פרקליטות המדינה הודיעה היום (ראשון) כי מחלקת הסייבר בפרקליטות פעלה מול חברת טלגרם במטרה לחסום את פעילות קבוצת Black Shadow. בעקבות הפנייה חסמה טלגרם את הקבוצות של Black Shadow, שבהן הופץ מידע אישי שנפרץ, על פי טענת הקבוצה, מאתרי אינטרנט ישראליים שהתארחו בשרתי CyberServe. כעת הקבוצות מופיעות כ"פרטיות", ולא נגישות לציבור המשתמשים הכללי. 

בין האתרים שנפרצו היה גם אתר ההיכרויות לקהילה הגאה "אטרף" אשר קבוצת Black Shadow הפיצה ביממה האחרונה רשומות של משתמשים בו, ובכלל זה מידע הכולל כתובות דוא"ל, כינוי ושדה הערות שבו היו פרטים אישיים רבים (כגון התייחסות לשאלה אם המנוי באתר נשא HIV). 

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות, ד"ר חיים ויסמונסקי, ציין כי היחידה אמונה, בין יתר משימותיה, על הסרת תכנים, אתרים, קבוצות ומשתמשים המפרים את החוק. במהלך השנה האחרונה פעלה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מול טלגרם במגוון נושאים – קבוצות שבהן התפרסמו תכנים מיניים שונים של נשים וצעירות ללא הסכמתן, קבוצות של פעילי טרור, קבוצות אלימות שקראו לפגיעה בתושבים על רקע מבצע "שומר חומות", ועוד. 

במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ביקשו להוסיף כי ייתכן בהחלט שהקבוצה תוסיף להעלות תכנים בקבוצות חדשות שייפתחו בטלגרם, בדארקנט ובאתר האינטרנט של הקבוצה. עם זאת במחלקה מתכוונים להמשיך ולנסות "להפיל" את אתרי הקבוצה.

ערוץ הטלגרם של ההאקרים שנחסם (צילום: צילום מסך טלגרם)
ערוץ הטלגרם של ההאקרים שנחסם (צילום: צילום מסך טלגרם)

מוקדם יותר היום הציבה  קבוצת ההאקרים Black Shadow אולטימטום בנושא פרסום המידע שברשותה. בהודעה, שפורסמה בערוץ הטלגרם שלהם, טענו ההאקרים כי הם טרם קיבלו פנייה רשמית ממשלת ישראל או מגורמים מחברת Cyberserve שנפרצה.

"ברור שזו לא בעיה חשובה עבורם", עקצו, "אנחנו יודעים שכולם מודאגים ממאגר המידע של 'אטרף', ואנחנו מבקשים כסף. אז החלטנו מה לעשות: מאגר המידע כולל את פרטיהם של כמיליון משתמשים. מדובר בתוכן ההודעות שלהם, בכרטיסים שרכשו ובכל המידע האישי שהיה באתר".

הם ציינו כי במידה ויקבלו מיליון דולרים במטבעות דיגיטליים, בתוך 48 שעות, הם לא ידליפו את המידע או יפרסמו אותו", הדגישו, "זה הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות כעת".

בתגובה לדברים מסרו "אטרף" כי החברה פועלת להחזרת השירות רק לאחר אבטחתו המלאה, כולל איפוס סיסמאות לכל המשתמשים: "אנו מתמודדים עם אירוע טרור סייבר איראני". הם הוסיפו כי הם "ממליצים למשתמשים להחליף ססמאות באתרים נוספים – במידה שעשו שימוש בסיסמה זהה". 

כמו כן, מסרו כי הם עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מערך הסייבר הלאומי ופועלים על פי הנחיותיו, "אנו מודעים לרגישות הרבה ולאי הנעימות ולכן העמדנו לרשות משתמשי אטרף מוקד מידע אנונימי בטלפון:  03-5370569".

תגבור קווי הקשב ומוקדי החירום בעקבות ההדלפות

בעקבות דליפת הפרטים, האגודה למען הלהט״ב תפתח החל מהערב את קו הקשב ״יש עם מי לדבר״ במתכונת חירום. הקו יפעל במהלך השבוע בימים א׳-ה׳ בין השעות 17:00-19:00 ובין 19:30-22:30 בטלפון: 2982* ובאפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591.

אמש הוכפל מספר הפניות לקו הקשב של האגודה למען הלהט״ב, כאשר מרביתן המוחלט של הפניות עסקו בדליפת המידע. באגודה מציעים לכל מי שמעוניין.ת להיעזר בקו הקשב ומדגישים כי הפניות לקו הן אנונימיות ודיסקרטיות.

בנוסף, הנחה שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, לתגבר את המוקד החם שנותן מענה לצרכים ומצוקות בקהילת הלהט"ב וכן להוציא הנחיות לתגבור וחידוד המענים של העובדים הסוציאלים הייעודיים במחלקות הרווחה ברשויות. זאת, לאור הרגישות בחשיפת פרטיהם האישיים של לקוחות האתר "אטרף" והסיכון הכרוך בהדלפת פרטים אלה. התגבור כולל שני קווי שב, האחד לאוכלוסיה הכללית והשני לאוכלוסיה הערבית, בנוסף לפניה לעובדים סוציאליים ברשויות המקומיות המטפלים באוכלוסיה זו.