פריצת דרך עולמית בתחום הפודטק: החברה הישראלית WILK הודיעה כי תוכל בעתיד הלא רחוק לייצר חלב מתורבת זהה לחלב אנושי וחלב פרה פרה. מהודעת החברה עולה כי בבדיקה בלתי תלויה של מעבדות מכון ויצמן והמכון הטכנולוגי לישראל, הטכניון, עלה כי בדגימה של החלב אשר יוצר כחלב ״מתורבת״ באמצעות מערכות החברה תוך שימוש בפטנט הרשום של החברה נמצאו שלושת הרכיבים: שומן, חלבון ולקטוז.

המשמעות היא כי לחברת WILK יש את כל הרכיבים הכי מהותיים של החלב: חלבון, לקטוז ושומן לייצור חלב מתורבת מבוסס תא. זאת ועוד, נמצא כי התאים מפרישים רכיבים זהים של מוצרי חלב, כך שמדובר בגושפנקא המאשרת שהחברה הגיעה לשלב יכולת ייצור מגוון של מוצרי חלב אנושי (חלב אם) ובעלי חיים 

ייצור רכיבים אמיתיים של חלב אנושי ובעלי חיים יאפשר לחברה לשלב את הרכיבים הנ״ל במוצרי חלב וכן חברות חלב ופורמולות לתינוקות עולמיות, לשפר את ההיצע התזונתי שלהן, מבלי להתפשר על הטעם או המרקם , ומעל לכל, תוך תהליך יצרני שהינו ידידותי לסביבה.

אנשי חברת wilk (צילום: דני בכר)
אנשי חברת wilk (צילום: דני בכר)

מנכ"ל החברה, תומר אייזן אמר כי "אני גאה לייצג קבוצה מהשורה הראשונה של מדענים מנוסים שהופכים את המטרה שלנו למציאות. באמצעות הטכנולוגיה המוגנת בפטנט שלנו, ואישור צד שלישי, נוכל לספק לתעשייה אינסוף אפשרויות של רכיבי חלב אמיתיים, כדי לשפר את ההיבטים התזונתיים והטעם של מוצרים זמינים מסחרית. חלב ״מתורבת״ הוא מציאות, ואנחנו חלוצים בהבאת הטכנולוגיה הזו לחיים".

Wilk הינה חברה ציבורית הפועלת בצומת הדרכים של ביוטק ופודטק, ומפתחת טכנולוגיות לייצור חלב שד אנושי וחלב מן החי. לאחר שהשיקה את פעילותה בשנת 2020, החברה מחזיקה בפטנטים על תהליכי ייצור במעבדה המשכפלים את התאים מייצרי החלב של בני אדם ויונקים אחרים ליצירת 100% חלב ורכיבי חלב אמיתיים במעבדה. וילק (לשעבר ביומילק) נסחרת בבורסה בתל אביב תחת בשם "WILK".