לאחרונה, נחשפנו לאירוע אבטחת מידע משמעותי, אשר כלל דליפת מידע אישיים ועסקיים. על פי הידוע לנו, והפרסומים באמצעי התקשורת, פרטיהם האישיים של אזרחים רבים במדינת ישראל דלפו. מדובר כאמור באחת הסכנות המשמעותיות ביותר הקיימות כיום בהקשר של גניבת זהות.

הגנבים, יכולים לקבל גישה למידע האישי בדרכים שונות, זאת למרות שישנן דרכים להפחתת החשיפה. עם זאת, לא ניתן להימנע לחלוטין ממנה. ברקע האירוע המדובר, חשוב להבין כיצד גניבת זהות יכולה להשפיע על אזרחי ישראלי, ומה ניתן לעשות כדי להתאושש ממקרה כזה במהירות וביעילות.

לדוגמה: האם שאלתם את עצמכם לגבי חיפוש הנתונים האישיים שלכם במקומות דוגמת אתר "הר הכסף", או הנתונים הנדרשים לפתיחת חשבון בנק חדש. במקרה הזה, כל מה שצריך הוא מספר הזהות, תאריך ההנפקה ולעיתים מענה של שאלה נוספת, פשוטה למדי. וזהו. ברוכים הבאים לעולם חדש של זהויות ודליפת מידע רגיש.

אדם מחזיק כרטיס אשראי, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אדם מחזיק כרטיס אשראי, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

רבים בטוחים כי בשנת 2020, עם כל אמצעי האבטחה הקפדניים הקיימים והחידושים הטכנולוגיים סביבנו, הרבה יותר קשה לגנוב זהות מאשר בעבר, אך למעשה לא כך הדברים. הסיבה לכך נובעת בשל העובדה שחלק גדול מהחיים שלנו מנוהלים כיום אונליין - בין אם מדובר בתשלומים לרשויות השונות, ברישומים ומאגרי מידע, או בתמונות ומיקומים ברשתות החברתיות. כיום, ניתן די בקלות, לדלות מידע רב על אדם באמצעות האינטרנט, וכך ניתן גם לגנוב את זהותו באופן מהיר למדי, שלא יעורר חשד (לפחות לא כזה מיידי).

לגניבת זהות יש השלכות רבות אשר יכולות לפגוע במספר תחומים בחיי היומיום של הנפגעים כמו גניבת זהות פיננסית, משמע גניבה של נכסים, אשראי וכספים. פעולות אלה עלולות לגרום נזק למעמד האשראי של הנפגע ולהשפיע לרעה על דירוג האשראי שלו.

אפיק אחר של גניבת זהות ניתן למצוא בעת הגעת אזרחים זרים לארץ, אשר עובדים תחת זהות מזויפת (לעניין זה נזכיר את עוקץ התיירים מגיאורגיה - אותה כנופיה מחכה לתיירים בשדה התעופה ומשם אוספת אותם לדירות מסתור, שם כל תייר מקבל תעודת זהות מזויפת. יחד הם הולכים ופותחים חשבון בבנק הדואר ומתקבלים לעבודה בחברות ניקיון. איש אינו טורח לבדוק האם התעודה מקורית, האם הגיל בתמונה הגיוני ובכמה חברות שונות אדם אחד יכול לעבוד). אולם, למרות הפניות הרבות שנתקבלו מעולים חדשים שנפלו קורבן לעוקץ כזה, התלונות שהוגשו למשטרה בנושא - נסגרו.

דוגמאות נוספות: 

  • רישום פלילי: אם מישהו אחר משתמש בזהותך לביצוע פשעים אחרים ומסר את המידע שלך למשטרה כאשר הם נעצרים, אתה יכול להיות זה שיסיים עם גיליון הרשעה פתוח.
  • זמן וכסף אבודים: התאוששות מגניבת זהות עלולה להימשך שנים רבות, והאזרח עלול להפסיד כסף רב בשל כך (בשל הוצאות כספיות שלא נעשו בשמו ובידיעתו). 

חשוב להדגיש כי ההשפעות של גניבת זהות יכולות להימשך בין מספר ימים למספר שנים, תלוי בסוג הגניבה ובמהירות התגובה והטיפול. 

איך ניתן לזהות גניבת זהות?

לא תמיד ניתן לגלות בזמן אמת כיצד הגנב קיבל גישה למידע שלך, אך סימנים לכך שהתרמית התרחשה יכולים לכלול התראות על רכישות לא מורשות, מידע שגוי בדוחות האשראי שלך, שלילת אשראי, כרטיס אשראי בלתי צפוי, חשבונות הלוואה או בדיקת רקע כושלת. אם אחד או יותר מהדברים הללו מתרחש - קחו זאת ברצינות - האחריות היא של כולנו! לפני, במהלך ואחרי התקפה. כמו כן, כיום ישנם פתרונות טכנולוגיים מעולים אשר עוקבים בשוטף אחר המידע, ואני מציע להשתמש בהם מראש, ולא בדיעבד.

הכותב הוא מנכ"ל Cybonet Security