הסטארט־אפ הישראלי viisights (ויסייטס) פיתח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית לזיהוי עצמים והתנהגויות חריגות בזמן אמת באמצעות מצלמות אבטחה המותקנות ברחבי ערים בישראל ובעולם. בעזרת הטכנולוגיה יתאפשר להתריע למוקדי הביטחון וההצלה על אירוע ביטחוני ולחסוך זמן רב באיתור האירוע.

טכנולוגיה חדשה זו נועדה להציל חיים, והיא דורשת למעשה רק להתקין תוכנה המנטרת במהלך כל שעות היממה את מצלמות האבטחה הקיימות ומזהה אירועים חריגים.

"בשונה מהיכולת השכיחה לזיהוי אובייקטים המערכת שפיתחה ויסייטס, המבוססת על טכנולוגיה ייחודית, מזהה סוגי התנהגות מורכבים ובעלי עניין, כמו אלימות, התקהלויות, תאונות דרכים ועכשיו גם זיהוי החזקת נשק במרחב הציבורי", אמרו בחברה.

"המערכת החדישה לומדת להבחין באירועי אלימות, כגון קטטות רחוב, התנהגויות חשודות בהקשרים שונים, מהומות וזריקת אבנים, ומבדילה בין התקהלויות תמימות להתקהלויות שעלולות להתפתח לאירועים חריגים".

אם המערכת מזהה התנהגות חריגה, כמו מקרה אלימות או החזקת נשק, היא מתריעה מייד, כדי שהמוקדן העירוני יוכל להזעיק את כוחות הביטחון בתחילת האירוע במהירות ולמיקום המדויק.

זיהוי אלימות בבית קפה ברמלה (צילום: באדיבות החברה)
זיהוי אלימות בבית קפה ברמלה (צילום: באדיבות החברה)

בחברה ביקשו להדגיש כי הטכנולוגיה של ויסייטס אינה חודרת לפרטיות האזרחים, היות שהיא אינה משתמשת במידע אישי כלשהו ואינה מנסה לזהות את האנשים עצמם (בדומה למערכות זיהוי פנים).הטכנולוגיה מזהה תבניות של התנהגות בפעולות, באירועים ובסצנות ולא את האנשים עצמם המשתתפים בהתנהגויות אלה.

ויסייטס היא חברת וידיאו אנליטיקס שהוקמה לקראת סוף שנת 2015 בידי אסף בירנצוייג (מנכ"ל), מנשה רוטשילד (מנהל מוצר), אמג'ד עכאוי (סמנכ"ל טכנולוגיות) וסיימון פולק (מדען ראשי), והיא מעסיקה 38 עובדים במשרדיה בתל אביב ובניו יורק.