תעשיית הקולנוע ספגה מהלומה קשה בתקופת הקורונה. המגיפה השביתה את מתחמי הצפייה, עצרה הפקות, ובעיקר הזניקה את שירות הסטרימינג הביתי, שזכה לקבל שוברי קופות בהקרנה ראשונית.

תעשיית הקולנוע הגלובלית הייתה בשיאה לפני פרוץ המגיפה, עם שווי של יותר מ־136 מיליארד דולר בהפקה ובהפצה ברחבי העולם והכנסות של כ־42 מיליארד דולר ממכירות כרטיסים. המגיפה גרמה לעצירת הפקות של סרטים וסגרה אולמות, ובעוד בעולם מתחילים לחזור לנורמליזציה, ובישראל כבר חלפו כמה חודשים שבהם שבנו לפקוד את האולמות, הנגיף עדיין יוצר חוסר ודאות בקרב העובדים והמבקרים בקולנוע, ובמקרים מסוימים גם מעלה חשש בריאותי.

בד בבד עם התפשטות המגיפה, התחזקה המגמה של שירותי הווידיאו סטרימינג מאולפנים בולטים כמו דיסני, יוניברסל והאחים וורנר, שהצטרפו ליצרני תוכן נוספים כמו נטפליקס, הולו ואמזון. אומנם גורמים בכירים בתעשייה הצהירו כי המגמה החלה עוד לפני הקורונה, אבל רבים מהם מסכימים כי המגיפה האיצה את קצב האימוץ בידי הצרכנים הביתיים.

סינמה סיטי חדרה (צילום: דוד חיון )
סינמה סיטי חדרה (צילום: דוד חיון )

"בשנים האחרונות, בלי קשר לקורונה, יש מעבר בערוץ ייצור התוכן לעולם הסטרימינג", מסביר אבי אדרי, מנכ״ל מתחמי סינמה סיטי. "נכון שאנשים יכולים לצרוך את התכנים בבתים, ולפעמים גם את הסרט באותו יום שהוא יוצא בקולנוע, אבל מצד שני אני לא מאמין שאנשים יפסיקו לבלות בחוץ ולפקוד את מתחמי הקולנוע. אם למדנו משהו בקורונה, הוא שאנשים רוצים לצאת. ברגע ששחררו את הברז, היה שטף של מבקרים, בכל העולם. אבל כל עוד הפחד מהקורונה לא יירד בצורה דרמטית, בתי הקולנוע ואירועים כמו הופעות ייפגעו, כי בניגוד למסעדה, אין לי אפשרות לעשות טייק אוויי של הסרטים מפני שהם לא בבעלותי.

"ההתקדמות בעולם הדיגיטלי נתנה לאנשים יותר זמן פנוי, יותר מיידיות ויותר אפשרויות לברור את מה שהם רוצים לראות ואת המיקום - חמישה סרטים אולי הם ייראו בבית, אבל בחמישה אחרים הם יבחרו לצפות בקולנוע", הוא מסביר. "זה גם עשה שינוי ברמה הכלכלית: אם תקציב הפקה בהוליווד עמד על 5.5 מיליארד דולר, התקציבים של נטפליקס ואפל עומדים על 17 מיליארד דולר ושל אמזון על 15 מיליארד דולר, וכך יש הרבה יותר השקעות. כמות ואיכות התוכן שהאולפנים מייצרים גדלה פי עשרה, וגם הקולנוע מקבל עוד תכנים איכותיים".

אבי אדרי (צילום: רועי בר)
אבי אדרי (צילום: רועי בר)


אדרי מסביר כי ההשקעה העיקרית שלהם היא במיטוב החוויה עבור הצופים, בין היתר באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו מסכי LED לשיפור איכות הצפייה, מערכות סאונד מתקדמות, ואפילו שיתוף פעולה עם תדיראן לשילוב מערכות סינון אוויר מתקדמות לנטרול מזהמים. "הקולנוע מחויב לטכנולוגיה, להשתנות כל הזמן ולהתקדם", מדגיש אדרי. "אני חייב לוודא שהמקום נקי, שהכיסאות נוחים, שתהיה חניה, וכמובן לבדוק אם יש פתרון טכנולוגי להשתמש בו. היינו הראשונים להכניס פייפאל וביט כאמצעי לרכישת כרטיסים, הראשונים להכניס את מסך ה־LED, ואנחנו כל הזמן מחפשים דברים חדשניים. בתי הקולנוע הטובים ביותר בעולם נמצאים בישראל.

