ספינת החלל של חברת SpaceX האמריקאית התפוצצה הערב (שלישי) במהלך ניסוי שבוצע במתקן של החברה בטקסס, כהכנה להמראה למאדים. על פי הדיווחים מהמקום, החללית - Starship SN9 - שאמורה לשאת אסטרונאוטים למאדים, הספיקה להמריא לגובה של עשרה קילומטרים כנדרש וביצעה את התמרונים הנדרשים. עם זאת, היא לא הצליחה  לנחות בצורה טובה במקום - והתפוצצה.

כזכור, בדצמבר האחרון אירע פיצוץ דומה, כאשר דגם אב טיפוס של מעבורת חלל של SpaceX התפוצץ בעת הנחיתה במהלך ניסוי של החברה.

החברה ביצעה את השיגור מטקסס בשידור ישיר באמצעות טיל. SpaceX, המנוהלת על ידי המיליארדר אילון מאסק, השלימה שתי טיסות בגובה נמוך של החללית לפני השיגור שכשל. למרות הפיצוץ, מאסק עצמו צייץ זמן קצר לאחר האירוע כי הוא מברך את קבוצת SpaceX על כך שאספה את המידע הנחוץ.

בסוף השבוע האחרון דווח כי רשות התעופה הפדרלית בארהב ה-FAA פתחה בחקירה נגד החברה לאחר הפיצוץ שאירע בחודש דצמבר. על פי הדיווח באתר The Verge, החקירה נפתחה באותו שבוע שבו אירע הפיצוץ. החקירה לא התמקדה רק בכישלון הניסוי, אלא גם בסירוב של חברת SpaceX לעמוד בתנאים של ה-FAA. שני גורמים ברשות אישרו את הדברים ל-THE VERGE, אך דובר ה-FAA סירב לספק פרטים.

טיסה מאויישת עוד השנה

חברת ספייס אקס הודיעה כי היא מתכוונת לשגר לקראת סוף השנה את הטיסה האזרחית הראשונה אי־פעם לחלל עם ארבעה אנשי צוות, במטרה לגייס כספים לבית חולים לילדים. בהודעת החברה של היזם המיליארדר אילון מאסק נאמר כי הטיסה אמורה לצאת לפועל ברבעון האחרון של השנה באמצעות קפסולת הדראגון, שבשנה שעברה החלה לשמש את נאס"א לשיגור של אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.

מפקד המשימה ההיסטורית, שזכתה לכינוי "אינספיריישן 4" (השראה 4), יהיה איש העסקים המיליארדר ג'ארד אייזקמן (37), המייסד והמנכ"ל של מערכת התשלומים האלקטרונית Shift4 Payments.

המשימה נועדה לגייס 200 מיליון דולר לטובת בית החולים המחקרי לילדים על שם תדיאוס הקדוש בממפיס, כאשר אייזקמן יתרום מחצית מהסכום. שני מושבים בטיסה שמורים לבית החולים - האחד מהם יהיה עבור איש רפואה והשני ייקבע בתחרות בין תורמים למוסד הרפואי.

המושב הרביעי ייקבע בתחרות שתתקיים עד סוף החודש בין הלקוחות הקיימים והחדשים של שירות המסחר האלקטרוני של אייזקמן. "'אינספיריישן 4' היא ההגשמה של חלום חיים וצעד לעבר עתיד שבו כולם יוכלו לחקור את הכוכבים", מסר אייזקמן. "אני מעריך את האחריות העצומה שמגיעה עם הפיקוד על המשימה, ורוצה להשתמש ברגע ההיסטורי הזה כדי לספק השראה לאנושות בעודנו מסייעים למאבק בסרטן בקרב ילדים על כדור הארץ".

מאסק ציין כי אייזקמן הוא שיחליט על משך המשימה. "אם תחליט בהמשך שאתה רוצה לעשות משימה אחרת אתה יכול בהחלט", אמר. "אנחנו מעריכים שזה ייקח יומיים עד ארבעה ימים, אבל אם תרצה יותר מכך זה גם בסדר".