אחד הנושאים הבוערים ביותר בשנים האחרונות הוא משבר האקלים ושינויי מזג האוויר הקיצוניים. נקודה חשובה בתחום הרחב הזה היא מקורות המים שהולכים ואוזלים בהדרגה, זאת במקביל לגידול המשך באוכלוסייה הכללית. מספר סטרטאפים ישראלים שקמו בשנים האחרונות מנסים למצוא פתרונות לבעיה העולמית.  

חברת ASTERRA מתעסקת בבעיה שנשמעת שולית, אך מהווה גורם לבזבוז מיותר של מים - והיא נזילות. לפני נתוני החברה, כ-46 מיליארד ליטרים של מים הולכים לאיבוד כל שנה ברחבי העולם, כאשר למעלה מ-150 מיליון מטר/קוב הולכים לאיבוד מדי שנה בישראל, זאת בשל ליקויים בתשתיות מים הגורמים לפחת ודלף. עוד עולה מנתוני החברה כי כ-75 אחוזים מהמים הללו יכולים להיחסך, ובהתאם להביא להורדת מחירי המים.

אדי סגל, בוגר הטכניון וסמנכ"ל המכירות בחברה, סיפר כי החברה משתמשת בלוויינים מיוחדים היכולים לחדור אל הקרקע ולזהות קרקע רטובה ממי שתיה, ובכך לזהות דלף. לדבריו, כך ניתן לראות מה קורה מתחת לכבישים ולמדרכות, לזהות בזמן אמת צינורות דולפים, ולחסוך מים רבים שעלולים להתבזבז. הוא ציין עוד כי החברה, שפועלת ב-57 מדינות, מסייעת בין היתר למניעת אסונות כתוצאה מפגיעה בתשתיות, בהם קריסות קרקע עקב מזג אוויר סוער, בעיות ניקוז מים בעורקי התחבורה השנים ובורות בכבישים.

חברת ASTERRA (צילום: באדיבות חברת ASTERRA)
חברת ASTERRA (צילום: באדיבות חברת ASTERRA)

חברת Upflow מתמחה במתן פתרונות הנדסיים מתקדמים לטיפול בשפכי רפתות - הגורמים לזיהום קרקעות ומקורות מים. רותם פוטוק, בוגר הטכניון ואחד ממייסדי החברה, הסביר כי החברה מקימה ומתפעלת מערכות ייעודיות המטפלות בשפכים לצורך הזרמתם למערכת הביוב המרכזית כחוק. ממחקרי החברה עולה כי בעזרת המערכת המיוחדת שפיתחה - ניתן למנוע זיהום של מקורות המים. בתום התהליך המדובר, השפכים שאינם נחשבים כבר כמסוכנים לסביבה, מוזרמים למערכת הביוב.

חברת סייטביט (SightBit) מהחממה הטכנולוגית InNegev, פיתחה מערכות מתקדמות מאתרות וחוזה אירועים שונים המסכני חיים באתרי מים שונים כגון: חופים, אגמים ואף בסביבה אורבנית, ולמעשה מעניקות פתרון ראשון וייחודי בעולם להתמודדות עם אסונות עתידיים. הפתרון של החברה מבוסס על מצלמות פשוטות וזמינות, המאפשרות לכל גוף וארגון ניתוח מדויק ובזמן אמת של התנהלות מקורות המים והסיכונים הכרוכים בהם.

המצלמות הללו מספקות כיסוי מלא של השטח באותם אתרים לטובת מניעת סכנות כמו מקרי טביעה, זיהוי ומניעת הצפות במרחב הציבורי. המערכת עצמה מנטרת ומנתחת את המידע המועבר בזמן אמת, ומסייעת לחברות וארגונים שונים לקבל תמונה רחבה המאפשרת להם להגיב במהירות ולנהל את בטיחות המקום בצורה חכמה ויעילה. 

חברת סייטביט SightBit (צילום: באדיבות חברת סייטביט SightBit)
חברת סייטביט SightBit (צילום: באדיבות חברת סייטביט SightBit)

חברת קופטר טכנולוגיות מים בע"מ, שגם היא מבית החממה הטכנולוגית InNegev, מפתחת טכנולוגיה ייחודית אשר תשים קץ לסכנות הכלור בבריכות השחייה. כאמור, הכלור מנוצל מתחילת המאה ה-20 לחיטוי מערכות המים הציבוריות, והוספתו תורמת להרס חיידקים ומחוללי מחלות אחרים, בעוד שיש הטוענים שיש בה כדי לחולל מחלות, כמו אסטמה ואף סרטן. יכולת החיטוי של הכלור מנוצלת גם בבריכות שחייה, במתקני ג'קוזי וספא.

חשיפה לריכוז גבוה של כלור עלול להוביל להתפתחות תסמינים קשים, ובהם ראייה מטושטשת, תחושת שריפה, אדמומיות, שלפוחיות על העור, צריבה בריריות, שיעול, לחץ בחזה, קשיי נשימה או קוצר נשימה, בחילות, הקאות ואפילו מוות.

המערכת של החברה. צילום: באדיבות upflow - modular waste & wastewater solution
המערכת של החברה. צילום: באדיבות upflow - modular waste & wastewater solution

בהובלת מייסדי החברה, ד"ר מגל ספיר, וד"ר אושרה ספיר מהמכללה האקדמית סמי שמעון, ומנכ"ל החברה, יובל קופיץ, החברה מפתחת מערכת ייחודית שתטהר את מי בריכות השחייה והג'קוזי באמצעות שחרור מבוקר של יוני נחושת חד ערכית שיחליפו את השימוש בכלור. מתקני הטיהור של החברה יתנו פתרון של חיטוי מלא, בריא, זול וידידותי לסביבה ויחליפו את הצורך והשימוש בכלור.