דרור גלוברמן ('קשת 12') שוחח היום (שלישי) עם אראל סג"ל בתוכניתו ב-103FM על רכישתה של טוויטר בידי מנכ"ל ומייסד 'טסלה' ו־'SpaceX' אילון מאסק, וסיפר על סרטו שישודר הערב, בו בדק כיצד משפיעות הרשתות החברתיות על הקיטוב והשנאה. 

על רכישת הרשת החברתית בידי מאסק אמר גלוברמן כי "הוא כבר החזיק כמעט 15 אחוזים ועכשיו הדירקטוריון אישר את ההצעה שלו לקנות את כל החברה, את כל המניות מכל המחזיקים, הכול יעבור לידיים שלו תמורת 44 מיליארד דולר".

על השאלה מה הולך לקרות לטוויטר השיב: "לאילון מאסק יש דעות בעולם חופש הביטוי מאוד נחרצות. כולם ידברו חופשי ולהגביל או לפרק את המנגנונים שטוויטר כבר בנתה שנועדו להגביל את מה שאנשים כותבים. לכולם יש זכות דיבור אומר אילון מאסק וזה קצת בניגוד לסנטימנט הרווח בעולם, שמתחילים להפנים את הנזקים שחופש הביטוי הזה מסב גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית".

הוא הוסיף ותהה: "אתם מסכימים לזה שאדם שיחליט על מדיניות חופש הביטוי שתשפיע על אקלים הציבורי והפוליטי בעשרות אם לא מאות מדינות בעולם יהיה פשוט האיש שיש לו 44 מיליארד דולר בכיס?"

כשנשאל מה יעשה מאסק מול החקיקה שיש בחלק מהמדינות אמר גלוברמן כי "החקיקה היום היא דווקא לטובת הרשתות, היא נותנת להם הגנה מפני אחריות על התוכן ובהרבה מדינות נעים לכיוון שינוי של החוק אבל כרגע יש להם הגנה. בסוף יש הרבה משמעות לעם מה הרשת מוכנה לזרום, ועל מה היא מוכנה להתפשר ואיזה צעדים היא אומרת שהיא יכולה לקחת או לא יכולה לקחת. הוא מודיע שזה לא מעניין אותו מה הציבור אומר, השאלה היא מי ינצח. אני רוצה להזכיר שלאילון מאסק יש היסטוריה של עבירות מכוונות על החוק".

הוא מפר איסורי פרסום?
"כן, הוא מוציא הודעות עם השפעה משמעותית על עסקי החברה בטוויטר".

על הסרט שישודר הערב אמר גלוברמן כי "הסרט אומר שחלק גדול מהסנטימנט הציבורי הוא בעצם מניפולציה כולה של האלגוריתם של הרשתות החברתיות שנועדו לשסות אותנו אחד בשני, להגדיר את השנאה והקיטוב כי ככה הן מרוויחות כסף. זה קורה לא במקרה גם בישראל, גם בארה"ב וגם בברזיל - בכולם יש ביבי? בכולם יש טראמפ? לא, יש פה מניפולציה ענקית של רשת חברתית כי ככה היא עושה כסף. והנגזרת, איך זה משפיע בסוף על האווירה הפוליטית, לא מעניינת אותם".

הוא הוסיף והסביר כי "זה רק אלגוריתם, לאלגוריתם לא אכפת מה כתבת, אכפת לו שמה שכתבת יגרום לאנשים להגיב. הם מסכלים על כל התגובות, הפוסטים והציוצים האפשריים. מסתבר שזעם זה הרגש שמדליק הכי הרבה".

הוא סיכם: "לכולם יש קול, כל אחד יכול למצוא את החברים שלו שמסכימים איתו. תסתכל על כמות הלהט והעצבים בשיח הפוליטי בנינו, תסכים איתי שברמת הדעות האמיתיות אנחנו לא חלוקים כמעט על כלום. אין שום דבר ערכי, אין שום ויכוח אידיאולוגי על כלום. הכול עצבים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm