שבתות וחגים: נער שדוף יושב מול שולחן, חדור מטרה בעודו מביט בצג מולו, בחדר אחר יושב מאמנו וכוסס ציפורניו, אלו רגעים קריטיים בחייהם, נער זה עתיד לייצג את ישראל באולימפיאדת מדעי המחשב הבינלאומית. אך השנה האולימפיאדה תיזכר לדורות ולא עקב הקורונה, אלא כיוון שנציגי המדינה התחרו בחשאי, נגד הוראות משרד החינוך. 

בדומה לאירועים רבים, גם האולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב (IOI) נדחתה עקב משבר הקורונה והפכה למקוונת. התאריך החדש שנקבע על ידי המארגנים חל בראש השנה. משרד החינוך פנה למארגני התחרות על מנת לאפשר לתלמידים להיבחן במועד אחר, אך נענה בשלילה. משרד החינוך, כמדיניות, לא מאפשר השתתפות משלחות ממלכתיות בחגי ישראל. לפיכך, הוחלט כי ישראל לא תשתתף השנה באולימפיאדת מדעי המחשב. 

לדעת הקפטן הארצי של הנבחרת במדעי המחשב, ד״ר נצר זיידנברג, ישנה סיבה אחרת לאיסור ההשתתפות: "מדוע נבחרת מדעי המחשב פרשה, בזמן שנבחרות אחרות מתחרות בשבת? לדוגמה, רק השנה נבחרת הכימיה התחרתה בשבת ואף הוזמנה לחגיגות עם שר החינוך. בנוסף, ב-2011 נבחרת הפיזיקה התחרתה ביום השואה. האם זה קשור לכך שנבחרת מדעי המחשב, בניגוד לנבחרות אחרות, מאורחת על ידי אוניברסיטה יהודית, קרי, אוניברסיטת בר אילן? בעוד נבחרת הכימיה מוארחת על ידי הטכניון, נבחרת הפיזיקה על ידי בן גוריון והמתמטיקה ע״י את״א?".

ד''ר נצר זיידברג (צילום: המכללה למנהל)
ד''ר נצר זיידברג (צילום: המכללה למנהל)

 

לטענתו ישנו עיוות בסדר העדיפויות האקדמי: "מבר אילן התקשרו למשגיחים שהתנדבו בשבת-חג 5 פעמים כדי להודיע להם שהאולימפיאדה מבוטלת (אך הם לא היו זמינים). מסתבר שלעשות אולימפיאדה בשבת-חג אסור, אבל לרדוף באובססיביות אחרי משגיחים כדי להודיע על זה, זה כנראה פיקוח נפש".

מדי שנה נבחרים בקפידה ארבעה נערים מחוננים לייצג את ישראל באולימפיאדה הבינלאומית במדעי המחשב, אשר כוללת כ-100 מדינות ו-345 נציגים צעירים ומצטיינים המתחרים על מדליות זהב, ארד וכסף. תהליך המיון והאימונים ארוך, הוא נמשך מעל שנתיים וכולל משימות שבועיות ומחנות אימונים במוסדות אקדמיים בליווי מאמנים. המאמנים והמלווים הם חברי סגל אקדמי בכיר ובוגרי אולימפיאדות משנים עברו. 

באולימפיאדה במדעים ישנם ציונים ברורים ומדליות לטובים ביותר, אך מהות האימונים היא להעניק לתלמידים כלים שלא יקבלו במקומות אחרים ובכך להטיס אותם למעלה. כראיה לכך, בוגרים רבים הפכו לפרופסורים, עשו אקזיטים מרשימים, זכו בפרסי ביטחון ועוד.

בדומה להחלטות הממשלה בעת הקורונה, גם גזירה זו הופיעה כרעם ביום בהיר. ב-16 בספטמבר, בעיצומה של התחרות (שישה ימים לאחר תחילתה), נמסרה ההודעה לחברי נבחרת ישראל במדעי המחשב. נציגי ישראל וצוות המאמנים הוכו בתדהמה, נותר רק עוד יום אחד לסיום התחרות, מדליית הזהב הייתה במרחק נגיעה והם כבר השתתפו בטקס הפתיחה ובאימון מערכות, אולם כעת הוטל עליהם לפרוש. אך הם לא חנונים כפי שנדמה.

כאמור, למרות שתאריך האולימפיאדה היה ידוע כשלושה חודשים מראש ולמרות שהנערים היו בעיצומה של התחרות, החליט משרד החינוך ליידע את העוסקים במלאכה שהם צריכים לקדש את חגי ישראל והינם מנועים מלהמשיך להתחרות. קשה לתאר את ההפתעה, ההלם והאכזבה של חברי המשלחת. כשמדובר בנערים אלו, האולימפיאדה היא יום החג שלהם. לכן, כנגד ההוראה ובאופן פיראטי, המשלחת המשיכה להתחרות.

לשם השתתפות השיגו משגיחים ששמרו ביומה השני של התחרות, ביום שבת-חג. המשגיחים עשו זאת בהתנדבות, זו דוגמה לתחושת השליחות שיש לעוסקים באולימפיאדת המדעים. האפשרות לתרום למפעל החשוב והיכולת להשפיע ולעצב את דור העתיד, מניע אותם לעבוד לילות כימים, שבתות וחגים.

ההתעקשות, ההתמדה וההפרה של הוראות משרד החינוך השתלמו, נציגי ישראל השיגו תוצאות מרשימות ביותר, נציגנו, אלמוג ולד, זכה במדליית זהב. דניאל אגסי ונעם ליכט זכו במדליות כסף. בנוסף, צעיר המתחרים, ענבר ולד (אשר שבועיים קודם לכן, גם ביום שבת, זכה במדלית זהב באליפות אירופה עד גיל 15) גם הוא השתתף וייצג אותנו בכבוד רב. הישג מרשים ומכובד מאוד לישראל בבימת המדעים הבינלאומית, כל הכבוד לנציגים הצעירים שהצליחו לתפקד כנגד כל הסיכויים ותחת תנאים לא פשוטים.

האולימפיאדה למדעי המחשב (צילום: אינסטגרם, IOI 2020 Singapore)
האולימפיאדה למדעי המחשב (צילום: אינסטגרם, IOI 2020 Singapore)

״אני גאה בתלמידים שעבדו קשה לאורך שנה והגיעו לתוצאה מצויינת. אני חושב שמשרד החינוך התנהל באופן איום כשהכריז על פרישה כמעט שבוע לאחר שהאולימפיאדה התחילה, לאחר שלא עבד בחודשים לפני. תאריך התחרות היה ידוע מזה חודשים. אלמלא היה מדובר באוניברסיטת בר אילן, אין לי ספק שהיו מתחרים. אני מודה לכל העוסקים במלאכה״. מסר הקפטן הארצי של מדעי המחשב ד״ר נצר זיידנברג. 

רוח גבית הגיעה גם ממאמן הנבחרת, רון ריבצ'ין: "אני גאה בתלמידים המוכשרים שלנו שהגיעו להישגים מרשימים כל כך. תשוקתם לתחום והאימונים האינטנסיביים שלהם, גם ביחד איתנו וגם באופן עצמאי בבית, נשאו פרי, והם ייצגו אותנו בכבוד רב. אין מתנה טובה מזו לפתיחת השנה החדשה".

האם תהיינה השלכות לנציגי ומאמני נבחרת מדעי המחשב? האם זו דוגמה לכפייה דתית? האם נבחרת מדעי המחשב פעלה נכון? ימים יגידו. לדעתי, התוצאות מדברות בעד עצמן ובסופו של יום, גם המוח החד ביותר חייב ללכת עם הלב.