זהירות - אוגרים את המידע שלכם: חוקרי אבטחת מידע בכירים ממליצים להסיר את אפליקציית הדפדפן של ענקית המידע "גוגל כרום", בעקבות פרצת אבטחה חמורה שהתגלתה בה, כך על פי מאמר מערכת במגזין העסקים העולמי פורבס. 

על פי הפרסום, משתמשי מערכת ההפעלה אנדרואיד שברשותם האפליקציה חשופים לדלף מידע שמגיע מחיישן התנועה שקיים כמעט בכל סמארטפון. חוקרי הסייבר ואבטחת המידע טומי מיסק וטלאל חאג' באכרי הזהירו כי בגלישה בכל אתר דרך הדפדפן, גם במצב של "גלישה בסתר", לאפליקציה יש גישה מובנית לחיישן התנועה שיכול להסגיר איפה אתם נמצאים בכל רגע.

האקר, מתקפת סייבר (צילום:  REUTERS/Kacper Pempel)
האקר, מתקפת סייבר (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)

"אנחנו במכוון מגבילים את הרזולוציה של חיישני התנועה בכרום", נמסר בתגובה מגוגל לפרסום בפורבס. "ב-2019 הצגנו בקרים שמאפשרים למשתמשים לחסום אתרים מלגשת לחיישן התנועה כליל. אנחנו לוקחים את ביטחון ופרטיות המשתמשים שלנו ברצינות, ואנחנו כל הזמן עובדים על אמצעים לשפר אותן בכרום".

איך תגנו על המכשיר שלכם?

במגזין פורבס הציגו את הדרך שבה תוכלו לנטרל את איסוף המידע דרך חיישן התנועה. הם ציינו כי בדפדפן "ספארי", לדוגמה, של חברת "אפל", מופיעה בכל פעם בקשה מיוחדת על ידי האפליקציה לאפשר סריקה של מידע המגיע דרך חיישן התנועה, ורק לאחר אישור פרטני של המשתמש, מתאפשר איסוף המידע לשרתים.

ראשית, עליכם להיכנס לדפדפן וללחוץ על סמליל שלוש הנקודות בצד ימין (או שמאל) למעלה של המסך. לאחר מכן לחצו על כפתור ההגדרות, ותחת לשונית "מתקדם" לחצו על "הגדרות אתר". בחרו באפשרות "חיישני תנועה" וכבו אותם משימוש. 

גוגל (צילום: REUTERS/Eric Gaillard/Illustration/File Photo)
גוגל (צילום: REUTERS/Eric Gaillard/Illustration/File Photo)

מה גוגל עושה עם המידע שהיא אוספת?

למרות הדוקטרינה הרווחת במסגרתה מרבית האתרים והשירותים אינם מעבירים שום מידע רגיש (לרבות פרטי כרטיסי אשראי, מספרי תעודת זהות וכו') לגורמי צד שלישי, ומאחסנת אותם בשרתים מאובטחים המוגנים בסיסמאות שמוגדרות על ידי המשתמשים, עדיין חלק מהמידע משמש את גוגל לטובת מפרסמים, שמדייקים את תוצאות החיפוש והפרסומות עבור לקוחות מסוימים.

גוגל משתמשת במידע שהיא אוספת מגולשים ו"מוכרת" אותו למפרסמים, למרות שלא מפרטת את הפרטים האישיים של כל משתמש, אלא מאפיינים כלליים על התנהגותו ברשת, התנועות הכלליות שלו ולאיזה פלח בחברה הוא משתייך.