בשנת 1996 שוחררו ביפן שני משחקי וידאו לקונסולת הגיימבוי, "פוקימון אדום" ו"פוקימון ירוק", אשר הציגו לעולם 151 פוקימונים (Pokémon - קיצור ל"מפלצות כיס") שונים. 25 שנים לאחר מכן, המותג מחזיק לא רק בסך כולל של 898 פוקימונים, אלא גם בסדרת טלוויזיה מצליחה, רשימת סרטים מרשימה, שלל משחקי וידאו במגוון קונסולות ומגוון רחב של מוצרים. אך מעל לכל הדברים, נדמה כי דווקא משחק הקלפים הרשמי של פוקימון, הוא הענף שטומן בחובו את ההנאה והסיפוק הגדולים ביותר.

הקלפים, ששוחררו לראשונה בשנת 1996, ביפנית בלבד כמוצר נלווה לסדרת המצוירת, הפכו לאט לאט להיות עולם שלם שמחזיק בתוכו לא רק משחק מצליח, אלא גם אפשרות אמיתית להפוך ל"מאסטר פוקימונים" ולאסוף את כולם. כמעט. משחק הקלפים, המוכר תחת השם Pokemon TGC (Trading Card Game), מכיל לא פחות מ-16 אלף קלפים שונים, אך מנהל קבוצת הפייסבוק "אספני פוקימון ישראל" דור מנטל, סיפר כי מעטים האספנים שבאמת רודפים אחרי כל הקלפים. "מרבית האנשים יעדיפו לאסוף סט מסוים של קלפים, או דור מסוים, בדרך כלל זה שהם גדלו עליו", הוא מסביר.

מנטל בן ה-31, שהחל לאסוף את הקלפים כילד, עקב אחר הסדרה עוד מדור הפוקימונים הראשון. עבורו האיסוף הוא גם דרך "להתרפק על הילדות, תחושת הנוסטלגיה שאתה מרגיש כמבוגר, שמזכירה לך איך הרגשת כילד בן 9 שהולך לקנות וקונה את חפיסת הקלפים מיד אחרי שנגמר הפרק".

מארז חבילות קלפי פוקימון (צילום:  באדיבות אינטרנשיונל קולקטיבלס בע''מ)
מארז חבילות קלפי פוקימון (צילום: באדיבות אינטרנשיונל קולקטיבלס בע''מ)

מנטל עצמו חזר לקלפי הפוקימון לפני כשש שנים, עם יציאת המשחק פוקימון GO, שגם הוא הפך להצלחה ברחבי העולם. לדבריו, בשנה וחצי האחרונות, מעריצי פוקימון שלא יכלו לצאת מהבית בעקבות הקורונה, החליפו אותו במשחק הקלפים הפיזי, וגם במשחק אונליין אשר מכיל את כל הקלפים. 

אחד מאותם אנשים שישבו בביתם וגילו את הקלפים הישנים, הוא המתאגרף וכוכב הבידור האמריקאי לוגאן פול, שרכש קופסת BOOSTER BOX המכילה לא פחות מ-36 חבילות קלפים מהדפסת הקלפים הראשונה שיצאה בשנת 1995. החבילה, אם תהיתם, עלתה לו 250 אלף דולרים. לאחר מכן, פול פתח אותה בשידור לייב ביוטיוב ושלף באותו השידור את הקלף בעל הערך הגבוה ביותר, צ'ריזארד, שלפי מנטל יכול להימכר גם במאות אלפי דולרים לעותק בודד. בפעם הבאה שפול ניסה לרכוש את אותה הקופסה, המחיר כבר עמד על כ-400 אלף דולרים לחבילה, כשניסה להבין את העלייה במחיר, הוסבר לו שזה בגלל התהודה שהסרטון שלו יצר והביקוש שנוצר לה.

טיפים לאוסף המתחיל

"תמיד עדיף להתחיל מדור פוקימונים שאתה אוהב, זה יכול להיות האחד שגדלת ושיחקת את המשחקים של אותו דור, או שראית בסדרה. זה גם יכול להיות פוקימון אהוב – חלק אוהבים את בלבאזור, חלק את איווי, או צ'אריזארד, כך שהם לא צריכים לאסוף קלפים אחרים", ממליץ מנטל. 

אפליקציה שחשוב לכל אספן להכיר היא Poke Collector, אשר מציגה את כל הקלפים וניתן לחפש בה את כל הגרסאות לקלף מסוים. באפליקציה גם ניתן לסמן את הקלפים עליהם הצלחתם לשים את היד, כך שתוכלו בכל רגע לדעת כמה התקדמתם במלאכת האיסוף. דור ממליץ להיכנס לאפליקציה עוד לפני תחילת האיסוף, על מנת להתמקד ולא להוציא כסף בצורה לא מבוקרת.Poke Collector תאפשר לכם גם להציג סטים ספציפיים, כך שגם אם בחרתם בדור פוקימונים מסוים, תוכלו להתמקד בסט אחד מאותו הדור ולדעת אילו חבילות מכילות את הקלפים על מנת לרכוש אותם.

