עובדת בכירה לשעבר בפייסבוק, פרנסיס הואגן, חשפה הלילה (בין ראשון לשני) בריאיון מיוחד לרשת הטלוויזיה האמריקאית CBS כי היא זו שהדליפה מסמכים חסויים הנוגעים לרשת החברתית, לפיהם החברה הייתה מודעת לנזק הנפשי שגורמת אינסטגרם לבני נוער.

כזכור, המסמכים שנחשפו במהלך תחקיר של עיתון ה"Wall Street Journal", הובילו לשימוע בסנאט האמריקני ולעצירת הפיתוח של "אינסטגרם קידס" - גרסה של האפליקציה המותאמת לילדים מתחת לגיל 13. עם זאת, ראש אינסטגרם, אדם מוסרי, הודיע כי הם עדיין מאמינים שפיתוח אפליקציה ייחודית לגילאים הללו הוא פרויקט נכון, וכי העבודה תימשך יחד עם הורים, מומחים וקובעי מדיניות, כדי להבטיח מענה לצרכים ולחששות.

האוגן, שעבדה בחברה כמנהלת מוצר בצוות המידע האזרחי, תעיד ביום שלישי בפני ועדת משנה של הסנאט בשימוע שכותרתו "הגנה על ילדים באינטרנט". השימוע ידון בין היתר על השפעת אינסטגרם על המשתמשים הצעירים. "יש ניגודי אינטרסים בין מה שטוב לפייסבוק למה שטוב לציבור", אמרה העובדת לשעבר במהלך הריאיון והוסיפה כי "פייסבוק בחרה שוב ושוב לייעל את האינטרסים שלה ולהגדיל את הרווחים שלה". 

"פייסבוק הבינה שאם היא תשנה את האלגוריתם שלה לבטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, וכתוצאה מכך ילחצו על פחות פרסומות, מה שיובל לירידה ברווחים. המחקר של פייסבוק עצמו אומר שכאשר הצעירות האלה מתחילות לצרוך את התוכן של הפרעת אכילה, הן נכנסות ליותר ויותר דיכאון. וזה בעצם גורם להם להשתמש בזה יותר", הוסיפה.

לטענתה, "גרסת הפייסבוק שקיימת כיום מעודדת את הקרע בחברה וגורמת לאלימות אתנית ברחבי העולם. פייסבוק תמיד בחרה במה שטוב עבורה, לא עבור החברה".



כמו כן, חשפה האוגן כי פייסבוק שיקרה לציבור כי פעלה לצמצום דברי השנאה והמידע שגוי ברשת החברתית וסייעה בארגון המהומות האלימות בגבעת הקפיטול בחודש ינואר האחרון, לאחר שהחברה כיבתה מערכות בטיחות, כך לטענתה. מנגד, טענה כי היא מאמינה שאין "אנשים זדונים" בפייסבוק, אך החברה בחרה בכיוונים לא נכונים. 

דוברת פייסבוק, לנה פיטש, התייחסה לטענות ואמרה כי "אנו ממשיכים לבצע שיפורים משמעותיים כדי להתמודד עם התפשטות מידע שגוי ותכנים מזיקים. להגידשאנחנו מעודדים תוכן רע ולא עושים כלום זה פשוט לא נכון". סגן נשיא פייסבוק לעניינים גלובליים אמר ב- CNN כי זה "מגוחך" לטעון כי 6 בינואר התרחש בגלל הרשתות החברתיות.
 
עורך דינה של האוגן, עו"ד ג'ון טי, אמרה כי היא שוחחה גם מחוקקים באירופה וצפויה להשתתף בשימוע בפרלמנט הבריטי בהמשך החודש, בתקווה לקדם פעולות רגולטוריות. עוד נמסר כי השניים צפוים לשוחח גם מחוקקים באסיה, לאחר שלטענתם פייסבוק הניעה גם את אירועי האלימות האתנים במיאנמר.