לאחר שתיים עשרה שנות שלטון בהן לא אחז בסמארטפון משלו, יו"ר האופוזיציה החדש, בנימין נתניהו, מחזיק בטלפון חכם מתקדם עם צאתו מלשכת ראש הממשלה - כך פורסם אתמול ב"ישראל היום".

לא ברור באיזה סמארטפון בחר ראש הממשלה לשעבר, אבל אנחנו כאן כדי לעזור לו לדעת מה הם המכשירים החדשים ביותר שניתן למצוא בישראל, ועל הדרך גם בדקנו למה עדיין רוב הבכירים בממשלה מעדיפים לעשות את השיחות הסודיות שלהם באמצעות טלפונים "טיפשים".

אייפון 12 פרו

כמו את יו"ר האפוזיציה, מכשיר הדגל של אפל שימש גם את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ (שדרש להחזיר את הכפתור העגול). בין היתר אפשר למצוא בסמארטפון מסך OLED בגודל 6.1 אינץ ושבב Apple A14 Bionic שמספק ביצועים מצוינים.

גם בגזרת הצילום נתניהו יכו להיות מרוצה: המכשיר משלב שלושה חיישנים - הראשי באיכות 12 מגה-פיקסל וכולל בתוכו את חיישן ה-LiDAR, עדשה נוספת של 12 מגה-פיקסל נוסף, וחיישן שלישי המאפשר זום-אופטי של פי ארבעה.

עם זאת, חשוב לציין כי בניגוד למכשירי אנדרואיד, בהם קל יותר להתקין עליהם אבטחה חיצונית ותוכנות הצפנה, אפל מעט מקשה על התקנה של תוכנות צד שלישי - אם המדינה לא עובדת בשיתוף פעולה עם החברה.

אייפון 12 פרו (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)
אייפון 12 פרו (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)

סמסונג Galaxy S21 אולטרה

מכשיר הדגל של ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית, כמו קודמיו, מאוד אהוב ולפופולרי בקרב הצרכן הישראלי. הוא מגיע עם מסך בגודל 6.8 אינץ' עם תמיכה ב-120 הרץ, מעבד Exynos 2100 U ו-12 גיגה-בייט של זיכרון עבודה. כמו כן, כדי ליצור את התמונות המושלמות אפשר למצוא בו מצלמה באיכות 108 מגה-פיקסל.

גלקסי 21 (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)
גלקסי 21 (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)

OPPO Find X3 Pro

אולי דווקא סמארטפון סיני? המכשיר החדש של ענקית הסלולר מסין הוא כנראה האנדרואיד המתקדם ביותר שאפשר למצוא בישראל - עם מעבד Snapdragon 888, זיכרון עבודה (RAM) בנפח של 12 גיגה-בייט ומסך התומך ב-120 הרץ.

כמו כן, המכשיר מצויד בחמש מצלמות, מתוכן ארבע אחוריות - שני חיישנים לצילום באיכות 50 מגה-פיקסל, מצלמת טלפוטו באיכות 13 מגה-פיקסל, וחיישן מאקרו ברזולוציה של 3 מגה-פיקסל עם יכולות צילום מיקרוסקופי (הגדלה עד פי 60).

אופו פיינד X3 פרו (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)
אופו פיינד X3 פרו (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)

שיאומי

יצרנית סינית נוספת, שאפילו נכנסה לרשימה השחורה של נשיא ארה"ב לשעבר - ולאחרונה הוסרה, היא שיאומי (Xiaomi). הסמארטפון המתקדם ביותר שלה כרגע בשוק הישראלי הוא ה-Mi 11, שמגיע עם מעבד Snapdragon 888, מסך בקצב רענון של 120 הרץ וטעינה אלחוטית ב-53 דקות בלבד.

