כגודל הציפייה כך גודל האכזבה? לא בטוח. הייתה לי התלבטות גדולה איך לגשת לסקירת המשחק Cyberpunk 2077, שמצד אחד נותן לי את קיאנו ריבס, עלילה מאוד מעניינת ועולם משחק מרתק ויפיפייה, אבל מנגד זכה בצדק לגל ביקורות בשל באגים וקריסות מרובות והגעתי למסקנה ששווה לחכות כי הפוטנציאל באמת גדול.

לפני שניגע במשחקיות, בדמויות ובעולם, אי אפשר להתעלם מהסערה שהתעוררה בעקבות הצורה שבא יצא המשחק לעולם, מגמה שלצערנו הופכת לנפוצה יותר ממשחק למשחק.

אם אתם לא חיים מתחת לאבן ויש לכם תשוקה לעולם הגיימרים, קשה להאמין שלא נחשפתם לגל התרעומות כנגד מפתחת ומפיצת המשחק, CD Projekt (שנהנתה עד כה ממוניטין טוב בתעשייה) על המצב העגום, בלשון המעטה, שבו שוחרר המשחק, עם דגש על פלטפורמת הקונסולות, כלומר לפלייסטיישן והאקס בוקס. זה לא אומר שמשתמשי PC לא נתקלו בבעיות, אבל על פי הדיווחים ברשת הן היו זניחות ביחס לבעלי הדור הישן של הקונסולות. אני שיחקתי בגרסת ה-PS4, אבל על ה-PS5 החדש, ולמרות שחיכיתי כמה פאצ'ים, אמנם נתקלתי בפחות בעיות מאלו שדווחו, אבל נזרקתי מהמשחק במספר לא מועט של מקרים, וזה היה מספיק להוציא אותי גם מנטאלית מהמשחק.

חשוב להדגיש כי בחברה לקחו אחריות על השחרור המוקדם מדי של מוצר לא מוכן (עיקר האשמה הוטלה על צורת העבודה החדשה בשנת המגפה) והבטיחו שמעבר לתיקון המובטח, נקבל גם מספיק DLC בשנה הקרובה שיפצה על עוגמת הנפש. אנחנו בהחלט מוכנים לנסות, כי אחרי כל האכזבה יש כמה נקודות אור חזקות.

הראשונה: עולם המשחק. כשאתם לא נבעטים ממנו בצורה גסה ומכוערת בגלל שהעזתם לטעון את הנשיק בזמן הלא נכון, העולם של סייבר פאנק פשוט יהמם אתכם, בגודל, ביופי ובשלל המשימות והחוויות שמחכות לכם בדרך. זה עולם למבוגרים, הכיוון מאוד ברור, סקס, אלימות ומכאניקה – אין פה טשטוש, כמעט הכל מותר וזה בהחלט כיוון חיובי, אין מקום לפוליטיקלי קורקט או עדינות במשחקים מהז'אנר הזה. העלילה, שמיד נרחיב עליה, מתרחשת בנייט סיטי (עיר הלילה), בעולם פתוח שמחולק כמובן לאזורים, כל אחד עם מאפיינים ייחודיים, הן מבחינה גרפית ותוכן. המשחק הוא בגוף ראשון (ולמרבה הצער אין אופציה להחליף מצלמה) ואתם שולטים בדמות שנקראת V, ואין לי כוונה לחשוף יותר מדי על העלילה (ויש עלילה, אל תדאגו), אבל מה שחשוב לדעת זה שבמסגרת העולם העתידני, יש אפשרויות שדרגו רבות לדמות שמשלבת מכאניקה ורובוטיקה להעצים את הגוף האנושי. אז מעבר לשדרוג החוכמה והנתונים הפיזיים הרגילים של הדמות, יש מגוון רחב של אפשרויות של האקרים למכונות ויכולות קרב מטווח קרוב וארוך, שבאמת תענוג לשחק איתם במהלך המשחק.

עוד אספקטים חיוביים למשחק: הנרטיב, האווירה הכללית וחלק מדמויות המשנה הן פשוט תענוג, גם מבחינת הדינמיקה והדיאלוגים עם הדמות הראשית וויזואלית הן תאווה לעיניים. מצד שני, חלק מדמויות ה-NPC שמפוזרות בעולם כל כך חד ממדיות, צפויות ולא חכמות, שהן מורידות קצת מתחושת הריאליזם. לא עוזר שדמויות השוטרים פשוט מופיעים בכל מקום, בלי שום הקשר, פעם אחת אפילו צץ לי שוטר בתוך קיר, ואת זה חייבים לתקן. חלק מהבעיות האלה לא צצו לשחקני ה-PC, שנהנו הכי הרבה מהיכולות הגרפיות של כרטיסי המסך החזקים ובאמת זכו לעולם מרהיב.

העלילה גם מאוד מרתקת ועושה עבודה טובה בלסחוף אתכם אל תוך העולם העתידני והמשוגע של סייבר פאנק, שהדבר היחיד שהפריע להישאב עוד יותר פנימה זה המשחק עצמו שבועט אותי החוצה כל כמה שלבים. אתם יכולים לבחור את הדמות בהתחלה אם תהיה גבר או אישה, מבנה הגוף, פנים וכדומה. לא משנה מה תבחרו הדרך תישאר אותה דרך, הדמות שלכם היא סוג של שכיר חרב שמוצא את עצמו מעורב בעולם של פשע, ריגול תעשייתי ומאבקי כוח שמזכירים יותר את הבחירות האחרונות בארה"ב. אל כל זה תוסיפו את קיאנו ריבס, שמלווה אתכם לאורך המשחק, ותקבלו הכלאה בין מטריקס, ג'וני ניומניק וקצת המסע המופלא של ביל וטד, אני קניתי. אני בכוונה לא אעשה ספויילרים, לאף שלב בסיפור, ואני ממליץ להימנע, כי כבר בהתחלה קורים דברים שעדיף לכם לקבל בהפתעה, זה יוסיף לחוויית המשחק האישית שלכם.

את הדמות שלכם תוכלו לשדרג בכמה בחינות: גוף, אינטליגנציה, טכניקה ועוד. במקום רופאים במשחק יש "ריפר דוק", שזה רופא שמתמחה בשילוב טכנולוגיות בגוף האנושי – התוצאה היא קצת מפחידה שחושבים על העתיד שמצפה לנו (מישהו אמר צ'יפ?) אבל מרתקת. כלי הנשק מגוונים ומאפשרים שימוש קטלני ולא קטלני, כל שהבחירה בסופו של דבר היא של השחקן.

העולם הפתוח מורכב משש מחוזות, בהם התאגידי, המהגרים, עשירים, כנופיות ועוד. אם בפאצ'ים ועדכונים שיצאו במהלך השנה יעשו עוד כדי להוסיף חיים באמצעות ה-NPC שמאכלסים את העולם, זה בחלט יהיה בוסט רציני. אבל אין ספק שיש פה השקעה גדולה באופן ההצגה של "נייט סיטי", והכוונות בהחלט היו טובות ומבורכות.

עותק הסקירה התקבל הודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של Cyberpunk 2077 בישראל. Cyberpunk 2077 זמין לרכישה אצל המשווקים המורשים.