חברות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes פרסמו את דוח השימושים השנתי, ממנו עולה כיצד הרגלי הצריכה של הישראלים, באמצעי התקשורת השונים שלנו, השתנו במהלך "שנת הקורונה".

מהנתונים עולה בין היתר, כי נרשמה עלייה משמעותית בגלישה באינטרנט הקווי. כאמור, מדובר בגידול הגבוה ביותר מכל שירותי התקשורת - עלייה שנתית ממוצעת של כ-23% בגלישה הביתית לעומת 2019. שיאי הגלישה נרשמו במהלך החגים בהם היינו מצויים בסגר: בשבוע של פסח חלה עלייה של 36 אחוזים, בשבוע של ראש השנה עלייה של 41 אחוזים ובשבוע של סוכות - עלייה של 40 אחוזים.

מערך הסגר ערב יום הכיפורים (דוברות המשטרה)

גלשנו הרבה יותר באינטרנט הסלולרי – שיאי התעבורה נשברו מידי חודש, כאשר בסך הכל נרשמה עלייה שנתית ממוצעת של 20 אחוזים בגלישה הסלולרית. בכל חודש צרכנו בממוצע עוד שני ג'יגה בגלישה הסלולרית מעבר למה שגלשנו ב-2019 ומדי חודש התנפצו שיאי התעבורה האינטרנטית ברשת הסלולר של פלאפון. השיא היה בחודש אוקטובר 2020 עם עשרות אלפי טרה בייט. 

דיברנו הרבה יותר בטלפון הסלולרי במיוחד בחגים ובסגרים. למעשה, נרשמה עלייה שנתית ממוצעת של כ-11 אחוזים. המגמה התחדדה במיוחד החל מפרוץ המגיפה, והגיעה לשיאה בתקופת חגי תשרי ובסגר השני. אז הישראלים דיברו בממוצע כ-20 אחוזים יותר בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019.

קניות ברשת

מגמה נוספת שהחלה היא התגברות ההזמנות דרך הרשת, כאשר ב-2020 רבים מהישראלים נכנסו שוב ושוב לאתרי חברות המזון הגדולות והמירו את הסיבוב במרכזי הקניות בהזמנת משלוחים. ברמה שנתית, הביקורים באתרים הללו גדלו בכ-20 אחוזים, כאשר בתחילתו של הסגר הראשון - בו הבהלה הייתה בשיאה (ורדפנו אחרי נייר טואלט וביצים) הגידול לאתרים אלו הגיע לכ-100 אחוזים. גם כאשר המשק נפתח וההקלות אפשרו לחזור לסופרים הגדולים, עדיין נרשמה עלייה ממוצעת של 15 אחוזים בביקורים באתרים אלו.

כמו כן, ההסתגרות בבתים הובילה את הישראלים לגלות את אפליקציות משלוחי האוכל וברמה שנתית השימוש בהן עלה ב-92 אחוזים. הזינוק נמשך ובשבועות האחרונים של אוגוסט הקפיצה הייתה ב-230 אחוזים. 

מסקנה נוספת שעולה מהנתונים היא שצמצום ההנגשה הפיזית עקב הסגרים, לא תוגמלה בעלייה משמעותית בדיגיטל, זאת כאשר בודקים את ממוצע ינואר פברואר 2020 מול מרץ -דצמבר 2020. באתרי רשתות החשמל ראינו גידול משמעותי, כאשר נרשמה עלייה שנתית ממוצעת של כ-20 אחוזים בכניסות לאתרים.

העליות המשמעותיות הראשונות נצפו סביב חג הפסח בסגר הראשון, עם עלייה של כ-33 אחוזים. הישראלים המשיכו במגמה לאורך השנה, ובמיוחד החל מחודשי הקיץ, להמשיך ולגלוש יותר בדיגיטל בחיפוש אחר מכשירי חשמל, עד לשיא נוסף במכירות נובמבר עם עלייה חודשית ממוצעת של כ-50% בכניסות לאתרי חברות מוצרי החשמל. 

קניות ברשת, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
קניות ברשת, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

עם זאת, לנוכח עיכובים במשלוחים מאתרים הבינלאומיים לאורך רוב השנה, היקף השימושים ברמה השנתית ירד בכ-11 אחוזים ובשיא הגל הראשון, כאשר כל האתרים ביטלו את אפשרויות השילוח לארץ, היקף הכניסות קטן בכ-40 אחוזים. ההתאוששות הגיעה כמובן בנובמבר, חודש הקניות, עם עלייה של כ-38 אחוזים בכניסות לאתרים אלו.

הרשתות החברתיות

אפליקציית פייסבוק רשמה עלייה שנתית ממוצעת של 15 אחוזים, כאשר במיוחד בשבועות האחרונים של השנה אנו רואים עלייה בהיקפי השימוש באפליקציה. אינסטגרם, השייכת לפייסבוק, נפגעה מהשינוי שחל באיכות בשעות הפנאי, האוכל והתרבות - כאשר השימוש באפליקציה ירד בכמעט 12 אחוזים במהלך השנה. 

במקביל, טיק טוק צמחה ב-40 אחוזים בהיקף השימושים במהלך 2020 והיא ממשיכה להתחזק ככל שהשנה מתקדמת. כמו כן, הישראלים גילו גם את הטוויטר – שצמחה בכ-32 אחוזים השנה, ובמחצית השנייה של השנה נראה שיותר ויותר ישראלים גילו אותה. מרוויחה נוספת מהמצב היא וואטסאפ, בה נצפה גידול בשימוש של כ-15 אחוזים. בסגר הראשון ראינו את הישראלים משתמשים הרבה יותר  (עלייה של 35%) בהשוואה להמשך השנה.

עם זאת, המלכה הבלתי מעורערת של התקופה היא ללא ספק אפליקציית זום, שרשמה עלייה של עשרות אלפי אחוזים בשימושים. עם החזרה של מערכת החינוך בספטמבר, ובמיוחד של הכיתות הגבוהות שלמדו מרחוק, אנחנו רואים קפיצה משמעותית נוספת בשימושים, כאשר השיא היה בסוף אוקטובר.

ומה לגבי הטלוויזיה?

מנתוני הדוח עולה כי בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כחמישה אחוזים בצפייה הכוללת בטלוויזיה. במהלך הסגר הראשון, צפינו ב-12 יותר בטלוויזיה, כאשר הצפייה בשידורי האקטואליה עלתה ב-130 אחוזים. ירידה קלה נרשמה עם היציאה מהסגר הראשון, כאשר יצאנו מהבתים להתאוורר. עם זאת, לקראת סיום השנה, עם הכניסה לסגר השני במקביל לחגים – חזרנו לראות הרבה יותר טלוויזיה (כ-20% יותר) – בעיקר יותר בידור, סדרות, ו-VOD.

כתבים ומרואיינים עם מסכות באולפן חדשות 13 (צילום: צילום מסך)
כתבים ומרואיינים עם מסכות באולפן חדשות 13 (צילום: צילום מסך)

ברמה השנתית, השעות שצפינו בהן יותר טלוויזיה בהשוואה לשנת 2019 היו שעות הבוקר - שבע עד 11 - ושעות הלילה המאוחרות אחת עד ארבע לפנות בוקר.