"את המהפכה שאפל עשתה לתקשורת סלולרית, אני רוצה לעשות בתחום הביטחון האישי והרפואה המונעת", אומר ד"ר חיים אמיר, מנכ"ל Essence Group, חברת טכנולוגיה מובילה, המפתחת ומייצרת פתרונות אבטחה ובריאות חדשניים מבוססי ענן, שמגינים על אנשים בבתים ובעבודה. 

"באמצעות הטכנולוגיה שפיתחנו, אנחנו מייצרים סוג של כיפת ברזל שמספקת הגנה מלאה ומאפשרת לאדם לחוש שקט נפשי ('Peace of Mind')", אומר ד"ר אמיר. "כמו אפל, אנחנו שוברים פרדיגמות קיימות בתחום האבטחה והרפואה המונעת, נותנים לאנשים בעולם משהו שהם לא הכירו. ברגע שהם פוגשים את המוצרים שלנו, הם מבינים שיהיה להם קשה להסתדר בלעדיהם".

בין היתר מספקת קבוצת אסנס מערכות אבטחה חכמות לבית, העושות שימוש בטכנולוגיה חדשנית תוך הטמעת בינה מלאכותית ולמידת מכונה שמספקות הגנה בזמן אמת עבור מיליוני לקוחות. מערכות החברה מותקנות ב־46 מדינות בעולם, שבהן מוכרים כ־15 מיליון מכשירים מדי שנה.        
כעת השיקה החברה ליין חדש של מוצרים מתקדמים, שזכו להכרה בינלאומית. בתערוכת החדשנות הגדולה בעולם, ה־CES, שנערכה בחודש ינואר האחרון בלאס וגאס, זכתה אסנס בשני פרסים, אחד מהם על MyShield, מערכת אבטחה All־in־One הראשונה בעולם המשמשת כישות עצמאית שאינה מחוברת לרשת האינטרנט או לחשמל הביתי אלא לרשת הסלולר דור 5. 

המערכת כוללת גלאי תנועה אינפרה אדום, מצלמת וידיאו ברזולוציה גבוהה לזיהוי פורצים, תקשורת קולית דו־כיוונית ומכונת עשן סמיך הממלאת 30 מ"ר ב־30 שניות ובכך מבריחה פורצים. הדור הקודם של המכשיר נמכר במיליון יחידות באירופה, וכאן בארץ הדור החדש של המוצר נרכש על ידי חברת האבטחה צוות 3 להתקנה אצל לקוחותיהם הרבים. 

"פליטת העשן מונעת מהפורץ את האפשרות לראות או להתמצא בחדר, וברגע שהוא לא יכול לראות, הוא לא יכול לבצע את הפשע ומוכרח לעזוב את המקום", אומר ד"ר אמיר. "אם הפורץ מתקרב למכשיר, מופעלים עליו אמצעים נוספים כדי לנטרל אותו. במקרים מסוימים, ראינו למשל שפורצים לא מצאו את היציאה, נתקעו בבתים ולמעשה חיכו שהמשטרה תחלץ אותם. בזכות הטכנולוגיה שלנו, הבית הופך לשוטר ומבצע פעולות אקטיביות".

"המערכת שלנו מחוברת לענן 24 שעות ביממה ודרוכה כל הזמן", מדגיש ד"ר אמיר, "אם קורה אירוע חריג, היא מזהה אותו באמצעות ה־AI ומספקת התרעה למי שצריך, זאת בנוסף ליכולות שלה להפעיל סירנות או אמצעי הגנה אקטיביים, אם הם מותקנים בבית".

במשך שנים פעלה חברת אסנס מול מוקדי שמירה ואבטחה, ולאחרונה היא מרחיבה את שוק המוצרים שלה גם לשוק הצרכני. "כלקוח, אני רוצה לדעת על האירוע שמתרחש אצלי בבית מיד כשהוא קורה, ושהוא יטופל מיד, כי הפורץ או התוקף לא יחכו דקות ארוכות עד שתגיע המשטרה או אנשי האבטחה", אומר ד"ר אמיר. "אז למה לשלם עבור שמירה רק כדי לתחזק מערכת שממילא משרתת את עצמה?".

MyShield smoke (צילום: קבוצת אסנס)
MyShield smoke (צילום: קבוצת אסנס)

את החברה הקים ד"ר אמיר יחד עם רעייתו רבקה ב־1994, תוך שהוא עושה שימוש בידע הרחב שצבר מתקופת שירותו הצבאי כקצין ימי שפיתח מערכות לחימה אסטרטגיות, כגון יכולת זיהוי טילים בלוויין ומערכות הגנה נגד טילים. "זו הייתה זכות גדולה לשרת את המדינה שלנו", הוא אומר. "תמיד הרגשתי שאני בסוג של שליחות".

