רכב החלל הסיני זורונג, שנחת לפני כשבוע על מאדים, ביצע לפנות בוקר (שבת) את נסיעתו הראשונה על פני כוכב הלכת. הנסיעה המוצלחת הפכה את סין למדינה הראשונה בעולם שמצליחה להסיע רכב חלל על פני הכוכב האדום - במשימתו הראשונה. כאמור, הרכב החלל זורונג, הקרוי על שם אל האש הסיני המיתולוגי, ביצע את הנסיעה המוצלחת בשעה 10:40 שעון בייג'ינג (5:40 לפנות בוקר שעון ישראל), כך עולה מהפרסום בחשבון הרשמי של הרובר.

זורונג, השוקל כ-240 קילוגרמים, מורכב משישה רכבי מחקר, בהם מצלמה טיפוגרפית בעלת רזולוציה גבוהה. הוא צפוי לחקור את אדמת המאדים ואת האטמוספירה של הכוכב. במקביל, כלי הרכב אשר מופעל על ידי אנרגיה סולארית צפוי לחפש גם סימני חיים קדומים, לצד מים תת קרקעיים וקרח, זאת באמצעות מכ"ם חודר קרקע. את המשימות הללו הוא צפוי לבצע במהלך משימתו על פני הכוכב האדום, שצפויה להימשך 90 ימים. 

סין היא המדינה השנייה בעולם שהצליחה עד כה לבצע נחיתה מוצלחת על פני המאדים, אחרי ארצות הברית שעשתה זאת בתחילת השנה. מדינה שכמעט הצליחה לעשות זאת היא ברית המועצות לשעבר, שהצליחה להנחית כלי רכב על הכוכב האדום, אך איבדה עימו את הקשר שניות ספורות לאחר מכן. מוקדם יותר השבוע פרסמה סוכנות החלל הסינית את התמונות הראשונות שצולמו על ידי הרובר.

דגם של הגשושית הסינית טיאן-וון-1 (צילום: WANG ZHAO/AFP via Getty Images)
דגם של הגשושית הסינית טיאן-וון-1 (צילום: WANG ZHAO/AFP via Getty Images)

כיום פועלים על גבי הכוכב האדום שלושה כלים, שהגיעו אליו בפברואר השנה - הגשושית האמריקאית פרסוורנס (התמדה) שנחתה בפברואר השנה, הגשושית הסינית זורונג, ולצידם הגשושית של איחוד האמירויות "אל-אמל" (התקווה). עם זאת, הגשושית של האמירויות לא נחתה על הכוכב עצמו, שכן במסגרת משימתה היא אמורה לחוג מסביב למסלולו.