המדינה הראשונה בעולם: רשות התעופה האזרחית (רת"א) אישרה היום (ראשון) לכלי טיס בלתי מאוישים לטוס במרחבי התעופה האזרחיים ובכך הפכה את ישראל למדינה הראשונה בעולם שאישרה החלטה מסוג זה. רת"א מסרו כי המטוסים יוכלו לטוס בכל מרחב התעופה האזרחי, ולא רק במסדרונות אוויריים המיועדים לצרכי ביטחון. ממשרד התחבורה נמסר כי המהלך נועד על מנת לקדם שינויים ברגולציה בענפי התחבורה היבשתית והאווירית.

הכטב"מ, הרמס סטארליינר מתוצרת אלביט, קיבל רישוי תעופה אזרחי המשלים את עמידתו בתנאי התקינה הבינלאומיים לשילוב כלי טייס בלתי מאוישים במרחבי התעופה האזרחיים. על פי חוקי התעופה הבינלאומיים, רק כלי טיס בעל רישוי הולם מורשה לטוס במרחב התעופה האזרחי. עד עתה, כלי טיס מסוג זה הורשו לטוס אך ורק במרחבי הטיסה הצבאיים או במסדרונות תעופה נפרדים.

רשות התעופה האזרחית פיקחה על תהליך התכנון והייצור של כלי הטיס מתוצרת אלביט במשך שש שנים. התכנון כלל תהליך של רישוי, מבחני קרקע ומבחני טיסה תוך עמידה בתקנות הניווט האווירי. כמו כן, נדרש היה כושר טיסה מתאים ועמידה בתקני הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית.

עשה היסטוריה. סטארליינר של אלביט מערכות. באדיבות אלביט מערכות

כלי הטיס של אלביט שוקל כ-1.6 טון ומסוגל לשהות באוויר עד 36 שעות ברציפות ולטוס בגובה של 25 אלף רגל. מערכותיו כוללות מכ"מ ומערכות טכנולוגיות נוספות במשקל נוסף של 450 ק"ג. הכטמב"מ מבוסס על טכנולוגיות הקיימות בכטב"מ 900 מתוצרת אלביט ומשולבות בו גם מערכות אזהרה מפני קרבה לקרקע או התנגשות, יכולת המראה ונחיתה אוטומטית בתנאי ראות קשים ועמידות לפגיעות ברק.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה: "משרד התחבורה בראשותי, שומר את ישראל בחזית הטכנולוגיה וממשיך להוביל ולפרוץ דרכים חדשות. אני גאה שבמסגרת המהלך שהובלנו, ישראל היא המדינה הראשונה שרשות התעופה האזרחית שלה מאפשרת לכטב"מ לפעול לטובת החקלאות, איכות הסביבה, מאבק בפשיעה, הציבור והמשק."

יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, מסר: "אנו גאים להעניק לכטב"מ הרמס סטארליינר 'רישוי סוג' המאשרת לו לטוס במרחב תעופה אזרחי כמו כל מטוס אחר. על פי הידוע לרת"א, זו הפעם הראשונה בעולם שמוענק רישוי מסוג זה לכטב"מ".

גם יורם שמואלי, מנכ"ל חטיבת כלי טיס באלביט, הביע את שביעות רצונו: "אנחנו גאים מאוד על פריצת הדרך הזו המחזקת את המובילות שלנו בשוק הכטב"מ הבינלאומי. היכולת לשלב מערכת כטב"מ במרחב תעופה אזרחי תאפשר כעת לממשלות וארגונים בינלאומיים ומסחריים למנף את היכולות הייחודיות של הכטב"מ מתוחכם במאמצים לשפר את הביטחון ואת ההגנה על הסביבה".