חברת TAG מכשירים רפואיים בע"מ היושבת בקיבוץ געתון ועוסקת  בפיתוח וייצור כלים ופרוצדורות לניתוחים אורתופדיים ברקמות רכות, בעיקר בעקבות פציעות ספורט, פיתחה מוצר חדש בשם "תופר מיניסקוס" (FiberStitch).

בעקבות סגרי הקורונה, הפעילות הספורטיבית של ספורטאים מקצועיים ושל חובבי ספורט ברחבי העולם, הצטמצמה מאד", נמסר מהחברה, "עם ההקלה בסגרים וחזרתם של הספורטאים לפעילות  ספורטיבית יומיומית מאומצת, גרם לעלייה משמעותית בפציעות ספורט, כאשר חלק משמעותי מהן הוגדרו פציעות מניסקוס. המניסקוס הוא מעין רצועה סחוסית הנמצאת במפרק הברך בין עצם הירך לבין השוקה ותפקידו לסייע בבלימת זעזועים על ידי פיזורם על כל המפרק. קרע במניסקוס עלול לקרות לכל אחד, גם בגלל תנועה לא טובה במהלך אימון ספורט או ריצה".

המכשיר שפיתחה החברה (צילום:שרון בוכבינדר)
המכשיר שפיתחה החברה (צילום:שרון בוכבינדר)

הם מוסיפים כי עד לפני כמה שנים הטיפול בקרע כלל חיתוך של המניסקוס הקרוע והשארת החלק ללא הקרע בתוך הברך: "ההליך המסורבל דרש תפירה בתוך הברך עם חוט ומחט במשך פרק זמן ארוך יחסית, או באמצעות כלים שונים, גדולים ומגושמים, שהשאירו שתלים מפלסטיק בתוך מפרק המבצע תנועות מכאניות. בשנים האחרונות, המגמה העולמית בתחום רפואת ספורט היא לא לחתוך את המניסקוס הקרוע אלא לבצע תיקון על ידי תפירה ולשמר אותו".

באמצעות מכשיר התפירה של החברה הרופא האורתופד נכנס לברך פעם אחת בלבד, מבצע שתי דקירות במניסקוס, שם עוגני חוטים במקום הפגוע, תופר, מאחה את החלקים ויוצא. אם בעבר המחלימים מהניתוח היו מושבתים מפעילות לתקופה של 3-4 חודשים ועתה, בזכות הפיתוח הישראלי הם יכולים לחזור לפעילות מלאה אחרי 6 שבועות בלבד.

חגי בוטנסקי (צילום:שרון בוכבינדר)
חגי בוטנסקי (צילום:שרון בוכבינדר)

"עם החזרה לפעילות ספורטיבית אחרי הסגרים, הבחנו בצורך הולך וגובר בשוק רפואת הספורט העולמי למוצרים חדשניים שיתנו מענה לריבוי פציעות. פיתוח משותף של TAG וחברת Arthrex האמריקנית, החברה המובילה בשוק רפואת הספורט העולמי, נותן מענה משודרג לתיקון קרעים במניסקוס", מסביר חגי בוטנסקי, סמנכ"ל הפיתוח והשיווק העסקי של חברת TAG, "הכלי החדשני חוסך כניסה ויציאה מהברך פעמים רבות במהלך הניתוח – הליך העלול במקרים רבים לגרום לפגיעה בסחוסים (שאינה ניתנת לריפוי) ואף עלול לחייב בהמשך ניתוח להחלפת ברך".