"הקהל הצעיר כל הזמן מחפש את החידושים. הם גם רגילים לצפות במסכים הקטנים בבתים, ואנחנו צריכים ללמד אותם לצרוך קולנוע, בין אם זה לעשות פה הצגות לילדים, לשלב אירוע גיימינג ובין אם להכניס גם סרטים תיעודיים", הוא מוסיף. "הסטרימינג גם לימד את האמריקאי הממוצע לראות סדרות בשפות זרות כמו גרמנית וספרדית או לצרוך סרטים דוקומנטריים. אני, בתור קולנוע, יכול עכשיו להעביר את התכנים האלה אליי עם הרבה יותר פתיחות מהקהל. אני מחויב לחדש במראה, באופן שבו אני מציג את הסרטים, וכמובן לגוון, לשנות את מועדי ההקרנה, את כמויות הסרטים, אולי לעבוד על השיווק בצורה אחרת, ואפילו להציג סדרות - העולם נמצא במעין בנייה מחדש, אבל בסוף הדברים יתאזנו. זה כמו שאמרו שלא יהיה קולנוע כשנכנס הווידיאו, או האינטרנט בשלב מאוחר יותר, אבל חוץ מההכנסה שהוא מספק לבעלי הסרטים זו פלטפורמת השיווק הכי טובה שיש. סרט שיוצא בקולנוע שווה יותר מסרט שיוצא רק בטלוויזיה, וגם נטפליקס מבינה זאת. ולא סתם המשימה שלה היום היא לזכות באוסקר, כי זו חותמת האיכות מול הציבור".

"דילמה לאולפנים"

הקורונה גרמה לכאבי ראש גם לאולפנים הגדולים, בעיקר בעקבות הפגיעה בהפקות. "שנת הקורונה וסגירת בתי הקולנוע בעולם יצרה דילמה לא פשוטה לאולפנים", הסבירו גורמים בכירים מ־Tulip Entertainment Israel, המפיצים בישראל של סרטי וורנר ויוניברסל, שניים מהאולפנים הגדולים בהוליווד. "דחייה בלתי מוגבלת של תאריכי יציאה של סרטים לקולנוע הייתה יוצרת פקק בלתי אפשרי, עוצרת הפקות חדשות למשך שנים, ופוגעת בדור שלם של יוצרים.

"מהצד השני, גניזה קולנועית של כל הסרטים ושליחתם לשירותי סטרימינג ו־VOD הייתה מביאה להפסדי ענק לחטיבות הקולנוע של האולפנים ופוגעת בסופו של דבר גם בקהל, שלא היה זוכה לראות סרטים שנועדו ונוצרו לקולנוע על המסך הגדול", הסבירו. "בסוף בחרו כל האולפנים באסטרטגיה משולבת. חלק מהכותרים הגדולים יותר נדחו למועד מאוחר יותר, כותרים קטנים יותר יצאו ישירות בשירותי VOD או נרכשו בידי ענקיות הסטרימינג הבינלאומי נטפליקס ואמזון בהרבה מאוד כסף, וחלק קטן מהסרטים הגדולים יצא במקביל בבתי הקולנוע, במקומות שבהם הם היו פתוחים או צפויים להיפתח, ובשירותי סטרימינג ייעודיים שחלקם בבעלות האולפנים. בסופו של דבר, הציפייה בענף היא שדברים יחזרו לאיזון במהלך 2022, עם חלון קולנועי ברור ובלעדי לכל הכותרים הגדולים החדשים".

