שנת הלימודים האחרונה (ולמעשה גם זו שקדמה לה) הציבה בפני כלל מערכת החינוך - התלמידים וצוותי ההוראה - אתגרים רבים, הקשורים בין היתר לשינוי בתהליכי הלימוד - כאשר השיעורים הפרונטליים המוכרים הוחלפו בשיעורים וירטואלים. התוכנות השונות בהן נעשה שימוש ללמידה מרחוק נתנו מענה לחלק מהבעיות, אך עדיין ישנה סוגיית המחסור בקשר אישי - שכן טרם נוצרה האפליקציה שתחליף את הקרבה הישירה בין האנשים.

קבוצת החינוך במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח יצרה בשנה האחרונה מספר פיתוחים חדשים שנועדו לסייע למשתמשים בכלל, ובמערכת החינוך בפרט, להתרגל למצב החדש. אחד הפיתוחים עליו עבדו בקבוצה הוא - Reflect, אפליקציה חינמית חדשה בתוך Teams, אשר מספקת למחנכים בדיקה תדירה של הרגשת תלמידים ספציפיים או הכיתה כולה.

"השנה האחרונה הובילה למצב בו כמעט לכל תלמיד יש מחשב נייד", סיפר אלעד גרייבר, המשמש מזה כשנה וחצי כמנהל מוצר בכיר בקבוצת החינוך", "במהלך העבודה על תוכנת Teams For Education עבדנו מאוד על מספר נושאים בהם Reflect, שמאפשר בעצם לתלמידים הלומדים באמצעות התוכנה לתאר איך הם מרגישים".

אלעד גרייבר (צילום: יח''צ)
אלעד גרייבר (צילום: יח''צ)

הוא הוסיף: "עשינו מחקר וזיהינו 50 רגשות שונים שמאפיינים אנשים - והבנו שלתת שם לרגש עוזר מאוד להתמודד עם התחושות. למשל אם אני עצבני, אז אולי הפתרון זה להפסיק את הפעולה, לנשום עמוק ולחזור אליה אחר כך, ואם אני מאוכזב - אז לחשוב מה גרם לך להרגיש ככה". גרייבר הסביר עוד כי "התלמידים יכולים לבטא את הרגשות שלהם דרך אימוג'י שונים, ולראות איך הם הרגישו במהלך הימים האחרונים".

איך ניתן בעצם להשתמש בזה במהלך יום לימודים?
"קודם כל, מורים יכולים לשאול את התלמידים איך הם הרגישו עם השיעור או המטלה המסוימים, כך ניתן לראות איך הם חוו את זה ולבנות אסטרטגיות למידה בהתאם לתשובות. המורה רואה מה כל תלמיד הצביע, אך תלמידי הכיתה לא יכולים לראות מי הצביע מה. כששואלים מדי יום אז נותנים מקום לתחושות ולרגשות של התלמידים וניתן לתכנן כך את השיעורים בצורה טובה יותר".

"בהרבה מצבים הדור הזה עלול להרגיש לא בנוח לבוא ולדבר עם המורה על הקשיים שלו, אבל כשהמורה מבקש תשובה פשוטה זה אחרת", הסביר, "קיבלנו המון פידבקים על המוצר ואני מאוד מתרגש מזה כמנהל המוצר. אנחנו בעצם מסייעים למורים לדייק את העבודה שלהם ומקבלים על כך המון תגובות טובות".

הוא סיכם: "אנחנו גאים מאוד בפיתוח הזה, כיף לראות איך משהו שעבדנו עליו קשה משפיע כל כך על אנשים ברחבי העולם, ומאפשר למורים לראות איך ללמד בצורה טובה יותר".