חברת תרניקה הישראלית פיתחה מכשיר לביש ייחודי שעשוי, כך על פי מחקר חדש, לסייע לכל מי שסובל ממיגרנות כרוניות ולא מצא פתרון יעיל עד עתה. המחקר שפורסם בכתב העת  Pain Reports הוכיח כי המכשיר הייחודי הפחית באופן משמעותי כאב ותסמינים בקרב חולים שסבלו ממיגרנות כרוניות, אחרי שעתיים בלבד. 

נריביו (Nerivio) הוא המכשיר המדובר שקיבל זה מכבר את אישור ה FDA לשימוש וטיפול בחולים מבוגרים ומתבגרים (גיל 12 ומעלה). מדובר במכשיר לביש הנשלט על ידי הטלפון החכם, השולח גלים חשמליים עדינים לסיבי עצב בזרוע העליונה, בטכנולוגיית REN (Remote Electrical Neuromodulation) במטרה להפעיל מודולציה של כאב מותנה (CPM) במערכת העצבים המרכזית לצורך יצירת מיסוך כאב (Conditioned Pain Modulation‏) – מנגנון אנדוגני של שיכוך כאבים שבו גירוי מרוחק מותנה מפעיל שכוך כאב גלובלי בגוף.

אפנון כאב מותנה (CPM) הוא מונח רחב המתאר מגוון פעולות שמערכת העצבים המרכזית יכולה באופן טבעי לבצע על מנת להפחית כאב. "נריביו הינו מכשיר המסוגל להפעיל את המערכת הזו באמצעות גירוי לא כואב", מציינת המדענית הראשית של תרניקה, ד"ר לירון רבני, שערכה את המחקר. "מכשיר הנריביו נשלט על ידי אפליקציה בסמארטפון של המטופל, המאפשרת למטופלים להגדיר את עוצמת הטיפול. בנוסף, האפליקציה מכילה יומן מיגרנה שניתן לשתף עם הצוות הרפואי".

במחקר נבדקו 99 מטופלים הסובלים ממיגרנה כרונית בין הגילאים 18 ל 75, ובו נמצא כי כמעט 60% מהמטופלים שהשלימו את מלוא תקופת השימוש במכשיר במסגרת המחקר, חוו הקלה בכאב בתוך שעתיים מתחילת הטיפול. 65% מהמטופלים שחוו הקלה כעבור שעתיים, דיווחו על הקלה מתמשכת גם ביממה שאחרי. בנוסף, יותר מ-20% מטופלים לא חוו כאבי ראש כלל לאחר שעתיים מתחילת הטיפול. יתרה מכך, ניכר שיפור רב בתסמיני מיגרנה אחרים כגון בחילות, רגישות לאור ולקול, אף הן בטווח השעתיים. 

החולים שהשתתפו במחקר לא השתמשו בתרופות מניעה כלשהן או שהיו במינון יציב לפחות חודשיים לפני הניסוי והמשיכו באותו פרוטוקול לצד הטיפול הנוסף. המשתתפים קיבלו הוראה לטפל בהתקפי המיגרנה שלהם בתוך שעה מהופעת התסמינים באמצעות מכשיר הנריביו, ולהימנע מלקיחת תרופה כלשהי לפחות שעתיים לאחר הטיפול. הם התבקשו לדווח על הסימפטומים לפני הטיפול, שעתיים לאחר הטיפול וב-24 השעות לאחריו. המחקר התקיים בתשעה מרכזים בארה"ב במשך שמונה שבועות. "למיטב ידיעתנו, זה היה הניסוי הקליני הגדול ביותר של טיפול אקוטי במיגרנה, המכוון במיוחד לחולי מיגרנה כרונית", אמרה רבני.

"מיגרנה כרונית מאופיינת בכאבי ראש חוזרים ונשנים, ב-15 יום או יותר במהלך החודש" אמר ד"ר בריאן גרוסברג, מנהל המרכז לכאבי ראש ב- Hartford Healthcare, ששימש כחוקר הראשי במחקר. "אנשים עם מיגרנה כרונית חווים לא רק תדירות גבוהה יותר של התקפי מיגרנה, אלא שההתקפים הללו נוטים להיות חמורים יותר מאנשים שחווים מיגרנה אפיזודית מסיבות שונות." ומדי שנה, כ-3% מהאנשים הסובלים ממיגרנה אפיזודית יהפכו לחולים במיגרנה כרונית, כך על פי מקורות שצוטטו במחקר שפורסם במגזין. עוד טען גרוסברג כי חולי מיגרנה כרונית נוטים להשתמש ביותר תרופות, על מנת להדוף את כאבי הראש הללו. "האתגר של הרופאים, אם כן, הוא להקל על תסמיני המיגרנה ללא תרופות רבות שעלולות להוביל לסיבוכים נוספים. התערבויות לא תרופתיות כגון REN מסייעות לענות על צורך זה על ידי מתן אפשרות לטיפול אחר", הוסיף.

כדאי לציין כי נריביו, הנו מכשיר בעל פרופיל בטיחות גבוה ללא תופעות לוואי. רק אחד מהמשתתפים במחקר דיווח על תופעת לוואי קלה לאחר השימוש, אשר נעלמה כלא היתה מיד לאחר הטיפול. מחקר זה מצטרף למספר מחקרים קודמים שכבר אישרו את היעילות והבטיחות בטיפול ללא התערבות פרמקולוגית במיגרנה במבוגרים ומתבגרים. 

"אנו נרגשים להמשיך בפיתוח הקליני שלנו, ולהמשיך לצבור הוכחות גדולות לתועלת הקלינית שטיפולי REN מסייעים להקלה במיגרנות" אמרה רבני, שסיפרה כי  מוקדם יותר החודש הכריזה חברת תרניקה על שותפות חדשה עם MC-Rx, גוף המנהל שירותים ביטוחיים רפואיים עבור כ-4.5 מיליון אמריקאים, עבור מכשיר הנריביו. עוד הוסיפה, כי בסקר מדעי שערך השוואה בין כל התכשירים הרפואיים הקיימים לטיפול במיגרנה, נריביו היה היעיל ביותר. "חשוב שלכל חולה תהיה האפשרות לבחור בטיפול לא תרופתי כאופציית טיפול ראשונית או כתוספת לבעיות מיגרנה, על מנת לשפר את איכות חייהם".