מני ברזילי ממרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב סיפר היום (ראשון) בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ברדיו 103FM על מתקפת הסייבר הענקית שפגעה לפחות ב-200 חברות בעולם, רובן בארה"ב, ככל הנראה על ידי קבוצת האקרים רוסית בשם REvil: "זהו אחד האירועים הגדולים מסוגו, שהגיע בדיוק בזמן לארבעה ביולי, יום העצמאות האמריקאי. זאת התקפה עצומה בשרשרת האספקה – המשמעות של כך היא שחברה אחת נתקפת, וזה משפיע על המון חברות". 



עוד אמר ברזילי כי "כרגע המספר עומד על 200 חברות שהותקפו, אך ההערכה היא שהמספר עוד יגדל. במתקפה מסוג זה, האקרים מוצאים דרך להשתלט על חברה שיש לה הרבה לקוחות. במקרה זה, ההאקרים השתלטו על חברה בשם קסייה שמיקומה במיאמי, והיא מנהלת מערכות מחשוב של חברות אחרות. יש להם כ-40 אלף לקוחות בעולם, אבל לא כולם משתמשים במוצר שהושפע".

ברזילי הוסיף כי "ההאקרים השתלטו על החברה, ודרכה התקינו במוצר שקיים אצל חלק מהלקוחות, משהו שאפשר להם להיכנס אל המחשבים של אותן חברות מרחוק. רוב הלקוחות של החברה הם בארה"ב, אבל צריך להניח שרוב החברות שהותקפו עדיין לא הוציאו פרסום לציבור, ולכן אם יש חברות ישראליות אנו נגלה על זה רק בהמשך".

על קבוצת ההאקרים הרוסית REvil סיפר: "נראה שמדובר בקבוצה הרוסית, למרות שהדיווחים הם לא חד-משמעיים. הקבוצה הזאת היא אחת מקבוצות ההאקרים המפורסמות בעולם, היא עומדת מאחורי התקפות כופר מפורסמות, ועשתה מאות מיליוני דולרים ברווחים מהתקפות כופר בעבר".

ברזילי התייחס לסיכונים הקיימים בעבור החברות הישראליות בכל הנוגע למתקפות סייבר: "ככל שהעולם תלוי יותר בטכנולוגיה, כך אנו הופכים להיות יותר חשופים. ככל שאנו הופכים להיות יותר מחוברים, כך התקפה במקום אחד יכולה להשפיע גם על חברות נוספות. סטטיסטיקת התקיפות בישראל היא מורכבת ותלויה במה שאנו מגדירים כמתקפת סייבר. סריקות פשוטות יכולות להיחשב כמתקפה ואז בישראל יש לנו בטח מילארדים של ניסיונות תקיפה ביום, ואילו ניסיונות תקיפה יותר מתוחכמים יש, כנראה, מאות ביום בישראל. זה ברמת הניחוש".

"אנחנו ברי מזל מספיק בשביל לחיות במדינה שהצליחה לעשות משהו יוצא דופן בתחום הסייבר", אמר ברזילי והוסיף כי "מכל מדינות העולם מגיעים לכאן כדי להבין איך אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. שבוע הסייבר הלאומי הוא אחד האירועים הכי חשובים מחוץ לארה"ב בנושאי סייבר, והרבה מהפתרונות המתקדמים בתחום הסייבר יצאו מישראל. זאת גאווה לאומית אמיתית".