בשבועות האחרונים טענו כמה פוליטיקאים ואנשי תקשורת ממחנה הימין כי רשת פייסבוק חוסמת אנשים המביעים עמדות ימניות, וטענו לעריכה סלקטיבית. פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, שוחחה הבוקר (שני) בנושא עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM.

"מצד אחד אנחנו אומרים שלא רוצים שחברה פרטית, ואני לא חושבת שנכון שחברה פרטית קובעת את גבולות השיח בנושאים מסוימים כמו בנושאי טרור ופדופיליה וכדומה, מצד שני אנחנו רוצים שהיא תעלה את הכול, חלק יגידו, אנחנו לא רוצים שהיא תצנזר. היא נמצאת בין הפטיש לסדן, נשים אותה רגע בצד, היא חברה עוצמתית ולדעתי צריך להחליש את כוחה מבחינת העוצמה גם הפוליטית וגם החברתית, אבל היא כיכר העיר היום. מחד אנחנו מצפים ממנה שתצמצם גילויי אלימות, מצד שני אנחנו לא נותנים לה הוראות ברורות. כשמדברים על חקיקה אומרים למה אתם מחוקקים בכלל תשאירו את הרשת פתוחה. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. פייסבוק וגוגל חולשים על 85 אחוז מהפרסום", פתחה נהון את דבריה.

"פייסבוק היא אחת החברות היחידות שיכולות להשתמש בבינה מלאכותית, אבל בואו נדבר על השיח וחופש הביטוי. אני מסכימה שיש נקודות מסוימות שפייסבוק לא יכולה להיות זאת שמחליטה, אני מסכימה. אבל להגיד שמורידים רק אנשים מהימין כי הם ימניים, בוא. הם הורידו את הפוסט של קריים מיניסטר, לכן אני אומרת שאדם מפר את כללי הקהילה של פייסבוק – מורידים אותו. ב-2018 ניסו לחוקק חוק הסרת תוכן בגין טרור, הוא הגיע לקריאה שלישית ומי שהוריד אותו היה לא אחר מנתניהו. המחוקק שלנו לא חוקק חוקים, הוא רצה להגיד בוא נשאיר את העולם הזה פרוע ופרוץ ומה קורה? אתה נותן את המנדט לחברה כמו פייסבוק להחליט מה שהיא רוצה וזו הבעיה", המשיכה.

"בארה"ב הדיון הזה עלה הרבה פעמים. יש את סעיף 230 שאומר הפלטפורמות, אין להן אחריות ואם הם ממשטרים את הפלטפורמה שלהם הם מקבלים חסינות על זה. טראמפ ניסה להוציא קול קורא ואמר אני הולך לחוקק נגדם, אבל מה קורה שהם יהיו אחראים? תאמר פלטפורמה איקס, מה אני משוגעת? אם אני אחראית משפטית על כל תוכן שעובר אצלי, תחשבו שבשנייה אחת עובר חצי מיליון פוסטים בפייסבוק, מה פתאום שאני אאפשר את זה? אני חוסמת עוד יותר. חסידי חופש הביטוי בזה שנתנו אחריות לפייסבוק יגרמו להפוך על הפוך. לצערי הרבה אחד הדברים שאני נאבקת בביקורת עליהם זה שיהיו יותר שקופים, אני חושבת שהם מאוד לא שקופים", הוסיפה פרופ' נהון.

"לפני יומיים פייסבוק הוציאה הודעה, הייתה מועצת התוכן שביקרה את פייסבוק על החסימה של טראמפ שלא ידעו מה היו הסיבות לחסימה וביקשה להוציא הודעה יותר ברורה. לכמה זמן הוא חסום וכדומה. אחת ההערות הייתה של המועצה 'אתם חוסמים מישהו כמו טראמפ, אנא, תיידעו את כולנו מה קורה שנוכל להבין מה הלאה'. שלשום הוציאה פייסבוק הודעה ואמרה אנחנו כל הזמן מתייחסים לנבחרי ציבור כמורמים מהעם בפייסבוק, זאת אומרת שאם נתניהו ישתמש בפלטפורמה להסית ולעבור על כללי הקהילה אנחנו לא נחסום את נתניהו אלא אנחנו ניתן לו לדבר כי חשוב לנו חופש הביטוי. לפני יומיים פייסבוק הוציאה הודעה שהם הולכים להתייחס לנבחרי ציבור כמו כולם, זה אומר שבחודש הקרוב נתחיל לראות הרבה יותר חסימות של נבחרי ציבור", סיימה נהון את דבריה.