מחקר חדש מצא כי השימוש באתרי המדיה החברתית, כמו אינסטגרם, טוויטר ופייסבוק, עלול לגרום לעשרות השפעות מזיקות וקשות לגולשים, כולל נזקים פיזיים ונפשיים, השפעות שליליות בתפוקה בעבודה או בלימודים ובעיות בפרטיות ובאבטחת חשבונו של הגולש.

"הפופולריות העצומה של הרשתות החברתיות מדגישה את החשיבות בהבנת ההשלכות החיוביות והשליליות של השימוש בהן", אמרו החוקרים מאוניברסיטת הטכנולוגיה סידני במחקרם שפורסם בכתב העת Global of Journal Management Information ,והוסיפו כי "מחקרים רבים הכירו בהשפעות החיוביות של פלטפורמות אלה, אך תשומת לב מועטה הופנתה לאלו השליליות".

לשם כך, הם ערכו סקירה שיטתית של 50 מחקרים בתחום שפורסמו משנת 2003 ,והצליחו לזהות 46 השפעות שליליות שנובעות מהשימוש ברשתות החברתיות המקוונות, מנקודת מבטם של המשתמשים.

החוקרים הצליחו לקבץ את ההשפעות לשישה נושאים שונים: עלות החליפין החברתי )כוללת נזקים פסיכולוגיים, בזבוז זמן, אנרגיה וכסף, תוכן מרגיז (כגון תוכן מטריד או אלים או תוכן מיני או מגונה), חששות פרטיות, איומי אבטחה (נזקי הונאה כמו פישינג), בריונות רשת וביצועים נמוכים (כמו ביצועים אקדמיים).

לטענת החוקרים, הדרך הטובה ביותר להימנע מסכנות אלה היא להיות מודעים אליהן, "מה שיכול לסייע גם בפיתוח אסטרטגיות ומנגנונים שימזערו את ההשפעות השליליות שלהן". 

רשימת הנזקים (צילום: pexels)
רשימת הנזקים (צילום: pexels)