רבות כבר נאמר על "המוח היהודי" ו"החוצפה הישראלית" שמסייעים לא מעט ליצירת פיתוחים רבים בארץ. יום איכות הסביבה שחל החודש, הוא הזדמנות נהדרת להכיר את החברות והפיתוחים כחול-לבן שמסייעים לכדור הארץ - מהחברה שמסייעת לארגונים לאפס את נתוני פליטת המזהמים, עד החברה שתאריך את אורך חיי המזון על המדפים.

חברת plantish, שנוסדה בשנה שעברה, פועלת במטרה להפחית את תופעות דייג היתר באוקיינוסים, זאת באמצעות ייצור נתחי פילה דג שלמים על בסיס צמחי כתחליף לדגים המגיעים מן הים. המוצר הראשון שלהם הוא דג סלמון מודפס עם ערכים תזונתיים הזהים למקור.

באמצעות צוות טכנולוגי בתחום המזון, המעבדה ששוכנת בעיר רחובות מייצרת חלבוני קטניות מובחרים, תמציות אצות ושמני אצות כדי לייעל את חווית אכילת הדגים ואת הטעם. כמו כן, טכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית של החברה מאפשרת לה להשתמש בחומרים אלה כדי לייצא בסופו של דבר נתח פילה סלמון מבושל.

חברת Fungit מחממת החדשנות של הדרום InNegev מפתחת פתרונות טכנולוגים במטרה להאריך את חיי המדף של התוצרת החקלאית, להגדיל את התפוקה ואת האפשרות להתמודד עם מצבי אקלים קיצוניים. הטכנולוגיה של Fungit יוצרת מעטפת הגנה על הפרי כאשר היא משתלבת בתוך הרקמה החיה של הפרי ולמעשה מחזקת ומגבירה את מערכת החיסון של הפרי עצמו.

הטכנולוגיה הישראלית יוצרת למעשה חומת הגנה, ובכך מאפשרת ומשפרת את היכולת של הפרי להתמודד עם המזיקים ולשמור על התכונות התזונתיות. מטרת הטכנולוגיה הינה להרחיב את השימוש במערך הביולוגי בעולם החקלאות בישראל והגדלת תפוקת המזון.

חברת Upflow מציעה פתרון הנדסי מיוחד לטיפול בזיהום שנגרם כתוצאה משפכי הרפתות, דבר בלתי נפרד מתהליך ייצור החלב. רותם פוטוק, בוגר הטכניון ואחד ממייסדי החברה, מסביר כי המערכות הייעודיות שפיתחו מטפלות בשפכים לצורך הזרמתם למערכות ביוב כפי שהחוק מחייב, ומייעל את עבודתם של מנהלי הרפתות בעזרת צמצום הזיהום הנגרם משפכי הרפתות. מהמחקרים שעשתה החברה עולה כי המערכת החכמה של Upflow מאפשרת הרחקה של עד כ- 95% מהזיהום בשפכי הרפת. 

חברת Upflow (צילום: חברת Upflow)
חברת Upflow (צילום: חברת Upflow)

חברת Dustoss מחממת חדשנות הדרום InNegev פיתחה פתרון חכם, פשוט וזול לניקוי פאנלים סולאריים. באמצעות טכנולוגיית ניקוי יבש המוגנת בפטנט, היא מנצלת את אנרגיית הרוח להנעת גופי ניקוי קטנים, שקופים וגמישים המעוגנים דרך קבע למשטח הפאנל. גופי הניקוי מתנופפים ברוח, מסירים אבק ומונעים הצטברותו באופן רציף לאורך כל ימות השנה. זהו פתרון ידידותי לסביבה המשפר את ייצור החשמל המופק מהפאנלים הסולאריים באופן טבעי לחלוטין, ללא צורך בשימוש במים או אנרגיה חשמלית.

salesforce: החברה המובילה בעולם ב-CRM וטכנולוגיית ענן, השיקה בישראל, יחד עם פירמת הייעוץ Deloitte, פתרון מיוחד שיסייע לעסקים להפוך לירוקים יותר. הפתרון הינו שילוב של פלטפורמת  Net Zero Cloud החדשנית של סיילספורס, יחד עם הידע העסקי והטכנולוגי של Deloitte. 

פלטפורמת Net Zero Cloud של סיילספורס תשמש כמקור היחיד לכל סוגי הנתונים הסביבתיים החברתיים ונתוני ממשל תאגידי, כגון פליטת פחמן, שימוש באנרגיה וניהול פסולת, ותציע דיווח מהימן, נתוני גיוון והכללה, תובנות מעמיקות יותר ותסייע בניהול ספקים כך שארגונים יוכלו להגיע לאפס פליטות, מהר יותר. היא תסייע לארגונים בניהול מאמציהם בתחום איכות הסביבה, לאסוף מידע מלקוחות וספקים וכן להנגיש אותו לגורמים שונים בארגון ולגורמי הדיווח הנדרשים.

הפתרון שהוטמע בקרב לקוחות שונים בעולם, מאפשר לארגונים למצוא את הדרך המהירה ביותר לאפס פליטה, עם ניתוח שמסייע להעריך את ההתקדמות שלהם וכך להתאים את דרך הפעולה האקלימית שלהם. כמו כן, עם Net Zero Cloud ארגונים יכולים להגדיר מטרות בהתאם ליעדים מבוססי מדע וכך למדוד התקדמות. הפתרון מאפשר איסוף מידע ממערכות ויחידות שונות ושיתוף פעולה עם לקוחות וספקים בתחום.