אתם נוהגים במכונית שלכם ולפתע יש לכם תחושה שמישהו אחר, בלתי נראה, השתלט עליו, משבית מערכות ומכוון אתכם למסלול אחר. כנראה שרובנו לא חווינו חוויה מצמררת כזו, אך מבחינה טכנולוגית היא אפשרית ביותר, ממש לא מדע בדיוני אלא תרחיש מציאותי עבור האקרים שכבר יזמו מתקפות סייבר ופיצחו מערכות מידע מורכבות.

המכונית המקושרת של העידן הנוכחי מורכבת מעשרות רכיבי מחשוב, מעבדים וחיישנים, שמריצים מעל ל־100 מיליון שורות קוד, כאשר באגים בתוכנה יכולים לשמש האקרים לתקוף את הרכב באמצעות כלי סייבר. על פי נתוני חברת ג'וניפר ריסרץ', מספרם של כלי הרכב הללו הולך וגדל. בסוף 2018 נעו בכבישי העולם 330 מיליון כלי רכב מקושרים, והצפי הוא כי בשנת 2023 יגיע מספרם ל־775 מיליון, וכי עד סוף 2025 85% מכלי הרכב יהיו מקושרים לרשת האינטרנט.


מגמה מדאיגה עולה מנתוני "אפסטרים סקיוריטי", העוסקת בתחום אבטחת סייבר וניתוח נתונים לכלי רכב מקושרים ותחבורה חכמה. על פי הנתונים, מספר התקריות בסייבר נגד כלי רכב צמח ב־350% בין השנים 2017 ו־2021. עוד נמסר מהחברה כי בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, לדוגמה, נגנבו באזור לוס אנג'לס 17,195 כלי רכב באמצעות פריצות סייבר.

מסוף ייבוא למכוניות (צילום: יצחק הררי, פלאש 90)
מסוף ייבוא למכוניות (צילום: יצחק הררי, פלאש 90)

בקצב הזה סביר שהגנב הבא של המכונית של כל אחד ואחת מאיתנו בשנים הקרובות יהיה בכלל האקר מתוחכם. מסיבות אלו, במהלך שנת 2022 ייכנסו לתוקפן תקנות חדשות של האיחוד האירופי ושל איגוד התקינה העולמי, שתחייבנה התקנות של מערכות אבטחה נגד מתקפות סייבר על כלי רכב.

"פיתחנו פלטפורמה מבוססת ענן המצוידת בטכנולוגיית בינה מלאכותית, אשר מוזנת מדאטה המגיע מרכבים מקושרים ומקורות נוספים, כדי לזהות ולהגן מפני מתקפות סייבר עוד לפני שהגיעו לכלי הרכב", מסביר יואב לוי, מייסד משותף ומנכ"ל "אפסטרים סקיוריטי".

"כיום הפלטפורמה מספקת שירותי אבטחת סייבר מבוססי ענן למיליוני כלי רכב מקושרים ברחבי העולם. כשירות ענן, ניתן ליישם את הפתרון הן בכלי רכב קיימים והן בחדשים, ללא כל צורך בהתקנת חומרה או תוכנה כלשהי ברכב", הוסיף. 

החברה, שהוקמה בשנת 2017 על יד לוי ויונתן אפל, מנטרת כיום למעלה מ־6 מיליון רכבים. היא גייסה עד היום 105 מיליון דולר, ועם המשקיעים בה נמנות יצרניות רכב מהגדולות בעולם, ובהן קבוצת אליאנס־רנו, ניסאן ומיצובישי, וכן קבוצת וולוו ויונדאי. בנוסף, לאחרונה הודיעה BMW על השקעה אסטרטגית בחברה.