הפוטנציאל של שוק האנרגיה המתחדשת מוערך כיום בכ־150 מיליארד דולר, ונראה שאנו נמצאים בנקודה שבה העולם מוכן לבחון וליישם פתרונות נקיים חדשניים בדרך לעמידה ביעד של אפס פליטות פחמן דו־חמצני עד 2050.

גם חברות ישראליות הבינו לאן פני השוק מועדות ולכן הן מחפשות את הפטנט העולמי הבא. חברת אקוואריוס מנועים הישראלית פיתחה מנועים קטנים לייצור חשמל בעלי טכנולוגיה פורצת דרך עם עשרות פטנטים רשומים בארה"ב ומחוצה לה.

"המנוע שפיתחנו קטן, קל משקל עם חלק נע אחד בלבד, בעל הספק ונצילות גבוהה ועבר בין היתר הרצה של הפעלה באמצעות מימן", מסביר מנכ"ל אקוואריוס אריאל גורפונג. "היכולת הייחודית של המנוע שלנו לעבודה עם כל סוגי הדלקים היא בשורה עולמית לתעשיות השונות וליכולתן לעבור לדלק שאינו מזהם את הסביבה".

דרך נוספת לייצור אנרגיה שאינה מזהמת היא כמובן בעזרת משאבים כמו שמש ורוח. חברת יבולי שמש, בהובלת אופיר רוזיאק, יוזמת, מקימה ומתפעלת מערכות פוטו־וולטאיות ואנרגיית רוח בארץ ובחו"ל. בנוסף עוסקת החברה ביבוא, בהפצה ובסחר של מוצרים להרכבת מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל באמצעות חברת הבת ראלקו אנרגיה.

בשנים האחרונות הולכת ורווחת בישראל גם המגמה של ייזום והקמת מתקני דו־שימוש סולאריים בישראל, למשל על מאגרים וגגות של מבנים חקלאיים. חברת פריים אנרג'י זכתה לאחרונה במכרז של רשות החשמל להקמת מתקני דו־שימוש בהספק של 475 מגה־וואט (AC).

"היכולות שלנו בהקמת מתקני דו־שימוש מאפשרות ניצול של קרקעות לשימוש נוסף ובכך תורמות לסביבה ולקהילה, והן חלק מתפיסת קיימות נרחבת ומעבר לאנרגיה ירוקה בישראל ובמקומות נוספים בעולם", אומר מנכ"ל פריים אנרג'י ליאור אהרון.

ואיך מנקים את כל הפאנלים הסולאריים? חברת איירטאצ' סולאר פיתחה לשם כך פתרונות רובוטיים לניקוי יבש (ללא מים). "הרובוטיקה משנה את כללי המשחק ומביאה בשורה חשובה לעולם האנרגיה הסולארית", אומר יניר אלוש, מייסד ויו"ר איירטאצ' סולאר, שמוכרת את מוצריה בעולם.