שיאומי (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)
שיאומי (צילום: וואלה! Tech, ינון בן שושן)

"כולם פגיעים"

על אף השימוש בסמארטפון, הערכות הן כי את השיחות הסודיות עושים הבכירים בטלפונים בסיסיים ("טיפשים") של היצרניות נוקיה ומוטורולה. הסיבה, כך נראה, היא החשש מהאזנות סתר ותוכנות ריגול שעלולות לחדור למכשיר, שכן בטלפונים מהסוג הזה אין מצלמה - אז גם אין תמונות, אין אפשרות להתחבר לדואר האלקטרוני או לשמור מסמכים חשובים.

"המכשירים החכמים פתחו בפנינו עולם עתיר מידע, והנגישו אותו לתוך הכיס שלנו. ואף ברור היום שמרבית עולמנו הדיגיטלי, ובעבור רבים גם כולו, צפון בתוך המכשיר החכם שלנו", אומר לוטם פינקלשטיין, מנהל מחלקת מודיעין סייבר בצ'ק פוינט, בשיחה עם וואלה TECH.

"המכשירים החכמים הפכו למטרה למתקפות סייבר. שכן תקיפה מוצלחת תביא גישה למסורנים, סיסמאות, תמונות, יומנים, דואר אלקטרוני ועוד. עד לא מכבר ניתן היה לחשוב כי למכשירי אפל יש יתרון אבטחתי משמעותי על מכשירי האנדרואיד למיניהם, אולם יותר ויותר עדויות מוכיחות אחרת", מדגיש פינקלשטיין.

"בחצי השנה האחרונה אפל דיווחה על 7 חולשות קריטיות במוצריה השונים בדגש על אייפון, שנוצלו לרעה על ידי תוקפים לאורך זמן, כך שכולם פגיעים. אולם הדבר לא אומר שאין פתרון - קיימים כיום פתרונות אבטחה מתקדמים למכשירים הניידים, שנותנים מענה למתקפות אלו ונוספות, ומגינות על המשתמש מפני שימוש לרעה במכשיר. בדיוק כמו אנטי-וירוס למחשב".

מטה אפל  (צילום: רויטרס)
מטה אפל (צילום: רויטרס)

גיא ברנהרט-מגן, ה-CTO של חברת משברי הסייבר Profero, מספר בשיחה עם וואלה TECH כי "בכירים העוסקים ומבצעים שיחות רגישות באופן שוטף- מכל מיני טעמים, מנושאים אישיים ועד ביטחוניים, חוששים מהאזנות סתר, פריצות מרחוק ועוד. הם מודעים שדליפת פרטים מתוך השיחות הללו, עלולים לשמש כנגדם".

"לשימוש בטלפונים ישנים יש כמה יתרונות במקרה הזה, הסיבה היא פחות המכשיר אלא יותר הרשת. למכשירי סמארטפון, בעלי חיבור ושימוש נרחב באינטרנט, יש משטח תקיפה גדול. יכולים לפרוץ אליהם במגוון דרכים, דרך מערכת הפעלה, אפליקציות, חיבור לאינטרנט וכו'. בעוד שלמכשירים ישנים יש בעיקר חיבור לשיחות אבל בלי אינטרנט ולכן משטח ואפשרויות התקיפה הופך קטן יותר".

"הטלפונים הישנים מאובטחים פחות פיזית, אך גם כמעט ולא נגישים מרחוק מבלי גישה לרשת הסלולר, ולכן על פניו הם בטוחים יותר לשימוש שוטף שיש בו מאפיינים רגישים", מוסיף ברנהרט-מגן.

"לפני כ-20 שנה צה"ל החל בפריסה של מערכת סלולרית מאובטחת מכיוון שאז לא היה ניתן לסמוך על האבטחה של רשתות הסלולר. מאז העולם התקדם, ויש פתרונות מאובטחים יותר, אבל גם רמת הסיכון עלתה. ישנן חברות שהמודל העסקי שלהם הוא פריצה לטלפונים סלולרים, באופן חוקי בדרך כלל, אבל מכשירים ישנים נשארו מטרה מורכבת במיוחד לפריצה."