הסטארט־אפ הישראלי Tomgrow השיק פיתוח מיוחד שיכול לסייע לכל אותם האנשים שפשוט לא זוכרים להשקות את הצמחים שלהם או ויתרו על כך מראש. מדובר בטכנולוגיה ששמה MediumX, שתייצר מהפכה באופן שבו האנושות תגדל צמחים. שיטת גידול זו היא פלטפורמה יעילה, ירוקה ופשוטה לתפעול.

הפלטפורמה של Tomgrow הישראלית תאפשר לתעשיות השונות לגדל צמחים בצורה אוטונומית ובמקומות סגורים, ולאו דווקא בשטחים החקלאיים הפתוחים, המצטמצמים באופן קבוע, בעקבות התרחבותן של הערים. מדובר בתחליף לשיטות הגידול המסורתיות, המאפשר גידול צמחים ללא צורך בהשקיה לפרקי זמן ממושכים ובבקרה יומיומית על מצב הצמח.

הטכנולוגיה MediumX נראית כמו קוביות ג'ל עתידניות ושקופות, המשמשות כמצע לצמח במקום האדמה. על הפיתוח שקדה מחלקת המחקר והפיתוח של החברה בשלוש השנים האחרונות, כאשר פרופ' רועי אמיר וד"ר עמית סיט מאוניברסיטת תל אביב תרמו לפיתוח.

הסטארט־אפ הישראלי Tomgrow (צילום: Tomgrow)
הסטארט־אפ הישראלי Tomgrow (צילום: Tomgrow)


הקוביות כוללות רשת ננומטרית תלת־ממדית שביכולתה לשמר מים. MediumX עשויה מ־99% מים ומחומרי הזנה החיוניים לצמח, כך שבזכות הטכנולוגיה הצמח נשמר במצב אופטימלי לאורך זמן והוא יודע לקחת רק את מה שהוא צריך. כמו כן, הוא אינו חשוף לנזקים הנובעים מחוסר או מעודף של השקיה ושל דישון.

MediumX חוסכת מהאדם את הצורך לקבוע מועדי השקיה תכופים כדי לשמור על הצמח, כך שצריך להשקות את הצמחים הגדלים באמצעות טכנולוגיה זו רק פעם או פעמיים בשנה. מדובר בחיסכון משמעותי של 95% בתדירות ההשקיה ובחיסכון של 75% במים בהשוואה לצמחים הצומחים באדמה רגילה וזקוקים להשקיה של פעם או פעמיים בשבוע (בהתאם לסוג הצמח ולתנאי המחיה שלו).

הטכנולוגיה והפלטפורמה של Tomgrow כוללת חיישן המנטר, סורק ומעביר מידע לענן באופן קבוע על אודות מצבו של הצמח. מדובר בנתונים, כמו תכולת המים והדשנים, אם הצמח סובל מחרקים או מחוסר אור ואפילו אם ניסו לקטוף אותו. הניטור מתבצע בזמן אמת, והוא מאפשר לשמר את הצמחייה לאורך זמן.

עלות עציץ מתחילה מ־960 שקל בהתאם לסוג הצמח, הגודל והשירות. בשלב הראשון המוצר ישווק בבתי עסק, במשרדי חברות, בקניונים, בבתי מלון, בשדות התעופה ועוד, ובהמשך ישווק בשוק הפרטי.

מנכ"ל הסטארט־אפ רותם ברקין הסביר: "תחילה הטכנולוגיה שלנו תהפוך את הצמחייה לאוטונומית, כאשר היא תפחית בצורה משמעותית את המשאבים בכוח אדם ובמים. בימים אלו אנחנו עדים להתפתחות נוספת של הטכנולוגיה שתגיע לשיאה בעוד כשנתיים, כשהיא תאפשר לצמחים לצמוח במקומות מקורים ללא טיפול בני אדם".

"בשלבים הבאים הטכנולוגיה של Tomgrow תאפשר פריצת דרך בתחום החקלאות כולו ואף תסייע בהתמודדות עם השפעות סביבתיות כבדות בתעשיית החקלאות בארץ ובעולם. משבר האקלים מלווה ועוד ילווה אותנו שנים רבות, ואנו נדרשים למצוא פתרונות חדשים לשמור על כדור הארץ", הוסיף.