המלחמות הבאות כבר לא יראו אותו דבר. כבר לא אוויר, יבשה וים – אלא גם זירה או ממד רביעי הצטרף ללחימה – זירת הסייבר והמחשוב. בתוך השינויים הגדולים שמתחוללים בעולם בתחום זה, גם צה"ל מיישר קו ובונה מערכים שיוכלו להתעלות על האויבים. בכיר בצה"ל סיפק היום (שלישי) הצצה לנעשה בצבא, וחשף כמה מהתוכניות העתידיות והמסקרנות לשנים הקרובות. 

"זירת הלחימה המודרנית מחייבת שינוי בדרך בה צה"ל פועל וכי מטוסים וטנקים כבר לא מספיקים", כך אמר היום תא"ל אביעד דגן, ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב בצה"ל. הוא אמר את הדברים בכנס AI WEEK, שבוע הבינה המלאכותית של המרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק בשיתוף עם המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת ת"א. 

"שדה הקרב השתנה ואנחנו נמצאים בעיצומו של הקרב שפועל בסביבה רב ממדית, כאשר האויב שלנו מסתתר בין אוכלוסיות אזרחיות. אם בעבר פעלנו ב-3 גזרות קבועות - אוויר, ים ויבשה, היום המרחב גדל משמעותית וכולל את מרחב הסייבר הקיברנטי, מה שמחייב אותנו לגלות יותר גמישות והסתגלות למציאות החדשה במטרה ליצור מערך נתונים חדש", אמר תא"ל דגן. 

לדברי בכיר צה"ל, "עלינו להסתכל על דאטה כאילו אנחנו מסתכלים על נשק. הטכנולוגיה זמינה והיא יוצרת הזדמנויות ענקיות ועלינו לאמץ אותה ולהשתמש בה". 

בצה"ל, כך סיפר תא"ל דגן, עוברים לענן ובונים תשתיות מסודרות במטרה לייצר מאגר מידע אחד גדול. "נתונים ובינה מלאכותית הם כלי מאוד חשוב לניצחון במלחמות וכדי לעשות זאת עלינו בצה"ל לבצע מספר שינויים. חיבור כלל היחידות השונות של צה"ל זהו אתגר מאוד גדול, אך אנו נמצאים בעיצומו של התהליך שכולל בין היתר שינוי קישוריות הפס הרחב של כל הצבא ובניית תשתית מותאמת, ורק כך נוכל להגיע לעליונות מידע", שיתף תא"ל דגן. 

"המטרה שלנו שאדם ומכונה יעבדו ביחד כמו בקונצרט. החודש התחלנו להטמיע את המידע ובחודשיים הקרובים תהיה לנו תכנית חומש, עם מטרות ותקציב, במסגרתה נגדיר בדיוק את היעדים והמטרות לעוד חמש שנים מהיום. היכולת הזו היא מאוד ייחודית ותאפשר לנו יתרון בשדה הקרב, שכן נתונים ובינה מלאכותית, ברמה המבצעית, הם נשק לכל דבר. אנחנו מאוד נלהבים [מהעתיד], ואין ספק כי נתונים ובינה מלאכותית הם כבר נכס מרכזי לניצחון במלחמה. אנחנו מבינים שזה רק קצה הקרחון", סיכם הקצין הבכיר. 

לחצו כאן להרצאתו המלאה של תא"ל אביעד דגן בכנס AI WEEK