סערת הבדיקות המזויפות באומן: חוקרי חברת צ'ק פוינט עוקבים מזה כשנה אחר קבוצות העוסקות במסחר בלתי חוקי של בדיקות קורונה ותעודות מתחסן ברחבי העולם, בהן קבוצה ישראלית בשם - תעודות קורונה מתחסן/בדיקות קורונה. הקבוצה פעילה מאז חודש יוני, אבל בשבועות האחרונים התחילה להציע בדיקות קורונה שליליות מזויפות עבור החוזרים לישראל מאומן שבאוקראינה.

עלות כל בדיקה מזויפת היא מאה שקל (כולל בדיקה באוקראינית), כאשר במהלך סוף השבוע החלה הקבוצה התחילה להציע באותו מחיר גם בדיקות קורונה שליליות לחיילים, המחקות טפסים לכאורה של חיל הרפואה. מפעילי הקבוצה מוכרים גם תעודת מחלים ותעודת מתחסן (תוך טענה כי יספקו קודם QR בדומה לזה הנמצא בתעודה המקורית). עלות התעודה המזויפת היא 300 שקל. בצ'ק פוינט העבירו למשטרה את הממצאים להמשך בדיקה.

בדיקת קורונה מזויפת (צילום: צילום מסך)
בדיקת קורונה מזויפת (צילום: צילום מסך)

בדיקת קורונה מזויפת לאוקראינה (צילום: צילום מסך)
בדיקת קורונה מזויפת לאוקראינה (צילום: צילום מסך)

עודד ואנונו רק מחלקת חולשות מוצרים בצ׳ק פוינט הסביר: "אנחנו עוקבים אחרי זיופים של בדיקות קורונה וחיסוני קורונה מנובמבר 2020 ורואים כיצד התחום הזה מתפתח. מה שהתחיל כקבוצות של האקרים בדארק נט עבר למסחר חופשי באפליקציות מסרים דוגמת טלגרם, בקבוצות שמכילות לעיתים מאות אלפי בני אדם". הוא הוסיף כי "בימים האחרונים גילינו את המכירות ביחס לאוקראינה אגב ראש השנה באומן, ניתן לראות כמה בקלות ניתן לזייף בדיקת קורונה ובכך להכנס לישראל למרות שחולים במחלה".