חברת פורטינט, המעניקה פתרונות אבטחת סייבר מקיפים, משולבים ואוטומטיים, חשפה את תחזיות איומי הסייבר של מעבדות FortiGuard, צוות המחקר ומודיעין האיומים הגלובלי של החברה, לשנת 2021.  לפי ממצאי הדוח, פושעי הסייבר ממנפים את התקני הקצה, התקנים התומכים ברשתות של הדור החמישי (5G) וכוח מחשוב חזק, שייצרו גל של איומים חדשים ומתקדמים במהירות ובקנה מידה חסרי תקדים. 

נוסף לכך, הפושעים ימשיכו להעביר משאבים משמעותיים כדי להתמקד ולנצל את סביבות הקצה החדשות, כמו העובדים המרוחקים, ואפילו התקני קצה ברשתות. "המתקפות יתפתחו ויתמקדו בקצוות הרשת: משתמשי הקצה והמשאבים הביתיים שלהם כבר משמשים כמטרות עבור פושעי הסייבר", נכתב בדוח, אך התוקפים המתוחכמים מתכוונים להשתמש בהם כמקפצה גם לדברים אחרים. 

"הפושעים יכולים לתאם בקפידה ומבלי לעורר חשד מתקפות על רשת תאגידית שיוצאות לפועל מתוך הרשת הביתית של העובד המרוחק. התפתחות הבינה המלאכותית לדור הבא היא קריטית להגנה עתידית מפני המתקפות, שממשיכות להפוך למתוחכמות יותר ויותר". דרק מאנקי, סמנכ"ל מודיעין, אבטחת מידע ושיתופי פעולה גלובליים בתחום האיומים במעבדות FortiGuard, אומר כי "כשאנחנו מתקרבים לשנת 2021 ומעבר, אנחנו ניצבים בפני שינוי משמעותי נוסף עם העלייה של קצוות חכמים חדשים, שלא מסתכמים רק במשתמשי הקצה ובהתקנים המרוחקים המחוברים לרשת".

במקביל, מחלקת המחקר של חברת הסייבר קספרסקי, GReAT, מעריכה כי מגיפת הקורונה והאירועים המשמעותיים של 2020 יביאו לשינויים גדולים באופי מתקפות הסייבר הממוקדות בשנה הבאה. הסיבות, לדעת החוקרים, הן התרחבות מרחב הפעולה של ההאקרים בשל המעבר החד לעבודה וללימודים מהבית וההתגברות של הקניות ברשת, וכן בעקבות פתיחת מרחבי תקיפה חדשים ובהם רשתות הדור החמישי והגידול בהתקני ה־IOT המחוברים לרשת. 

החוקרים ממקדים את התחזית שלהם במתקפות סייבר ממוקדות וממושכות. התחזית ל־2021 גובשה בהתבסס על השינויים שזוהו על ידי חטיבת המחקר של החברה. "אנחנו צפויים לראות יותר נוזקות כופרה שעלולות לשבש  בתי חולים, רשתות מזון, גופי תחבורה ציבורית ועוד", אמר מארק לחטיק, חוקר אבטחה בכיר בחטיבת המחקר בקספרסקי ישראל. התחזיות המרכזיות לאיומים שילוו אותנו בשנה החדשה כוללות יותר מדינות שיחשפו באופן פומבי פעילות התקפית של מעצמות כחלק מאסטרטגיית הסייבר שלהן, וגם חברות טכנולוגיה שינקטו צעדים משמעותיים נגד חברות הסוחרות בקוד שמנצל חולשות לא מוכרות.