מגיפת הקורונה הציבה את נושא הבריאות בראש סדר העדיפויות העולמי, אך עוד לפני שגילינו מחדש את המילה סגר, מתו כתוצאה מזיהומים, בכל שנה, אלפי חולים בבתי חולים בישראל ומאות אלפים בארה"ב.

חברת NanoSono הישראלית מיוקנעם פתחה שיטה מבוססת ננו־טכנולוגיה להאטת התפשטות זיהומים חיידקיים, המוטמעת במוצרים שונים כגון בדים, חלוקים, מצעים וצבע מיוחד לצביעת קירות במקומות ציבוריים, המאפשרים לחסל כמות גדולה של חיידקים.

"הטכנולוגיה שלנו מבוססת על ננו־חלקיקים שאותם אפשר להטמיע במוצרים שונים ולהפכם בכך לאנטי־בקטריאליים", אומר רונן סרוסי, מנכ"ל ומייסד החברה, "למעשה כל חיידק הבא במגע עם החומר מושמד מיד, להבדיל מהמצב הקיים היום שבו חיידקים יושבים על הבגד, על הקירות, על הכיסאות וכדומה, וממשיכים לזהם ולהדביק את הבא במגע איתם. בניסויים שערכנו שמנו 12 מיליון חיידקים על גבי הבד, וכולם חוסלו לגמרי בתוך 20 דקות".

חיסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חיסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

רונן מסביר כי החברה למעשה יצרה מבנים מתוחכמים מחומרים פשוטים מאוד, בצורה כזאת שהמבנה המרחבי שלהם יוצר סביבה המחסלת חיידקים הנמצאים בקרבתם. 

"החלקיקים מערערים באופן ישיר את מעטפת החיידק ויוצרים רדיקלים חופשיים הפוגעים בחיידקים. השורה התחתונה היא חיסול מהיר ויעיל של חיידקים הבאים במגע עם המשטח המכיל את החלקיקים. החלקיקים יעילים ביותר, כך שנדרש שימוש בריכוז נמוך ביותר שלהם - למעשה קילוגרם מהחלקיקים שפיתחנו מאפשר לייצר כ־30,000 מ"ר של בד אנטי־בקטריאלי, זאת בזמן שאנו מייצרים עשרות קילוגרמים ביום. יש לנו מספר פטנטים רשומים על הטכנולוגיה פורצת הדרך הזאת".

החברה פיתחה תחבושות אנטי־בקטריאליות ובדים אנטי־בקטריאליים שונים שאפשר לייצר מהם מוצרים שונים כגון בגדים, מצעים, חלוקים, בדי ריפוד, מסיכות ועוד. נוסף לכך החברה משיקה כעת, יחד עם חברת צבעים ידועה, צבעים אנטי־בקטריאליים שאיתם אפשר לצבוע קירות ומשטחים.

רופאים, צילום אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
רופאים, צילום אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

"הצבעים שפיתחנו אפקטיביים אחרי שנה בדיוק כמו ביום הראשון - מדובר בחידוש ברמה עולמית. אין לנו ספק כי זה יגרום למהפכה בשוק. המוצרים שלנו כבר נמכרו לממשלת סין ולבתי חולים בסין", מוסיף רונן, "התחבושות שפיתחנו מחסלות ביעילות את החיידקים המצטברים עליהן ובכך מונעות זיהום של הפצע. 

זאת, בניגוד לתחבושות רגילות המאפשרות צמיחת חיידקים בשל הלחות בהן והופכות במהרה למזוהמות ומסוכנות. כך גם המסיכות שכולנו משתמשים, בהן שהן חממה לחיידקים. במסיכות שפיתחנו יש שכבה חיצונית אנטי־בקטריאלית שמחסלת את החיידקים המצטברים עליהן.

"היום כבר ברור לכל מי שעוסק בתחום, שהדרך היחידה להתמודד עם החיידקים הללו היא למנוע מהם להגיע לגוף שלנו או במילים אחרות - לחסל אותם לפני שהם תוקפים".