשבר, מדפסות תלת־ממד היוו פתרון לייצור ציוד רפואי, כמו מסיכות הגנה, חלקים ממכונות הנשמה שבהם היה מחסור ועוד", הוא מוסיף. "וגם כשנסגרו השמיים, מדפסות התלת־ממד אפשרו את המשך רצף העבודה בארגונים ובמפעלים רבים. כל אלו הובילו להאצה בפיתוח של תחום הדפסת תלת־ממד, אשר פותח אפשרויות ייצור שבעבר היו קיימות רק לבעלי מקצוע וכיום הן מאוד נגישות לכולם. ההדפסה זולה יחסית, והיא חוסכת עלויות וזמן יקר".

אנדרס אידסס (צילום: חברת מפעיל)
אנדרס אידסס (צילום: חברת מפעיל)

אידסס מוסיף כי ישנם תחומים רבים שבהם ייצור בתלת־ממד הוא משמעותי וילך ויתעצם, כמו התחום הביטחוני, הרפואה, לרבות רפואת שיניים ואורתופדיה, תחום החלל והתעופה ועוד. "באמצעות הדפסת תלת־ממד אפשר ליצור חלקים סופיים בזמן קצר ובעלות נמוכה", הוא מדגיש. "אני צופה שבעוד עשר שנים הטכנולוגיה תהיה חלק בלתי נפרד מתהליכי הייצור בכל התחומים, ומדפסות תלת־ממד יהיו חלק מהנוף המשרדי בכל מקום".

תומר דרורי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת ה־CRM באלעד, התוודע לעולם התלת־ממד לפני כשמונה שנים, ומאז הוא לא מפסיק להדפיס. אחרי שרכש לעצמו שלוש מדפסות תלת־ממד, הוא מדפיס צעצועים לילדים ואביזרים למשרד ולבית, שאותם מתכנן ויוצר בתוכנות ייעודיות למידול אובייקטים.

"באופן אישי, אני נהנה מפעולת התכנון יותר מההדפסה עצמה, אני בונה אבטיפוס ומנסה לשפר אותו עד שהתוצאה מספקת אותי", אומר דרורי."הייצור של פריטים חסרים לבית, למחסן או למשרד, דורש יצירתיות והרבה חשיבה הנדסית לתכנון המוצר. הדובדבן שבקצפת מבחינתי, שזה זמן איכות מעולה עם הילדים, שלומדים שאפשר לדמיין משהו ואחרי כמה שעות להחזיק אותו ביד".