אז החלטנו לצאת למסע אחרי קלפי הפוקימון, איפה משיגים אותם וכמה זה יעלה לנו?
"חפיסת קלפים בסיסית תעלה 25 שקלים, והיא מכילה 10 קלפים וקוד לחבילה במשחק אונליין. יש אפשרות לרכוש מארזים שמכילים מספר חבילות ולכן גם תעלה יותר". בישראל, המוצרים השונים של פוקימון מיובאים על ידי אינטרנשיונל קולקטיבלס בע"מ, אשר מפיצים את המוצרים לחנויות השונות, ודואגים למנוע כניסת מוצרים מזויפים לשוק הישראלי.

מנטל מסביר כי כמו בכל פריטי אספנות, הרבה פעמים אחרי שרוכשים כמות בסיסית, אפשר להתחיל ולסחור בקלפים מול חברים אחרים בקהילה: "בקבוצת הפייסבוק למשל, אפשר לעלות פוסט עם תמונה של הקלף ולבצע טרייד. אתה נותן קלף שאתה לא צריך, בתמורה לקלפים שאתה צריך. בשביל לוודא שלא מרמים, יש צוות מנהלים, כולל נשים, מומחים לתחום אספנות קלפי הפוקימון, שדואגים ומאשרים כל פוסט שעולה. במקרה שצריך, לא חוששים גם למנוע מאספן מסוים להשתתף מכיוון שיודעים שאי אפשר לערוב לאמינותו".

דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)
דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)

כדי לדעת שווי של קלף ניתן לשלוח אותו למספר חברות בחו''ל, אשר בודקות את איכות הקלף: מצבו הפיזי, מירכוז התמונה, שריטות, פגמים ומצב פינות הקלף. ככל שהקלף עובר יותר בדיקות, הציון שלו עולה, מדירוג שנע בין 10-1, וכך גם השווי שלו.

את כמות הרגש והתגובות שהקלפים מוציאים מאנשים אפשר להסביר על ידי המהלך האחרון של רשתות שונות בארצות הברית, אשר הודיעו כי הן מפסיקות באופן מידי למכור את החפיסות. לפי מנטל, המצב ברשתות הגיע לכך שאנשים מחכים מחוץ לדלתות בימים בהם ממלאים את המדפים, ושתי דקות לאחר שעת הפתיחה המדפים כבר ריקים ואנשים נלחמים במעברים על מוצרים.

ואיך אני, כאספן מתחיל, יכול לדעת שהקלפים שבידי מקוריים?
"כמו כל מוצר נחשב, גם לקלפי הפוקימון יצאו במשך השנים זיופים, שמצאו את דרכם לישראל. בשביל לדעת אם החפיסה מקורית תסתכלו עליה, אם מופיעה עליה תמונתו של אש מהסדרה, החבילה מזויפת. המקוריות הן אך ורק עם איורי פוקימונים עליהן. בנוסף, הימנעו מקנייה בפיצוציות שמציעות חבילות מתחת ל-25 שקלים, שזה המחיר הסטנדרטי. תמיד עדיף לקנות ברשת מסודרת, או חנות גיימינג, שבה הסיכוי למצוא מזויף קטן יותר".

חבילת קלפי פוקימון מסדרת Shining Fates (צילום:  באדיבות אינטרנשיונל קולקטיבלס בע''מ)
חבילת קלפי פוקימון מסדרת Shining Fates (צילום: באדיבות אינטרנשיונל קולקטיבלס בע''מ)

"כמו כן, אם אתם מבצעים החלפה על קלף בודד, בקלפים המזויפים, רואים שהתמונה לא באיכות גבוהה, ושהקלף לא מרגיש מבחינת משקל וחומר כמו הקלפים המקוריים", הוא מוסיף.

יותר מקהילה וירטואלית

חברי קבוצת הפייסבוק לא רק אוספים באופן אישי, אלא גם דואגים להרחיב את מעגל האספנים בישראל. לאחרונה, כך מספר מנטל, בזמן מבצע "שומר החומות", התארגנה בקהילה יוזמה שבה נאספו כ-5,000 קלפים, לצד קודים לאפליקציית המשחק הווירטואלית, שנשלחו לילדי הדרום שישבו במקלטים. חלוקה נוספת התבצעה גם בעיר לוד, שהיוותה מוקד בגל האלימות בערים המעורבות במהלך המבצע.

בתוך כך, בפעילות נוספת התארגנו חברי הקהילה, לצד נציגים מקבוצת נינטנדו (שהזכויות העולמיות על פוקימון שייכות לה), וחילקו מאות קלפים במחלקה האונקולוגית בבית החולים שניידר. 

בנוסף, עבור מי שמעוניין להיכנס מעט יותר לתוך עולם המשחקים, "בנדיטו קהילת הפוקימון התחרותית", מקיימת בארץ את אתגר המכונים בדיוק כמו בכל משחקי הסדרה, כאשר נינטדו היא נותנת החסות הרשמית של האתגר ואף מארחת את הקרבות במתחמה. את קרבות המכון מנהלים דרך קונסולת הנינטדו סוויץ', כאשר לכל מכון חוקים משלו ומנהל מכון שניצחון עליו, יזכה את המנצח בסיכה מיוחדת שתקרב אותו צעד אחד נוסף אל ליגת הפוקימונים הישראלית. מלבד אתגר המכונים, בנטידו עורכים בארץ טורנירים עבור מי שמעוניין לשחק במשחק הקלפים הקלאסי של פוקימון.