בני נוער מרחבי הארץ השתתפו והתחרו באירוע הסיום של התוכנית "אקוטק" של עמותת מחשבה טובה, שנערכה בתחילת החודש במכללת עזריאלי ובה הציגו את הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים שעליהם עמלו במשך השנה.

התוכנית המעמיקה לבני נוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל נועדה לחשוף את בני הנוער להיכרות עם עולם ההייטק והאפשרויות הגלומות בו.

"התוכנית מבוססת על מודל עבודה של חונכות, דוגמה אישית וחשיפה לסביבות חיים שונות ועבודות מעוררות השראה. בני הנוער המוכשרים נחשפו לכלים ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים והעשירו את הידע שלהם בשימוש בתוכנות מתקדמות שיעניקו להם קרש קפיצה לעתיד", אמרו המארגנים.

בתוכנית השתתפו נערים ונערות מקבוצות ביקנעם, לוד וירושלים (רמות וקריית מנחם), ומכל קשת החברה הישראלית: ערבים, יהודים, דתיים, חילונים, מהעדה האתיופית ועוד.

במקום הראשון זכה Smart Green - פח מחזור חכם, שבאמצעותו אדם שממחזר יצבור נקודות באפליקציה ויזכה בשוברים והנחות משמעותיות. במקום השני זכה T-Chair, ציפה לכיסא עם חיישני לחץ שרועדים בזמן ישיבה לא תקינה. במקום השלישי Key.ping - רובוט־נחש, המכיל בתוכו אביזרים חיוניים להישרדות לכודים באתרים מוכי אסון עד להגעת חילוץ.

פיתוחים נוספים שהציגו התלמידים: צמיד מצוקה לנערות ונשים, שנראה כמו תכשיט עם חיבור אלקטרוני המשמש לחצן מצוקה; מיזם שמסייע בעת תאונת דרכים לקבל הנחיות, כגון המוסך הקרוב, ואפשרות פנייה ישירה למשטרה ולאמבולנס אם נדרש; חיישן להצלת קשישים עריריים, שעשוי ממגנט ויש לו חיבור לרשת, המזהה חוסר תזוזה למשך זמן ממושך.

עוד פרויקטים שהוצגו: כפתור להורדת זמן המסך בפלאפון, שיכול להעביר את הפלאפון למצבי שימוש שונים בלחיצת כפתור; מערכת חיישנים שמחוברת לקסדת העובדים באתרי בנייה לצורך מניעה של תאונות עבודה ונפילות מגובה באתרי בנייה.

עמותת מחשבה טובה הוקמה בשנת 2003 על ידי אנשי חינוך והייטק במטרה לחבר אוכלוסיות להזדמנויות שעולם הדיגיטל והמחשבים מייצר לכולנו, וחרתה על דגלה לגשר על פערים חברתיים באמצעות טכנולוגיה. בתחרות שפטו אנשי מפתח מארגונים מובילים במשק הישראלי.

"אחרי שנה מאתגרת, שבה לא ויתרנו לעצמנו ולבוגרי התוכנית שהמשיכו לצבור ידע והתנסות, אנו מגיעים לרגע השיא של תוכנית 'אקוטק'", אמרה אורנית בן ישר, מנכ"לית העמותה, "שמאפשרת לבני נוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, רכישת ידע בצורה מעמיקה ויסודית וחשיפה מקרוב לעולם ההייטק ולדמויות מפתח בתוכו, דבר שמהווה עבורם דוגמה והשראה לחזון ולתמונת עתיד טובה יותר עבור עצמם, למימוש עצמי, להתפתחות אישית ולהצלחה בחייהם הבוגרים".

"בני הנוער הפגינו בגרות וידע, לצד יזמות, יצירתיות ויכולות טכנולוגיות ברמה גבוהה מאוד בפיתוח המיזמים החדשניים שיצרו. אני גאה בהם ומאמינה שעוד נשמע עליהם והמיזמים שלהם עוד ישפיעו על חיינו", הוסיפה.