תחרות הטכנולוגיה הבינלאומית tarboot יצאה לדרך. מטרתה היא לעודד יוזמות חדשניות ופיתוח פתרונות של אתגרים טכנולוגיים שינכיחו את אוצרות התרבות והמורשת הדיגיטליים, יהפכו אותם למשמעותיים ולנוכחים יותר במרחבי השיח ושימושיים יותר בעבור ציבור רחב בארץ ובעולם.

התחרות היא פרי יוזמה של קרן יד הנדיב ונערכת בשיתוף הספרייה הלאומית של ישראל. הקרן והספרייה מבקשות לחבר בין כשרונות טכנולוגיים בארץ ובעולם לעולמות התרבות והיצירה ולהעמיד את תחומי התרבות במרכז ההוויה. יזמים ויזמיות, סטודנטים וסטודנטיות, תלמידים ותלמידות, חברות סטארט־אפ וחברות אחרות, ארגונים ומוסדות יהיהו מוזמנים להציע רעיונות שינגישו את מיליוני פיסות המורשת והתרבות הכתובים, המצולמים והמוסרטים, שנאספו במשך עשרות שנים בספרייה הלאומית ובמרכזי המורשת השונים, ויהפכו אותם שימושיים ומעשיים בעולם הטכנולוגי הנוכחי. 

התחרות תתקיים בשלושה מסלולים שונים: מסלול כללי לחברות, לארגונים ולאנשים פרטיים; מסלול המיועד לחברות סטארט־אפ; ומסלול ייעודי לסטודנטים ולתלמידים. הפרס הראשון בכל מסלול יעמוד על 50 אלף דולר. בנוסף, תחלק קרן יד הנדיב סכום של עד שלושה מיליון דולר בין ההצעות שיימצאו מתאימות למימוש.

האנה רוטשילד עומדת בראש חבר השופטים והשופטות, המורכב ממומחים מנוסים ששמם הולך לפניהם בתחומי הטכנולוגיה והרוח, ובהם: מייקל לינטון, יו"ר חברת סנאפ; עדי אהרון גילת, ראש תחום אסטרטגיה בחברת X – לשעבר Google X; חוסיין אגא, עמית מחקר בכיר בקולג' סנט אנטוני, אוניברסיטת אוקספורד; וחמי פרס, מייסד שותף ומנכ"ל בקרן הון סיכון פיטנגו. את שמות כל השופטים והשופטות אפשר למצוא באתר התחרות.

רוטשילד מסרה: "תהליך התחדשות הספרייה הלאומית של ישראל, ששיאו חנוכת בניין חדש ומפואר בירושלים במהלך השנה, מייצג מחויבות עמוקה לערכן של התרבות והמורשת בחיינו. כפי שהמחישה היטב מציאות חיינו בשנים האחרונות, יש למצוא דרכים שיאפשרו את שגשוגן של התרבות וההיסטוריה, הן במרחבים דיגיטליים והן במרחבים פיזיים. לטכנולוגיות חדשות יש פוטנציאל לחולל מהפכה בדרך שבה אנו לומדים, חווים ומתקשרים עם התרבות שלנו ועם זו של שכנינו. קשה להעלות על הדעת אתגר חשוב יותר בתקופתנו, ואנו מקווים שהתחרות תהווה השראה לעוסקים בחדשנות בישראל, במזרח התיכון ובעולם ותמריץ אותם להתמודד עמו". 

נעם ניסן, יו"ר הוועדה לטכנולוגיה ולאסטרטגיה דיגיטלית של הספרייה הלאומית ופרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, מסר: "התחרות קוראת למשתתפים לחלום חלומות בני־מימוש על קידום התרבות בערוצים דיגיטליים, בהלימה לייעודה של הספרייה הלאומית של ישראל – ולטובת כלל תושבי מדינת ישראל, העם היהודי והשפה העברית. פריטי תרבות רלוונטיים עשויים לכלול הן חומרים מאוספי הספרייה המסורתיים והן חומרי תרבות חדשים, ממקורות אחרים. אנו סמוכים ובטוחים שיצירתיותם של המועמדים תאפשר לכולנו לממש את הפוטנציאל של הכלים הדיגיטליים לקידום התרבות ברחבי העולם".