הם מדגישים כי נעשו שינויים ברמת התוכן בהפקות החדשות וכי יותר יוצרים נשכרים לעשות פרויקטים שייועדו מראש עבור שירותי סטרימינג או טלוויזיה. "במקום סרטי קולנוע יקרים בני שעתיים, יופקו יותר ויותר מיני־סדרות וסרטי טלוויזיה שמכוונים לקהל גלובלי. בד בבד, סרטי הקולנוע, שמקבלים את תמיכת האולפנים הגדולים, מקבלים גוון שמותאם לאולמות הקולנוע.

"יותר סרטים גדולים מהחיים שמדגישים את עוצמתו של המסך הגדול. כך למשל יופץ בישראל הסרט 'יחידת המתאבדים' החדש, שיוצא השבוע בלעדית בקולנוע בפורמט רגיל, באיימקס, ב־4DX (מושבים זזים) ובאולמות עם איכות סאונד אטמוס, היכן שזמין", הדגישו.

שיפור המיקוד לצרכן

עידן הצפייה החדש גרם למפעילים רבים להגיב באמצעות שיפור המיקוד לצרכנים ולהשתמש יותר בדאטה בשביל להבין את הצופה החדש ולגלות נתחי שוק חדשים. שירות חדש שעושה זאת הוא שירות הסטרימינג הישראלי Screen iL, המיועד לישראלים החיים בחו"ל (ובקרוב גם לתיירים שמבלים זמן קצוב מחוץ לארץ) ומחפשים גישה חוקית ומתקדמת לערוצי התוכן המובילים בישראל.

השירות החדש, שהשיקו השבוע איש הקולנוע והעסקים משה אדרי ובן ברנר, שמכהן כמנכ"ל החברה, מציע לישראלים בעולם חלופה חוקית מתקדמת לשירותי צפייה פיראטיים ועברייניים במסווה חוקי המסכנים את המשתמשים ללא ידיעתם, מאחר שהוצאו נגדם צווים מטעם גופי אכיפה בינלאומיים ובתי משפט.

בן ברנר (צילום: גלה דרין)
בן ברנר (צילום: גלה דרין)

השירות מציע חוויית סטרימינג מתקדמת לערוצים המובילים בישראל, כולל ערוצי קשת 12, רשת 13, ערוץ הילדים, ערוץ הקולנוע הישראלי, וערוצי אוכל, מוזיקה וחדשות מקומיים נוספים, לצד שירות Catch-Up חדשני המאפשר לחזור ולצפות בכל התוכניות ששודרו בשבעת הימים האחרונים בלחיצת כפתור.

"לכל ישראלי החי בחו״ל קיים הצורך לפתוח טלוויזיה ולצפות בערוצים ובתכנים בפשטות, ׳כמו בארץ׳", אומר ברנר. "בלי לחפש תכנים, בלי לעבור שירותים ובלי להסתבך עם טכנולוגיה - פשוט לראות טלוויזיה באופן חוקי ונוח. Screen iL הוא שירות סטרימינג חדש וראשון מסוגו בעולם, שייצרנו במיוחד עבורם, והוא מלא בתכנים המבוקשים ביותר על ידם: כל הערוצים המובילים בלייב ולפי השעון שלהם, הסדרות החמות, כל הסרטים הישראליים החדשים ביותר וסרטי הקאלט. ולהורים - תכנים בעברית כדי לשמר את התרבות והשפה. זו הפלטפורמה הגלובלית הראשונה שקיבלה את זכויות השידור מהערוצים ומהמפיקים המובילים בישראל. אין לי ספק שהשירות החדש יחולל מהפיכה ברמת החשיפה של התוכן הישראלי בעולם".

לצד הערוצים, מציע השירות גם ספריית VOD ענקית של יותר מ־2,500 סרטים, סדרות ותוכניות, כולל כל קטלוג הקולנוע הישראלי המאגד סרטי קאלט וסרטים פופולריים לאורך כל תקופות.