רגע לפני ההשקה של סדרת האייפון 13 בישראל, וכשבוע לאחר התחלת המכירה בעולם, קיבלתי את דגם האייפון 13 פרו לסקירה ראשונה באדיבות רשת iStore - המשווקת הרשמית של אפל בישראל. המחיר ההתחלתי של דגם הפרו, הכולל נפח אחסון של 128 ג'יגה עומד על כ-4,350 ש"ח, כאשר הוא זמין בגרסאות 256 ג'יגה, 512 ג'יגה ו-1 טרה במחירים גבוהים יותר.

הסוגייה הראשונה והבולטת ביותר היא העיצוב של המכשיר. הטענה המשמעותית ביותר שהופנתה כלפי אפל בנוגע לסדרת המכשירי הזו, ודגם הפרו בפרט, עוסקת בבחירתם להמשיך בקו העיצובי של סדרת האייפון 12. מדובר במכשירים עם מסגרת בחיתוך חד, קווים ישרים וקצוות מעוגלים.

למעשה, שני המכשירים - הפרו 12 והפרו 13 - נראים כמעט אותו דבר, למעט השוני שחל במערך הצילום של המכשיר. בכל מקרה, המכשיר נוח להחזקה ולשימוש ממושכים - כך שגם אם אתם נמנים על המשתמשים שהמכשיר לא יוצא להם מהידיים (תרתי משמע) לא תחוו אי נוחות משמעותית בשימוש ארוך.

מערך הצילום באייפון 13 פרו (צילום: אפל)
מערך הצילום באייפון 13 פרו (צילום: אפל)

המסגרת של המכשיר עשויה מפלדת אל-חלד ומרגישה נהדר - בגלל החיתוך החד שלה. עם זאת, קחו בחשבון שהיא ממנגטת טביעות אצבע. בנוסף, גימור המאט בחלקו האחורי של המכשיר נעים למגע, ועדיף על זה המבריק אשר שולב בדגמים אחרים בעבר. 

חלקו הקדמי האייפון 13 פרו כולל מסך 6.1 אינץ' (כמו באייפון 12 פרו), כאשר השוני החיצוני היחיד הוא הקטנה של המגרעת בחלקו העליון של המכשיר. מדובר בצמצום של כ-20 אחוזים, אך סביר להניח שלא תבחינו בהבדל משמעותי.

נקודה קטנה למחשבה: מרבית האנשים רוכשים ביחד עם הסמארטפון, גם כיסוי שיגן עליו. אז נכון - מדובר במכשיר יפה, אך בינינו, גם המעריצים הגדולים ביותר של החברה ירכשו כיסוי כדי להגן עליו.

כאמור, אחד השדרוגים המהותיים ביותר בסדרת האייפון 13 הוא בחיי הסוללה - שכן לא משנה באיזה דגם בחרתם, אתם אמורים לראות (לדברי החברה) שיפור בחיי הסוללה. לצערי, בשל משך זמן ההתנסות הקצר הזה (קצת יותר מ-24 שעות) לא באמת הצלחתי לבדוק האם הטענה אודות שיפור בחיי הסוללה נכונה.

אייפון 13 פרו (צילום: אפל)
אייפון 13 פרו (צילום: אפל)

האייפון 13 פרו ודגם הפרו מקס מגיעים עם מערך צילום זהה לחלוטין, זאת בניגוד לשנה שעברה. השניים מצוידים בשלושה חיישני צילום ברזולוציה של 12 מגה-פיקסל שמציגים שיפור משמעותי בהשוואה לדור הקודם. המערך כולל מצלמה ראשית עם חיישן 1.9 מיקרון ומפתח צמצם של f/1.5 עם תמיכה ב-Sensor-Shift שמסייע ללכוד פי שניים יותר אור, חיישן טלפוטו עם זום אופטי X3 ומפתח צמצם של f/2.8 שמסוגל לצלם גם במצב לילה ועדשה אולטרה רחבה עם מפתח צמצם f/1.8 שמסוגל ללכוד 92% יותר אור.

בצילום בתנאי תאורה טובים (למשל אור יום או שמש ישירה) מתקבלים צילומים נהדרים, עם דיוק בצבעים ופרטים, ואור טבעי שנראה נהדר. גם בצפייה בתמונות במסך גדול ניתן לראות שהצילומים פשוט מדהימים. בעת השימוש בעדשת הטלפוטו ניתן לקבל תוצאות נהדרות בביצוע זום אופטי משמעותי, או צילום מאקרו - שמספקים דיוק מרשים. 

מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפון 13 פרו (צילום: Apple Inc/Handout via REUTERS NO RESALES)
מנכ''ל אפל טים קוק מציג את האייפון 13 פרו (צילום: Apple Inc/Handout via REUTERS NO RESALES)

השיפור המשמעותי ביותר - כפי שאפל הבטיחה - הוא באופן הצילום בתנאי תאורה קשים. מדובר בצילום בתנאים שונים כמו בתוך מבנה או בלילה. כעת, מתקבלות תמונות מוארות, ללא מריחה חריגה, עם חדות נהדרת. מצלמת הסלפי הקדמית מספקת (כצפוי) התוצאות טובות, ואף זהות לדור הקודם.

האמת היא, שהאכזבה היחידה מהמכשיר היא העובדה שגם סדרת המכשירים הזו כוללת את חיבור ה-lightning ולא את ה-USB-C שראינו באייפד מיני שהוכרז באותו הערב. סביר להניח שהשינוי ייצא לפועל בסופו של דבר, בין אם מרצונה של אפל, ובין אם בשל גורמים חיצוניים שמחייבים אותה. 

האם לשדרג או להמתין למכשיר הבא: תלוי איזה מכשיר יש לכם כעת, ומה שבטוח לבעלי אייפון 12 על דגמיו השונים אין באמת סיבה להוציא 4,000 שקל על מכשיר חדש, שירגיש בדיוק אותו דבר. עם זאת, במידה ויש לכם מכשירים ישנים יותר - אז בהחלט מדובר בשדרוג ראוי. בכל מקרה, הדגם הזה לא יגרום למעריצי האנדרואיד לעבור צד.