השירות הוביל אותו ללימודי תואר שני בבית הספר של הצי האמריקאי, שם גם קיבל את הדוקטורט. "הדוקטורט שלי עסק בזיהוי טילי שיוט מלוויינים באמצעות מצלמת אינפרה אדום", הוא משחזר. "כשהייתי סגן צעיר היו לי פרפרים בבטן, כי ידעתי שאני עושה דברים טובים. אבל רציתי לעשות עוד. לא רציתי רק להגן על אנשים בזמן מלחמה, אלא גם בשלום, בחיי היומיום, וזו המטרה של אסנס, כיפת ברזל אזרחית. לקחתי את הידע שהיה לי מהמערכות הצבאיות, את היכולת לקחת חשיבה מורכבת ולפשט אותה ובעיקר לעבוד בלי גבולות".

לאחר שירותו הצבאי ידע כאמור ד"ר אמיר שהוא רוצה להקים חברה שתגן על אנשים בחיי היומיום שלהם, אך הוא גם הבין שעליו ללמוד קודם כל איך בונים חברה. לכן בחר לעבוד בחברת סייטקס: "ידעתי שאני לא יכול להיות שכיר, אבל לא ידעתי לתמחר מוצר. בסייטקס למדתי איך מנהלים הייטק, ואת התרבות הזו הכנסתי לאסנס". 

לאחר חמש שנים בסייטקס עבר ד"ר אמיר לחברת ניסקו חשמל ואלקטרוניקה, שם עבד במשך עשור. "בסוף אמרתי די, מספיק", הוא מציין. "אשתי ואני החלטנו להקים את החברה. לא היה לנו כסף, רק מה שבראש ובלב. היום אנחנו בשלים לקפיצת המדרגה הבאה: להיפגש עם גורמים בעלי משמעות בעולם, שיכולים לעזור לנו להגיע לכל בית".

הידע הצבאי של ד"ר אמיר סייע לו לפתח פתרונות לא רק בתחום האבטחה אלא גם בתחום הבריאות. "פיתחנו פלטפורמות עם בינה מלאכותית מובנית ואת המכ"ם לזיהוי נפילות, שהוא היחיד בעולם שעובד על סוללות", הוא מדגיש. "המכשיר יודע להגיד לבן אדם מה מצבו בזמן אמת, לא רק אם נפל, אלא גם אם הוא בסטרס, אם נפצע ועד כמה חמורה הפציעה וכך הלאה. אם אדם נפל, נפתח באופן אוטומטי ערוץ דו־כיווני, והוא יכול לדבר ישירות עם אנשי המוקד או עם בני המשפחה שלו. כך הוא יקבל את השירות המהיר ביותר. כיום אנשים נופלים לבד בבית, ואם אף אחד לא יודע על כך, הם עלולים למות. מדובר בפתרון מציל חיים".

המערכת מבצעת כיום מדידות רפואיות שונות. "בעתיד", אומר ד"ר אמיר, "לאחר שנבצע מחקרים נוספים, היא תוכל למדוד נתונים נוספים. כל הפעולות הללו אינן פולשניות, אין צורך לגעת במטופל, ואין שום דבר על גופו, כל עוד הוא בבית. כשהלקוח יוצא מביתו, הוא עונד צמיד מיוחד שמתריע בזמן אמת אם יש אירוע. אם המטופל נופל מחוץ לבית, הצמיד מזהה את הנפילה ומיד פותח ערוץ תקשורת ואנחנו יודעים את מיקומו ומספקים לו הגנה מלאה".

מערכת ה־VitalOn שפיתחה אסנס וזכתה גם היא בפרס חדשנות ב־CES מאפשרת חיבור קל של מכשירי מדידה שונים כמו מד לחץ דם, או כאלה שבודקים את אחוז החמצן בדם: "במקום שתעבור בדיקה אחת, תזין את הנתונים וחוזר חלילה, המטופל מקבל מכשיר קטן שמסוגל לתקשר עם כל הציוד. באמצעות הוראות קוליות, המערכת מנחה את המטופל איך לפעול ומה לעשות, והנתונים עוברים ישירות לתיק האישי שלו".

נושא הבריאות תמיד היה חשוב לד"ר אמיר. בשנת 2013 הוא הוזמן להעביר הרצאה בפני 700 רופאים מהכנסייה הקתולית, ואף קיבל מדליה מהאפיפיור על פועלו בנושא: "הצגתי בפניהם נתונים והתרעתי שעליהם להפסיק לבנות בתי חולים ולהתחיל להשקיע באדם. אם יתחילו לתת שירותים טובים יותר למטופלים בבתים שלהם, אמרתי, העלויות יירדו וגם העומסים בבתי החולים, ואיכות החיים תעלה". לאחרונה חברה אסנס ל"שרן רפואה עד הבית" ולשירותי בריאות כללית לפיילוט ייחודי ומוצלח להפחתת העומסים בבתי החולים. במהלך הפיילוט נעשה שימוש ב־VitalOn, טכנולוגיה פורצת דרך לניטור מטופלים מרחוק.

