האם מדינת ישראל ערוכה למתקפות סייבר? בשנה האחרונה נושא פריצות המידע והפגיעה בחברות המחזיקות פרטים אישיים על לקוחות עלה לכותרות ביתר שאת. גם מתקפות ההאקרים על שירותים חיוניים במדינה מדאיגים מאוד את מערכת הביטחון הישראלית ואת הממשלה. האם בימינו ישראל ערוכה ויכולה להתגונן מפני מקרים עתידיים כאלו? על כך שוחחה הבוקר (שלישי) עיתונאית וואלה! ו-103FM, ליאת רון, עם גיל שוויד, מנכ"ל ומייסד צ'ק פוינט, במהלך פסגת העסקים של וואלה!

יש עוד ועוד מתקפות על מערכת הבריאות.
"יהיו עוד מתקפות. אני חושב שהסיכון ממתקפות סייבר אכן גדול. יש מתקפות מאוד מתוחכמות, מה שאנחנו קוראים לו דור חמישי של התקפות. לצערנו, רוב העולם היום מגן רק ברמה של דור 3 של מתקפות. המתקפות האחרונות היו 'ווייק אפ קול' לכולנו". 

אצלנו מה שקורה הוא שההתקפות הן יותר על חברות פרטיות ופחות על תשתיות.
"חלקן מאוד מתוחכמות, חלקן לא מאוד מתוחכמות, אבל הן באמת רק קצה הקרחון. הדבר המפחיד הוא שבהתקפות סייבר כלי הנשק הכי מתוחכמים יכולים להגיע לידיים של כל ילד. זה יכול להיות גם טרוריסט. נדמיין את התרחיש הנורא, שגישה ל-F35 תהיה לכל ילד שרוצה להתקיף אותנו. הכוונות שלו יכולות להיות כלכליות או אידאולוגיות נגד המדינה". 

האקר, מתקפת סייבר (צילום: אינגאימג')
האקר, מתקפת סייבר (צילום: אינגאימג')

בקורונה גילינו שהאזרח עצמו חשוף למתקפות סייבר, אפילו על הסלולרי שלו. זה האביזר הכי חלש מבחינת סייבר.
"זה מאוד נכון. אני עוסק בעיקר בסקטור העסקי. פחות מ-1% מהחברות מגינות על הטלפונים של העובדים שלהן. איכשהו העולם אומר 'לנו זה לא יקרה', ולנו זה קרה. למאות חיילים הכניסו תכנה שמרגלת אחריהם בגבול עזה. המקור היה אויבינו מעזה. לא עשו כלום כדי להגן על החיילים". 

יש חברה שפוגעת במוניטין של ישראל. מה אתה חושב על האופן שבו פועלת NSO?
"אני מקווה שזה לא פגע בעסקים שלנו. יש פה בעיה מוניטין קשה. מהיום הראשון שנכנסתי לתעשייה הזו בחרתי להיות בצד שאין איתו כמעט בעיות אידאולוגיות. לא רציתי להיות חלק מהמערכת ההתקפית. תעשיות ביטחוניות הן חלק חשוב. חוקרי הסייבר שלנו מוצאים חולשות, שהיינו יכולים לפתוח כמה חברות עם החולשות שהם מצאו". 

משרדי NSO (צילום: רויטרס)
משרדי NSO (צילום: רויטרס)

אתה רואה את כל היוניקורנים שצצים, חברות שלא הכניסו שקל ומוערכות במיליארדי דולרים. זה סופו של כל בלון?
"במידה מסוימת כן. אני ראיתי בקריירה שלי שתיים או שלוש בועות כאלה. יש תעשיות ויש בארץ בשנתיים האחרונות חברות מדהימות עם מכירות של מילארד דולר. עשור לא ראינו אותן מבשילות, ובשנתיים האחרונות ראינו בוסט של חברות כאלה. פתאום כולן מראות את היכולות שלהן. כולן מוערכות ביותר מדי וחלקן בפחות מדי, בסוף השוק יסתדר". 

כמה אתה מחזר אחרי עובדים?
"הביקוש לעובדים היום מאוד גדול, אנחנו חווים בכל העולם תופעה שבה הרבה אנשים שואלים את עצמם מה הם עושים כאן, ולפעמים מתפטרים או עוברים למקום אחר. זה בכמויות שלא ראינו. עשינו מתחילת השנה קפיצה מ-5,400 ל-6,000 עובדים, אז הצלחנו לגדול, ורוב הגידול בישראל. אני מנסה לגייס אנשים גם בחו"ל, כי אני צריך גם אנשים שימכרו, לא רק שיפתחו. קשה מאוד לשמר עובדים. העובדים הטובים לא באים בשביל הגלידה והמתקנים, הם באים בגלל האתגר והיכולת להתקדם ולהגשים את עצמם".

פעם צ'ק פוינט נחשבה למי שהובילה את תחום הסייבר. היום מכנים אתכם 'הגברת הזקנה'. כלומר, הרבה חברות צעירות משאירות לכם עשן. זה מעליב אותך?
"אני לא יודע אם זה מעליב אותי, אבל בטח שאני לא אוהב לשמוע דברים כאלה. אנחנו חברה מבוגרת יותר, באות חברות צעירות ומנסות להשתמש במה שיש להן. אם אין להם טכנולוגיה טובה מאיתנו הן משתמשות בהעלבות. יש לנו עומק טכנולוגי ענק, ויש בזה גם חסרונות. יש לנו את הטכנולוגיה הטובה ביותר בפער. לא שאין רעיונות טובים בחוץ, יש לנו מתחרים שהם מכונות שיווק, והלוואי שהייתי טוב כמוהן בזה, אבל בלתת את מעטפת האבטחה הכי רחבה - אני בטוח שאנחנו דרגה אחת מעל כולם".