במהלך הפיילוט טופלו עשרות אנשים באשפוז בית באמצעות המערכת, המותאמת באופן אישי למצב החולה. "הקורונה תיעלם מתישהו, אבל עדיין צריך לחשוב על חולים כרוניים ולחסוך מהם את הביקורים התכופים בבתי החולים", מדגיש ד"ר אמיר. "כיום אין מעקב ביתי אחר הדופק, לחץ הדם ונתונים חשובים אחרים. המערכת שלנו היא הראשונה בעולם שמשתמשת בבינה מלאכותית ולמידת מכונה, ומתחברת לכמה מכשירים בו־זמנית כדי לתת את הטיפול הכולל בצורה נגישה".

המערכות לטיפול ביתי נותנות שקט נפשי לא רק למטופל אלא לכל המשפחה, ויש להם יכולת לדווח בזמן אמת על אירועים משמעותיים כמו שעות שינה, ארוחות, נפילות ומצבי לחץ וחרדה. "המערכת עושה שימוש בסנסורים ללא מצלמות, אז אתה יכול להרגיש חופשי בבית שלך", מדגיש אמיר. "הפרטיות מאוד חשובה לנו, ולכן המערכת לומדת את הבית על ידי שימוש ברדאר מתקדם".

VitalOn Product  (צילום: קבוצת אסנס)
VitalOn Product (צילום: קבוצת אסנס)

הצורך בביטחון הוא הבסיס של חברת אסנס, הוא גם הבסיס של אמיר, שעלה ארצה עם משפחתו ממרוקו כשהיה בן 10. המשפחה, עם חמישה ילדים קטנים, התגוררה בצריף במעברה. "הייתי רק ילד צעיר, אך חשתי את העצב והקושי של משפחתי, שנאלצה לחיות במצב של הישרדות. מדינה חדשה, שפה חדשה". ללא הכנסה או אופק נאלצה משפחתו של אמיר להמציא את עצמה מחדש כדי לשרוד. 

כשהיה בן 13, סיפר ליועצת בית הספר כי הוא רוצה לעשות דוקטורט באלקטרוניקה. בגיל 17 נבחר מתוך קבוצת תלמידים ללמוד מדעי המחשב במכון ויצמן. בגלל מחסור במורים למתמטיקה ואלקטרוניקה, לימד תלמידים בזמן שבעצמו למד בתיכון. ההצטיינות שלו בלימודים הובילה לכך שקרן מיוחדת שהקים בית הספר מימנה לו את שנת הלימודים הראשונה בטכניון. זו הסיבה שאמיר הקים קרן שתגייס כספים לקידום החינוך לילדי אופקים, שם מיוצרים מוצרי אסנס, ומועסקים כאלף עובדים.  "כשאני מביט לאחור, אני מבין שהצורך בביטחון הפך להיות הבסיס לכל מה שהחברה שלי מייצגת כיום, אבטחה ושירותי בריאות נגישים לכולם", אומר אמיר. 

הוא מביע גאווה על כך שרוב הטכנולוגיה שלהם מפותחת בישראל. "מעל 90% מהמוצרים שלנו מיוצרים בדרום הארץ במפעל הייצור של פלקס באופקים. כיום, כשאנו מספקים כמיליון מערכות בשנה, זה מתורגם לעבודה לאלף משפחות בדרום. כשנגיע למאה מיליון בתים בעולם, נצטרך להקים עוד מפעלים בשביל האספקה, זה החזון שלנו. "אנחנו תחרותיים הן בשירותים שאנו מספקים ללקוחות והן במחירי המוצרים. המטרה שלנו היא לספק מוצרים עבור מאות מיליוני בתים בעולם, ולכן עלות הייצור תהיה קטנה ותאפשר לנו גם להרוויח באופן מכובד וגם למכור בעלות נמוכה שמייצרת חיסכון ללקוח".

כיום, הוא מספר, החברה נמצאת בתנופה, עם הסכמים חדשים באירופה וגם בישראל ואף נהנית מפתיחת השוק הישראלי למדינות המפרץ, בזכות הסכמי אברהם. אסנס התקשרה עם חברת ההשקעות הגדולה באיחוד האמירויות, 42G, שכבר חתמה על הסכמים ראשונים. "אנחנו מוכנים לקחת את זה לשלב הבא", מסכם אמיר, "ליצור בעזרת הטכנולוגיה הכי חדשנית את המוצרים הפשוטים להפעלה ולהפוך את הבית לחכם באמת, כזה שלומד אותך, את דפוסי ההתנהגות שלך ובעיקר מגן עליך".